Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2477 ggr
MijmuPix
1

Lillegutt har pudrat näsan...

…med pollen från en lilja Foten i munnen 
Nyfiken i en strut så satte han näsan i liljan och blev knallgul på hela nosen. Jag försökte tvätta bort det men lilje-pollen är verkligen starkt färgande så Lillegutts kindkuddar är nu knallgula.
(Hm! Jag som trodde att jag lyckats placera liljorna helt utom räckhåll för katterna!)

Är det någon som har koll på om liljepollen på huden/nosen är giftigt? Jag hittar ingen info om om just detta, bara att det inte är så bra att äta växten/blomman.
Lillegutt himself - mannen med det numera Kalle Anka-gula nospartiet! - ligger och snarker och snusar och verkar inte alls irriterad på nosen, tack och lov.

[hakkapelitta]
0

Jag tror inte det är någon fara, du har ju tvättat nosen så gott du kan och det är nog att hålla lite extra koll på honom. Kanske ta tempen lite då och då och hålla ett extra öga utifall han börjar kräkas eller må dåligt.

Är du osäker kan du ju ta kontakt med http://www.giftinformation.se/
de borde ha bättre koll!  Typiskt Lillegutt att hitta på något sånt här Flört

yve2
0

Nej, är det pollen från "vanliga" stora vita liljorna så är det inte giftig, men ack så svårt att får bort!
Lillegutt får nog byta päls för att få bort det.Flört

It's a cat's world… adjust! :)

MijmuPix
0

Tack för era svar!

#2: Jepp, precis den typen av liljor är det! Lillegutt är rödmaskad så just nu kan man väl säga att hans maskfärg precis vid nosen är väldigt intensifierad och knallrödgul Flört (eller så försökte han bara få till en cool mustach, Lillegutt verkar ha en förkärlek till att piffa upp nosen med luddtussar från filtar eller kuddar)

Beige
3

Skönt att det inte är någon fara för floristen Lillegutt men jag tycker nog att det krävs bildbevis Flört

MissMaven
1

http://www.vetbase.co.uk/information/lilies-are-toxic-cats.php

Jag är osäker vad olika sorter heter, men jag skulle tvätta katten med schampo, för att de kan bli förgiftade av att slicka i sig pollen. Rynkar på näsan Det tar 6-12 timmar tills de börjar visa symptom på förgiftning.

Här också står det om pollen: "

It is interesting to note that even the pollen is toxic. If you have ever been near one of these plants, you may have noticed the large amounts of pollen that fall from the stamen - on table tops, your nose, and clothing.

The pollen is yellow to orange (depending on the lily) and gets everywhere. Cats who have pollen on them should be bathed, as they ingest pollen as they groom themselves."

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
0

Åh,vi vil se bilder!!!Skrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

MijmuPix
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Tusen tack för länken!

Jag hade kameran framme och höll på att plåta Pixi som poserade så fint i klätterträdet, och när jag vände mig om såg jag den gul-pudrade Lillegutt. Jag tog en snabb bild och skyndade mig sen att tvätta av den lille blomsterkillen.
Så här såg han ut, sekunden efter att han hade satt näsan i liljan:

MijmuPix
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och efter en stunds tvättande och gnuggande för att få bort det gula så såg Lillegutt ut så här:

MijmuPix
0

Det tog nog mindre än en minut från det att Lillegutt hade pudrat näsan till jag hade tvättat bort allt som gick att tvätta bort så jag hoppas att det inte har hunnit bli någon förgiftning. Jag har inte märkt något på Lillegutt alls tack och lov, han är helt som vanligt.

(Fast han var bra sur över att bli så grundligt tvättad i nyllet i går Flört Typiskt när man gjort sig fin en lördagskväll och allting!)

MissMaven
0

Han är så söt! Kyss Jag tror inte att han kunde hinna med att slicka pollen i sig under så kort tid. Och han mår ju bra, han skulle redan visat om han inte gjorde det. Typiskt katter. Så nyfikna!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

hihi Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Skrattande

/Elisa

SacredSouls
0

Skrattande Hahaha han har nese for vakre blomster iallefall

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

FlörtSkrattande

Siameshona
0

ha Ha tokunge! Han är så söt

Attacks
0

Alt kler den smukke Skrattande …… og han er et levende bevis på at rasen stikker nesa si borti det meste Tungan ute

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/