Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1292 ggr
Amiga
0

Är alla era katter innekatter?

Hej!

Jag tycker det verkar som om de flesta håller sina raskatter som innekatter och är nyfiken på om det är så även för er som bor på landet och långt ifrån farliga vägar och sådant? Är era katter nöjda med att vara inne? Rekommenderar ni att alltid hålla dem som innekatter?

Min siames som jag hade för många år sedan ville alltid gå ut och var mycket olycklig om han inte fick det. Jag funderar en del på detta eftersom jag vill skaffa mig en siames igen…….

Vänliga hälsningar från Amiga

MalinL
0

Hej,

Alla mina katter är innekatter, och det vill jag att de ungar jag säljer också ska vara.

Vi har en inätad altan som våra katter får gå ut på, men det tog ett tag innan de vande sig vid det. I början tyckte de att det var väldigt otäckt att vara ute och ville gå in direkt igen.

Ingen av mina katter har någonsinn visat tendenser att vilja gå ut. Då de aldrig varit ute så finns ju inte "ute" för dem.

Jag brukar inte gå ut med dem i sele då jag är rädd att de ska börja vilja gå ut hela tiden. Känns dumt att väcka den björn som sover eftersom de är helt nöjda med att vara inne.

Micare
0

Det bästa är att hålla katterna inne och att låta dem vistas utomhus under ordnade förhållanden, oavsett var man bor. En innätad altan eller balkong är ett ypperligt alternativ. Man kan också ta ut dem i sele då och då. En del av mina katter gillar att komma ut i sele, om det är minst 20 grader i luften dvs.;-). Även om man bor på landet finns det trafikerade vägar som katterna lätt kan ta sig till om man släpper dem fria.

ossilian
0

Mina är innekatter, men jag tar ut dem i sele nästan varje dag. Jag tror katter bara mår bra av att nås av solens strålar och känna kittlingen av en fjäril under tassen. Men släppa dem vind för våg vågar jag inte där jag bor nu och tycker inte det är nödvändigt heller.

AFamosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är en upplevelse vi väntar på hela vintern faktiskt- den där första härliga vårdagen (oftast vid Påsk-tid) då vi alla intar trädgården igen, tar fram lite utemöbler, "påtar" i rabatter mm mm. Mina katter får njuta av trädgården då jag är hemma och de lämnar ogärna tomtgränsen, går jag ner mot stallet där vår brevlåda finns så vänder dom halv-vägs och går hem igen. Stallet ligger kanske två hundra meter från huset och alldeles för långt bort :-) Jag tror också bestämt att de känner lukten från stallets "härskare" och revirgränsen är säkert för stark….även för en nyfiken siames :o) Det enda problemet jag haft genom åren är kanske kvällarna då jag till slut vill gå in och låsa dörren och DÅ är det inte lätt att få med sig alla in med en gång….då  nattfjärilar mm lockar, då mörkret faller så förstår man att det är Nocturna djur vi har att göra med :-)))) men in kommer dom …till slut, även om jag missar någon bra film på TV då och då men det är värt besväret. Vi vill njuta av sommaren i solstolar och under jasmin-buskar Cool

ossilian
0

#4 Vad härligt det låter!

AFamosa
0

….och eftersom jag ändå nästan alltid missar bra tv-programmen så här under sköna sommarkvällar så kan man ju sitta ute ett tag till :-)) Då tänder vi den här roliga Orientaliska röda lyktan och njuter av kaprifolens doft och just vid kaprifolen surrar de största nattfjärilarna (malarna?) jag någonsin sett… i alla fall i sverige. Katt-spänning på hög nivå :-)

AFamosa
0

#5- Ja, det är härligt!! men skulle jag flytta in i ett villa-eller radhusområde så skulle jag nog inte våga ha mina katter ute så här, för många orosmoment och konstiga människor men här ute så känns det tryggt.

Mach1
0

Mina katter är innekatter men har en jättefin utegård som deras husse byggt, som är direkt ansluten till altan dörren..Jag bor på landet men har trots detta fått en katt påkörd en gång..så ute på egen hand, får de inte vara!

Attacks
0

Her er også alle mine innekatter.Men det hender jeg tar ut en katt eller to i sele av og til i hagen. Felix er med somme ganger på armen og kan slippes i hagen hos mine foreldre,og der dormer han rett rundt føttene på oss. Men ingen er ute helt alene.

Vi har en liten kattegård som er åpen hele året.Dem kan gå ned i en luke via kjellerdøren inne,så må dem videre ut enda en luke i veggen i kjelleren for å komme helt til gården. Eneste gangene den er helt stengt er en periode på høsten,når der er mye gnagerdyr som søker etter varme. For dem har jeg ikke så lyst å ha inn i stua Fot i munnnen

Har en historie fra 2 år tilbake. Hunden vår er veldig stor,og kan åpne dører,inkl ytterdøren.Jeg hadde glemt å låse døren,og ut på tur gikk Felix og Bajas pus da han levde(jeg merket ikke dem var gått ut før en stund etterpå). Jeg var ute å ropte og søkte,halve natten,men ingen katter kom. Det ble ikke søvn den natten,jeg satt mer eller mindre i vinduet å speidet etter gutta på tur. Jeg bor altfor nær hovedveien,og her kjører ikke billistene noe pent heller,enda det er på bondelandet. Men det var en ukedag,og lite trafikk den natten,heldigvis. Klokken 06-07 en gang morgenen etter så kommer der 2 stolte herrepuser nedover veien til mine foreldre (som bor tvers over for meg), Haha,da måtte jeg le,for det så nå temmelig komisk ut. Dem hadde vel vært på en eller annen hagefest hele natten og hadde holdt sammen hele natten.Trøtte og slitne etter nattens eventyr kom dem inn å spiste godt og sov hele neste dag.

Etter den episoden så sjekkes alltid dørene både 2 og 3 ganger.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

AFamosa
0

# 8 Nej, katter och trafik går aldrig bra ihop :-(  Det är knappt jag vågar använda gräsklipparen då mina katter är i trädgården.
En av mina kattungeköpare har en egen liten ö i skärgården, vilken topp-tillvaro! ingen trafik alls (bara en båt och han har inte skepparexamen ;)  Det måste vara toppen. Vintertid bor han mitt inne på Östermalm utan ens en balkong men det går ju bra det också. Tänk vad anpassningsbara dom är :-)

Amiga
0

Tack för era svar, det var jättebra att få läsa om era erfarenheter, det verkar som det funkar bra för de flesta att ha katterna inomhus. Utegård är nog trevligt för dem också.

Attacks
0

Jeg hadde holdt mine katter som innekatt i dag,uansett om dem hadde vært rasekatt eller huskatt. Noen få katter trives ikke som annet enn katter som får gå fritt inn og ut,men er glad alle mine trives som dem har det.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

AFamosa
0

# 11, det går att bygga riktigt snygga kattgårdar som smälter fint in i övriga trädgården. Många använder sig av hop-plock och spillvirke och olika slags nät o stängsel blandat hipp som happ och det ser för bedrövligt ut (även om kanske inte katterna ser någon skillnad:)

# 9, går dina katter ut i kattgården på vintern också? Här sätter ingen tassen utanför dörren då höstrusket börjar….möjligen vår Kung Alvin som tassar av reviret i rekordfart på ca 2.5 minuter om det är snö o kallt (fast inte varje dag:)

Caelitus
0

Mine katter er også bare inne. Jeg har dem ute i sele når vi er på landstedet vårt, men aldri i byen.

Illyria
0

Mina katter bor enbart inomhus men jag önskar att jag en vacker dag kommer kunna släppa ut dem i en säker trädgård. :)

Men de verkar båda vara väldigt nöjda med situationen så som den är idag. Aktiveras kan de ju faktiskt göra inne också.

HeidiK
0

Her er også alle inne. Inkl huskatt jenta mi også. Men alle får komme ut i sele da. Ingen går fritt ute.

Vi skal lage kattegård snart, så det blir fint :o)

Attacks
0

#13  Kan bli temmelig kaldt og masse snø hos oss også på vinteren. Men kattegården er under hverandaen,så selv om der kommer snø inn,så blir ikke gården helt nedsnødd. Er som regel bare Felix som må ut på en daglig sjekk å se til at alt er som det skal være i den,året rundt. Er godt med litt isende luft,for så ligge strak ut ved ved ovnen rett etterpå Skrattande

Mach1
0

#13 På vintern och när det regnar, tar de inte ett steg ute:) De går inte ens ut om det är fuktigt!! Visst är dom härliga våra siameserSkrattande

Mach1
0

Hade ingen jättebra bild, men så här ser en del av utegården ut!

ChatNoir
0

Mina får gå i sele när det inte är jättekallt. Det tycker de är roligt! Jag skulle aldrig våga släppa ut dem ensamma, men vill bygga en fin rasgård/innätad balkong någon dag. :)

cat-malou
0

Skulle också vilja ha utegård till mina katter men drar på det hela tiden i och med att jag bara hyr mitt lilla hus och inte vet hur länge jag kommer att bo kvar. Men nog skulle de vilja följa med ut när man håller på utanför, de brukar sitta i fönsterkarmen och jama och/eller sticka ut en tass i den lilla springan jag har öppet. Så om inte förr så i nästa hus SKALL jag ha utegård!!!

Celia
0

Våra får inte gå ut på egen hand. Här finns så mycket utekatter i trakterna och de är inte alltid så vackra när de går förbi. Vilda slagsmål med skador som följd, solbrända öron, loppor, mask etc - nej, de ser inte alltid så friska och välmående ut.

Vår kattgård kommer att ta tid att få färdig och vi har haft så mycket med huset att vi inte ens har börjat ännu, men det kommer :) Då ska de få gå in och 'ut' som de vill, även om de inte verkar vara så intresserade av uteliv för tillfället…