Fara för salmonella?
Har en fundering kring det här med råa kycklingvingar till katter. Kan de inte få salmonella av det? Vi människor är ju så noga med att kyckling ska vara väl tillagad. Ja jag vet att det är skillnad på människor och katter, men eftersom salmonella är en sjukdom som kan smitta från djur till människa och både djur och människor blir dåliga av det så kan jag bli lite rädd för att ge min katt rå kyckling. Jag vill ju inte att min katt ska bli sjuk. Ni som BARFar och ni som ger era katter råa kycklingdelar, hur tänker ni kring det här? Kan man på nåt sätt vara säker på att man inte ger sin katt smittat kött?
Grejen är att man får inte salmonella av rå kyckling om inte kycklingen bar på det vid livet, och det är inte många som gör det. Det är vanligare än bland andra djur men inte vanligt. Det har bara blivit en säkerhetsåtgärd pga fåglars höga smittorisk.
Själv är jag försiktig med allt rått kött och att äta eller servera rå kyckling är ju inte riskfritt, men risken för salmonella är inte hög.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Gå in på BARF i Fokus och ställ samma fråga där. De är kunniga på allt om rått kött.

/Elisa
Jag äter aldrig kyckling av annat ursprung än svenskt, varken jag eller katterna. Så jag är inte så orolig för salmonella då svenska kycklingar ligger under väldigt hård kontroll, samma gäller svenskt fläsk.
Svensk fågelindustri har extremt goda kontrollprogram gällande salmonella så nej, jag är inte ett dugg rädd för salmonella då jag bara ger svenskt kött.

Uttalande från Svensk Fågel:
_"Sveriges bekämpning av salmonella har väckt internationell uppmärksamhet och Sverige fungerar idag som en förebild. Bland annat har WHO visat intresse och genomfört en analys av svensk kycklinguppfödning som visat att de åtgärder Sverige vidtagit har lett till att man uppnått en väldigt god salmonellastatus i landet. Även EU har visat intresse för den svenska salmonellabekämpningen och studiebesök har gjorts för att se hur man kan ta lärdom av de goda resultaten.
I Sverige är antalet kycklingflockar som är infekterade med salmonella under 0,1 procent - det är en mycket låg nivå jämfört med många andra länder som inte kommit lika långt som Sverige. I många länder anses det dessutom fortfarande omöjligt att producera salmonellafria kycklingar.
I stället för att arbeta med förebyggande åtgärder väljer man exempelvis att reducera bakteriehalten i kyckling genom att doppa den i kemikalier, så kallad dekontaminering. Detta är tillåtet i USA, men än så länge inte inom EU. Efter påtryckningar från USA som ser detta som ett handelshinder har nu EU-kommissionen lagt ett förslag som innebär att det skulle bli fritt att dekontaminera köttet.
Salmonella - en zoonos
Salmonella är en bakterie som kan ge upphov till diarrésjukdom hos både människor och djur. Sjukdomen är en s.k. zoonos, vilket innebär att den kan smitta mellan människor och djur.
Sverige har ett unikt gott hälsoläge när det gäller salmonella hos fjäderfä. Förekomsten av salmonella bland svenska djur är extremt låg, under 0,1 procent för kycklingar, mycket beroende på effektiva bekämpningsprogram som varit verksamma sedan 1960-talet. Bakgrunden till programmen är en svår salmonella-infektion vid ett boskaps- och svinslakteri i södra Sverige i mitten av 1950-talet då cirka 9000 människor blev sjuka och ett 90-tal avled.
Salmonellakontroll
Efter att åter 500 människor hade insjuknat i salmonellakontaminerad importerat kött införde Sverige år 1961 en lag om kontroll av förekomst av salmonella. År 1970 infördes en frivillig salmonellakontroll av fjäderfä samtidigt som staten införde en ersättning vid utbrott av salmonella.
Sedan 1984 är salmonellaprovtagning obligatorisk i besättningar över 500 kycklingar. Obligatoriskt provtagning ska även ske i avelsbesättningar med över 250 djur samt i kläckeri som mottar ägg för kläckning och som samtidigt kan ruva mer än 1000 ägg.
Den svenska modellen
Den frivilliga salmonellakontrollen som startade 1970 hade som syfte att främst förebygga salmonellasmitta på besättningsnivå. Den svenska modellen av programmet består av att i alla produktionsled reducera risken för förekomst av salmonellabakterier, från foder till djur till färdiga livsmedelsprodukter. I programmet krävs bland annat att djurutrymmen utformas hygieniskt t.ex. genom att det finns förrum till stallet med hygienbarriär som delar in förrummet i en oren och en ren zon. Hygienregler måste finnas för att hindra smittspridning via människor och redskap. Det finns även krav på att djuren måste köpas in från avelsanläggningar som också är anslutna till programmet. Vidare måste uppfödningen ske i omgångar med efterföljande rengöring och desinfektion av stallarna. Slutligen måste fodret värmebehandlas.
Innan slakt tas salmonellaprov ut från 60 kycklingar i varje grupp och skickas till ett godkänt laboratorium för analys. Vis två tillfällen per år tar uppfödaren ut dessa prover under överinseende av en kontrollveterinär.
I kontrollprogrammen ingår omfattande provtagning för salmonellabakterier i alla produktionsled.
Avlivning och desinfektering
Om Salmonella påvisas skall samtliga djur i besättningen avlivas och destrueras samt stallarna med tillhörande utrustning rengöras och desinfekteras. Djurägaren erhåller ersättning för produktionsförluster som åtgärderna medföljer vid avlivning och rengöring. Till skillnad från andra branscher där ersättning erhålls av staten sker ersättning till kyckling- och kalkonuppfödare genom en försäkringspremie som uppfödaren tecknar vid anslutning till Svensk Fågel. Det innebär med andra ord att näringen själv ersätter samt finansierar produktionsbortfall, avlivning och destruktion.
Salmonellagarantier
Sverige tillsammans med Finland förhandlade till sig speciella garantier gentemot de övriga EU-länderna vid inträdet till den Europeiska Unionen. Det innebär att färskt/fryst/kylt kött och äggprodukter som förs in till Sverige från övriga EU-länder måste vara kontrollerade och åtföljas av salmonellaintyg som visar att de är testade mot salmonella och att resultatet är negativt.
I gengäld måste Sverige bevisa sin goda salmonellastatus inför EU. Sverige har sedan 1995 ett salmonellakontrollprogram på slakteri- och styckningsanläggningar med Livsmedelsverket som ansvarig myndighet. Samtliga svenska slakterier och styckningsanläggningar ingår i programmet.
Salmonella i importkyckling
Tyvärr så efterlevs inte alltid våra salmonellagarantier. Importerat kycklingkött ska genomgå en produktkontroll som skall tillförsäkra konsumenten att köttet är fritt från salmonella. Men det hat visat sig att detta inte alltid fungerar. I en undersökning som Livsmedelsverket presenterade i februari 2003 hittades salmonella i en femtedel av de importerade köttberedningarna. Av de tolv fågelköttpartierna som kom från tyskland påträffades salmonella i sju. Dessutom hittades salmonella i partier från Holland och Danmark. I undersökningen hittades åtta olika typer av salmonella, i partierna från Tyskland hittads man Salmonella Enteritidis och Salmonella Typhimurium. Båda är allvarliga typer av salmonella som kan ge magsjukdom samt dessutom svåra biverkningar i form av bland annat ledbesvär. Flera av de salmonellabakterier som hittades var också resistenta mot ett flertal antibiotika.
Köttberedningar
Tyvärr finns det ett kryphål i salmonellagarantierna som Sverige förhandlade sig till vid EU-inträdet. Kravet på salmonellakontroll gäller inte så kallade köttberedningar. Genom att tillsätta t ex saltlake eller marinad i färskt, kylt eller fryst kycklingkött så behöver inte kycklingen salmonellakontrolleras.
Så den 12 november 2001 fick Livsmedelsverket ändra sina föreskrifter angående obligatorisk kontroll av importerade köttberedningar. Detta kryphål i EU-förhandlingarna om Sveriges salmonellagaranti ledde till ändringar i svensk lagstiftning.
Kött som t.ex. har marinerats med 1 procents saltlake klassas som köttberedning. På sådana livsmedel ställs inga krav att de har genomgått en salmonellakontroll.
Livsmedelsverket kan med de nya ändringarna i svensk lagstiftning endast rekommendera importören att genomföra en sådan egenkontroll. Importen av köttberedningar har ökat kraftigt sedan lagändringen."_
En annan reflektion jag tänker på är, hur har folk i alla tider överlevt med att ha utekatter som springer och tar helt okontrollerade utefåglar?
Katter har mycket stark magsyra som demolerar de flesta bakterier, och det är endast mycket starkt kontaminerat kött som utgör fara för dem. Och det hjälper inte alltid att koka sådant kött heller
Om man är rädd för salmonella bör man inte ge sin katt foder som innehåller spannmål. Spannmål kan dessutom ensamt hållas ansvarigt för foderåterkallningar pga giftiga svampar, giftigt mögel, aflatoxin och salmonella. Spannmål är den största orsaken till varför det överhuvudtaget sker återkallningar av hund och kattfoder.
Informationsblad om salmonella från Foder & Spannmål
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~