Hur väljer du dina kattungeköpare?
Vilka krav har du på dina köpare?
Går du med på avbetalning? Kollar du upp köparens ekonomi i så fall?
Måste du gilla köparen eller går du mer efter att h*n tycker om djur och kan ge en bra miljö till din katt?
Säljer du avelshanar/honor. Vilka krav/önskningar har du där?
Har du någonsin nekat ett kattungeköpare? Av vilken orsak?
Skulle du kunna sälja en katt via telefon eller mejl?
Med mera med mera…
Hade tänkt att göra det som en omröstning men det gick inte. Så ni får svara så gott det går.
/Elisa
Själv går jag mycket efter personlighet. Om de verkar seriösa och hur de har de hemma, antalet katter mm.
Vill helst inte sälja till dem som låter katterna gå in och ut. Men om jag gör det så har jag krav på Kastrering.
Vill även träffa den blivande ägaren i samband med tigningen. Det är lättare att "läsa av" en person om man ser dem i verkligheten.
När det gäller avelsdjur så har jag satt kravet att hanar inte bör vara fertila längre än två år och inte får vara instängda i kattrum längre än fyra månader och då med kompis.
Ett tag erbjöd jag pengar om katten kastrerades inom en viss tid, men lade ner det.
Ang. avbetalning så vill jag helst inte ge männsikor avbetalning, isåfall får de betala av innan de hämtar katten.
Brukar kolla upp en del av dem på Ratsit. Men meddelar alltid att jag gör det.
Har fått en katt tingad via telefon. Men alltid träffat personen innan jag säljer.
/Elisa

Jag går också mycket på personligheten hos köparen, det behöver inte nödvändigtvis vara en personlighet som jag själv uppskattar men som jag tror funkar med katten.
De enda "krav" jag ställer på köparna är att de ska hålla katten vaccinerad och veterinärvårdsförsäkrad. Jag resonerar som så att anser jag att de får köpa min kattunge så måste jag ju tilltro dem förmågan att ta hand om den på bästa sätt också.
Visst kan man skriva in en massa i kontraktet men det är ju inte juridiskt bindande iallafall så jag tycker det är lite meningslöst. Det är ju endast uppfödare emellan som sådana där extra-grejer gäller.
Jag kan tänka mig avbetalning men inte om det är den första frågan som kommer upp. Jag måste ha lärt känna den här personen ganska väl innan jag går med på något sådant, t ex någon som köpt katt av mig tidigare.
Beroende på var personen bor kan jag tänka mig att sälja via telefon, men jag vill träffa köparen i samband med leveransen åtminstone.

Som köpare har jag fått köpa katt utan att träffa uppfödaren innan själva leveransen. Det tycker jag är bra när man bor långt ifrån varann. Jag har ingen bil och det gör det ännu krångligare. SJ är inte så billiga att åka med. Oftast märker man redan per telefon om man får bra kontakt.
Givetvis vill man träffa köparen personligen, men visst kan man göra undantag om allt annat verkar stämma. Vi säljer inte på avbetalning om vi inte känner till personen innan.
Vi nekade faktiskt en kattungeköpare helt nyligen. Anledningen var bla att hon haft uppfödning i 10 år och ägde tre katter nu och inte en enda katt var över två år. Hon placerade om sina katter direkt efter Kastrering och vi vill sälja katter till livslånga hem. Givetvis kan det hända att man måste placera om katter av olika orsaker, men vi tycker inte att man ska sätta det i system. Jag kontaktade även en uppfödarkompis som bor på samma ort som köparen och hörde mig för och hon rekomenderade mej att inte sälja till denna människa av andra orsaker. Hennes katter hade ofta sett ofräscha ut på utställningar mm. Detta är första gången vi nekat någon att köpa.

Oj vilka frågor! Det är så mycket som måste kännas rätt (allt måste kännas rätt). Jag har ibland ratat köpare via e-post för att det har känts helt fel. Ibland har det visat sig att jag har dömt fel men oftast har det visat sig stämma med min första intuition.
Det har dessbättre visat sig att jag endast är missnöjd med ett fåtal köpare sedan 1993 och jag försöker att se det från den ljusa sidan - man lär av sina misstag! Min intuition följer jag alltid numera :)
Avbetalning blir inte aktuellt - varken till de jag känner eller andra. Då ger jag hellre bort katten gratis till någon som jag håller riktigt varmt om hjärtat :)

Håller med dig Cecilia, vilka omfattande frågor!? Jag är verkligen inte någon uppfödare av stora mått; 3 valpkullar, 1 Siameskull och 2 kullar från upphittade huskatter, sedan 1980. Men nog har man haft "hela registret" av spekulanter och köpare! Jag kan tänka mig att sälja utan personligt sammanträffande innan köpet om det beror på för långt avstånd, men jag måste ändå känna att det är rätt hem. Tar då tex alltid referenser. Har också nekat på grund av att jag inte trott att katten/hunden skulle få det bra. Men även om jag tycker att jag har varit mycket noggrann, så har jag gått på en nit vid ett tillfälle. Någon kristallkula har man ju tyvärr inte…..Skriver alltid in återköpsrätt i kontraktet. Även om det är svårt att driva det i en rättslig process, så kan det vara ett påtryckningsmedel som kan ha avsedd effekt. Det svåraste med att vara uppfödare är ansvaret att ungarna får ett bra liv på alla sätt. Annars vore det ju enkelt att "bara producera"….
Hälsningar
Maria