Annons på Blocket.se
Hejsan!
Hittade idag en annons på blocket om en upphittad siames hona som ska säljas.
De som hittat henne tror att hon inte är ren-rasig siames. Har inte ett helt tränat öga men jag tycker hon ser renrasig ut…
Mejlade dem och undrade om hon var chip-märkt eller om de hört runt med uppfödare runt dem. Fick som svar att hon inte var märkt.
Någon som vet vem katten kanske är…? Eftersom hon är upphittad kanske (för hoppningsvis…) hon är saknad.
Här är adressen till annonsen: http://www.blocket.se/vi/12314369.htm
Ha en fin kväll!

Bra att du tänkte på att lägga in det här! Läste själv annonsen men inte tänkte jag på det…..
Hälsningar
Maria
Polisanmäler man inte om man tappat bort sin katt, kan man undra? 
Är det en privatperson som säljer katten? Undrar om hon annonserat efter ägaren innan hon annonserar ut den…
Så fin…stackars lilla tös. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Mycket sorgligt
- och visst ser hon ut att vara renrasig!
Upphittaren har ingen rätt att sälja katten utan att först ringa runt till olika polisdistrikt (alla samkör ej), veterinärer och ev. katthem i närheten. Jag hade nog även ringt runt till uppfödare i min närhet. Stackars kissen…

Har mejlat tjejen igen och frågat om hon kollat med polis och katthem.
Får se om jag får något svar…. Hon kanske tycker att jag lägger mej i för mycket?
Själv hade jag blivit tokig om min katt sprungit bort och senare hittat en annons på nätet att den är till salu.

Ser ju helt klart ut som en renrasig. Huuu…stackars ägare.
Bra att du mailar Anneli och lägger dig i.

Jag tror även att det är som så, att man inte ens får behålla katten i sitt hem. Det anses som borttappat 'gods' och då ska Polisen bestämma var katten skall förvaras fram tills ägaren hittas. Efter en viss tid kan upphittaren få erbjudande om att få katten (om ingen hör av sig) annars avlivas den.
Vi fann en bortsprungen Rottweiler för en del år sedan och vi kom överens med Polisen att vi kunde ha den under just den dagen. På kvällen ringde ägaren och kom senare och hämtade henne. Madicken hette hon förresten, hunden alltså ;)
Hade ägaren inte hört av sig samma dag, så hade Madicken hamnat i ett hundstall som Polisen använde sig av.
#4 Har du fått noe svar enda?
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#7 Nej… har inte fått något svar… ännu…
Börjar änna få lite ont i magen av detta… Nästan så jag har lust för att ringa och höra om jag får köpa henne och sen själv leta efter ägaren.
Tjejen som hittat henne kanske gör ett jätte bra jobb och jag som över reagerar.
Nej, jag tycker inte alls att du överreagerar. Vi reagerar ju alla inför denna annons. Det är rätt som Celia säger, att hon som privatperson inte har rätt att varken ha eller sälja katten.
Fler av oss kanske ska maila henne? Jättebra, att du uppmärksammat detta, Annelie! Pussa på vackra Sol.
Pernilla
Jo, jag ville bara säga, att även jag nu mailat angående annonsen. Hon kanske behöver lite påstötning att kontakta polisen?
Följande skrev jag i mitt mail;
Hej!
Jag skriver angående din annons om Siameshonan. Jag är själv Siamesuppfödare och detta ser defintivt ut som en renrasig Siames. Någon måste följaktligen sakna denna hona.
Vi är flera uppfödare som uppmärksammat din annons och undrar om du kontaktat polisen? Ägaren borde rimligtvis ha anmält försvinnandet av en en såpass dyrbar katt. Det är polisens sak, att ta hand om katten. Som privatperson tror jag inte att du har rätt,att sälja henne.
Vi har en tråd om detta på www.siames.ifokus.se och du får mer än gärna gå in där och delge oss uppfödare om mer fakta kring denna katt.
Med vänlig hälsning Pernilla Hansson
Vi får väl se om hon hör av sig här…

Är det ingen av er mer siameskunniga som kan tänka sig att ringa och prata med henne i stället för att maila gång på gång? Att förklara situatonen per telefon tror jag är mycket enklare, dessutom är hennes inbox nog ganska ansträngd redan.

#9 Pussarna till Zol får vänta lite då hon bor hos mamma. Men lovar att överösa henne med dem nästa gång jag hälsar på!
#11 Tänkte faktiskt ringa henne igår… men var lite för känslig för att klara det. Hade jag ringt hade det slutat med att den lilla honan hade bott här nu… och det var inte riktigt tanken! *ler*
Min fars komentar "Du kan inte rädda alla katter!"
Men man kan ju försöka med en puff på vägen. *ler*
Så får se vad jag gör idag. Hon kanske redan är såld…?
Ha en fin dag alla!
Anneli…

Nu ska jag komma med en jätte udda o kanske lite "elak" tanke… katten kanske inte ens är upphittad… kanske det är så att dom tror att det låter bättre i en annons? Att folk ska tycka mer synd om o hjälpa till.. eller om det är en vän som ägt den …
Usch fy på mig vilka tankar jag har…
Men jag tänker nog lika som ni andra att hittar man ett djur så tar man kontakt med polisen ifall att någon anmält den saknad - sätter upp lappar osv… men inte bara behåller man den hemma o sen säljer den?

#12 Jag förstår dig fullständigt! Har också en och annan sån historia bakom mig 
Hoppas det reder ut sig och att ägaren får tillbaka sin katt eller att hon hamnar i ett bra hem.
Jag fick följande mail idag från vederbörande;
" Katten, som med största sannolikhet inte är renrasig, blev bortlämnad för några år sedan av en ägare som inte klarade av henne, (det är därför ingen som saknar henne), jag tog henne för två år sedan av en kille som redan hade en oriental men katterna kom inte överens. Hon är som sagt inte chipmärkt och inte registrerad så jag ser det inte som något problem att sälja henne även om jag inte vet namnet på den som hade henne först.
Hoppas detta ger svar på dina frågor."
Jag bad henne ändra rubriken på annonsen, då det faktiskt låter som om hon tagit in katten från gatan.

Tror nog den är renrasig för siamesgenen försvinner snabbt. Tycker den här ser ut som en siames jag.
Varför har hon skrivit i annonsen att hon är upphittad men ändrar på den versionen nu?
Nääeee…skumt.
Hoppas stackars fina kissen hamnar på nåt bra ställe iallafall.

Tycker att det där var ett lite otrevligt svar faktiskt :( Nej jag håller med andra - det är något skumt!
Det som jag reagerar på när man läser hennes svar är varför katten ska säljas nu om hon tog hand om den för två år sedan?!
Ja, hon var inte överdrivet trevlig…varken "Hej" eller underskrivet med sitt namn. Jaa, det känns absolut skumt. Hon hade ändrat rubriken på Blocket nu, sa hon, men det hade ännu inte uppdaterats.
Tja, nu står det "Halv-Siames"…
usj.. synes det virket useriøst jeg. Kanskje hun bare har bestemt seg for å kvitte seg med katten og synes at upphittad hørtes bedre ut
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
usch, kan ingen köpa katten och rädda den? lillsnuttan, jag blir så ledsen djupt inne i bröstet när de far illa för att människor inte vet bättre :(
dessa intelligenta varelser med stora hjärtan som finner sig i det mesta. det minsta de är värda är kärleksfulla hem!!
Ska kolla med Jacksons fodervärd. Hon behöver ju en kompis till Jackson. Risken är väl att denna hona kommer kissa på samma ställe som Nanna.
Ang. Nanna så verkar det gå bättre här och hon är mer i "gruppen".
Men har även ett ev. foderhem till henne om det skulle gå dåligt.
/Elisa