Rekord-dyra huskatter?
På blocket stockholm. Vackra Siamesungar säljes för 5500kr styck. Pappan är chokladmaskad siames (vilket jag inte tvivlar på, kattungarna ser nästan renrasiga ut) och mamman är 50% siames och 50% birma.
Blir ni inte oroliga som uppfödare att just nån av era avkommor slutar i blandrasaveln?
Det står även under försäljningsvillkoren att "Stamtavla finns". Snacka om falsk marknadsföring! Stort + till att de iaf är vaccinerade och veterinärbesiktade.

Undrar om dom menar att stamtavla finns på föräldrarna?? För annars är det ju bara ett huskattsbevis man kan skicka med…
Nästa så man e sugen å ringa å spela dum…
#2 Ja antagligen är det pappans stamtavla som finns att se.. Men det står liksom inbäddat bland infon att de är vaccinerade, rumsrena osv.. Blir också sugen på att få veta vad det är för stamtavla som finns.
"Chipmärka kattungarna får du göra själv, därmed är priset billigt."
Ja.. Nä, sånt här sticker i ögonen. Det bästa vore kanske om man mailar lite frågor egentligen, på ett bra sätt. Det kan ju röra sig om okunskap, även om prissättningen säger annat om man säger så..
Själv köpte jag min blandis för 3000 kr btw (exkl. vaccinering, vet.besiktning, chip). Ångrar henne inte en sekund, men hade aldrig gjort om köpet idag. Så ja det här sticker i mina ögon, för jag blev så ledsen när jag insåg hur fel det var och därför är jag mån om att fler inte gör samma misstag! 
#4 Och så mycket på plus som de kommer gå på så kommer de antagligen fortsätta med samma kombination om och om igen :(
Och de som köper kattungarna kommer se sin katt som en renrasig siames och kanske fortsätta avla på "de fina raskattlinjerna". And on it goes…

Ja priset är ju i stort sett som på e renrasig om man nu inte skulle sälja den chippad… Kan hålla med om att d sticker. Och är tråkigt för dom som blir lurade…
Sånne tilfeller som dette er årsaken til at vi ønsker å kastrere kattungene før de flytter fra oss 
Såg oxå annonsen och sände iväg ett mejl till henne som var lite småklurigt tänkte jag skulle försöka få svar på vad för hane hon har och vart den kommer ifrån…vore mardrömmen att sälja hane från en kull och han skulle ingå i en Backyards
kanske skall man skriva ngt om det i kontraktet…eller är det dumt?
Hjälper inte att skriva det i kontraktet till en köpare som inte är uppfödare. Är de oärliga så bryter de kontraktet och du kan inget göra.
Bara mellan uppfödare som kontrakt gäller.
Är det personer som säger att de bara vill ha katten till sällskap, sälj bebisen kastrerad.
Det kommer jag göra om jag börjar föda upp igen.
Hamna fel kan katterna göra ändå. Men de kan inte bli inblandade i BYB i alla fall.
/Elisa
Ja man önskar att man kunde kastrera men ibland vill jag ju också ifrågasätta uppfödares omdömen när de säljer. Har man mååånga kattungar som man vill bli av med kanske man lite lättare blundar för vem man säljer till… Så det finns ju flera typer av problem som ligger till botten för att sånt här händer. Okunskap är också en väldigt stor del och den största faktorn till BYB.

http://www.blocket.se/stockholm/Oriental_kattungar__mork_choklad__38709688.htm?ca=11&w=3
Har ni sett den här då? Lika illa minst.. ser absolut inte ut som en rasren oriental?

Jag är jämt orolig för att det ska hända, men vad kan man göra mer än att påtala för köparna att de ska kastrera sina ungar om de inte tänker använda dem i seriös avel?
Om jag omplacerar en katt kastrerar jag alltid men det känns svårt att kastrera ungarna innan de flyttar.

Dom är jättesöta. Jag tycker annonsen är bra skriven och ägarna verkar ha gjort allt man ska innan försäljning så varför skulle någon känna sig lurad.
Det står att det är en blandning och att pappan har stamtavla. Att kullen blev till kan vara ett misstag som ibland sker, vad vet vi. Priset är väl vad det kan kosta att föda upp en kull och det kan också få köpare att tänka till innan.
Trist om det är byb men även så känns annonsen bra utformad.
#13 Enligt annonsören var parningen planerad för de hade tagit båda katterna till veterinären innan.

#14 Planerad parning lät inte så kul, hoppas det är första o sista.

varför får man inte ha blandraser?
Om man gillar en egenskap en ras har och en annan från en annan ras borde väl en blandning vara en super-ide? Då blir det dessutom nýtt blod och av alla djur av olika slag vi har haft genom åren har blandraserna alltid varit friskast.

#16 Eller så blir det så att du tror du köper en siames för att den är maskad som en, men med ett helt annat temprament. Är det en siames du vill ha så är det förmodligen deras typiska beteende du är ute efter..
Att blandraser skulle vara friskare är mkt tveksamt. Många som har Huskatter/bondkatter resonerar som så att blir det ngt fel avlivar vi och köper en ny. Många blir aldrig försäkrade i huvudtaget. En del skjuts t.o.m av någon med bössa om ngt fel uppstår, utan en chans till vetvård..
Inte att förglömma alla sommarkatter som överges…
Alla katthem som finns är mer eller mindre överbelamrade…
De flesta uppfödare ser till att inavelsgraden i deras ras inte ska bli för hög. Har du en huskatt som du låter gå ut och bli på smällan kan det lika väl bli pappa eller brosan som sätter på.
Min önskan är att all huskatts/bondkatts avel skall försvinna för evigt så vi har chansen att få bort stämpeln "det är ju bara en katt" från allas läppar.
Ja där har ni ngr av mina starka åsikter. Mina framtida planer är att även leverera alla sällskaps kattungar kastrerade. Det blir en service för köparen och minimal risk att katter från mig bidrar till huskattsavel/bondkattsavel. Det är mitt sätt att försöka hjälpa till att höja kattens status….

#17 Ursäkta nu lägger jag mig i debatten :)
Tycker dina åsikter är lite väl "over the top". Människan kan väl inte utrota huskatten för all framtid för att det finns människor som är dumma i huvudet (pardon my french) ?!
Tänker på naturen.. Hur hade det varit om inte människan funnits i denna värld.. jo inte många renrasiga katter med stamtavla, det är ett som är säkert!
Jag är inte FÖR att det massproduceras och medvetet avlas på huskatter, då det redan finns så många, precis som du säger på katthem och helt hemlösa vildkatter, katter som far illa pga människors dumhet etc.
MEN huskatter har funnits i alla tider och kommer alltid finnas, Det är inget som raskattsaveln kommer kunna göra nåt åt. Det måste finnas ANDRA SÄTT att höja kattens status än att utrota huskatter från världskartan. That's all I'm saying.
Jag har två huskatter och två siameser, jag älskar dem alla lika mycket och alla har samma rätt till denna värld.

#18 Jag hör dig :-) Men min åsikt och personliga plan kvarstår..
Det är självklart du ska älska alla dina katter lika mkt annars vore det illa…
Men alla ser inte värdet i huskatter så är det bara. Mer än en gång har jag hört utrycket : "Jag har bara en huskatt" Vad då bara??
Och om du vill kalla det utrota så är det upp till dej. Det är ju inte så att jag säger att de ska radas upp och skjutas. Jag tycker om ♥alla katter♥. Även de husisar jag känner och de vi hade när jag var liten. Men jag lider oerhört när jag ser och hör om sådana som inte har det bra.
Jag tror som sagt fortfarande att ett sätt höja kattens statusen är att inte bidra till huskattsaveln. Europen är väl nära huskatten så det är ju inte att det inte skulle finnas allternativ men ändock vara en raskatt….
Natti natt

En liten mening till bara 
"Om man gör som man alltid gjort, så blir det som det alltid har varit!"
#17 og 19 - jeg er helt enig med deg i det du sier! Om vi finner en veterinær som går med på å kastrere kattungene før de flytter i nye hjem, kommer vi til å kastrere alle som ikke skal gå i avel
Tror vi ska försöka skilja på Huskatten och Blandraskatten.
Huskatten/bondkatten är en katt som funnits i generationer och förhoppningsvis kommer finnas i många år till. Då och då kanske det ramlar in en renarasig katt i dessa linjer. Skulle vilja jämföra dem mer Europeskt Korthår utan stamtavla.
Blandraskatten (som de ovan) är människans påfund för att tjäna pengar. Där blandar man friskt olika raser i hopp att få fram något "sött" som man kan tjäna pengar på.
För min del får man gärna utrota avel på Blandraskatterna, men Huskatten tycker jag man ska vara rädd om.
Hoppas ni förstår vad jag menar. 
/Elisa

#22 De har oxå haft sämre status än raskatter i generationer…Att en kattunge som tex lämnats vid en sommarstuga när barnen tröttnat eller för att den inte kom när familjen skulle åka hem händer forfarande…
Inte tillräckligt bra råttfångare , byt ut den..
Kasta ut den fast det är över 20 minus och den inte vill ut, för att familjen har som motto att katter skall vara ute…
Det finns många hundar som far illa oxå men inte på långa vägar så många som hus/bondkatten. Vad jag vet så finns det iaf inga Hus/bond hundar i Sverige, tack och lov.
Men när det gäller katter finns fortfarande tex bönder som inte ens vet hur många katter de har!!
Varför skulle inte en Bonde kunnqa betala för en stamtavla i samband med sitt inköp av en/flera duktig råttjägare? Precis som många köper en renrasig fågelhund, jakthund, vallhund etc.
Vad är det för fint med att huskatten behandlats som en lägre stående i generationer?Ursäkta mig men hur kan man vilja att det ska fortgå?
Jag är mycket medveten att Rom inte byggdes på en dag men jag vet även att om det inte ens finns en vilja att förändra kommer ingen förändring att ske….
Självklart måste huskattens status förbättras. Men den bör även få ett värde som gör att statusen höjs.
Där är det regler som gäller och hårda regler.
Som djurskötare på kogård är jag tyvärr fullt medveten om hur katterna behandlas av de flesta bönderna. Men även där har de blivit något bättre. Nu får katterna mat i alla fall.
/Elisa
Till er som diskuterar huskattens existens:
Den ursprungliga svenska katten lever vidare även om all okontrollerad avel på dem skulle försvinna helt magiskt och anledningen är raskatten Europé som härstammar direkt ifrån svenska bondkatter. En Europé ska se ut som en bondkatt och den kan garanterat jaga råttor lika bra som en icke-renrasig bondkatt.
I övrigt ser jag inget hemskt i blandrasavel i sig eftersom det inte påverkar avkommorna negativt (som det kan göra med hundblandraser). Men förutsättningen för att det ska vara OK är enligt mig att aveln är seriös (tänk SVERAK's rekommendationer, hälsotester osv) och att det finns efterfrågan på den typ av katt man avlar fram (inte OK att avla på en "bondkatt" så länge det finns sådana på katthemmen t.ex.)
Min Tila kommer från ett "jaha nu är kattan dräktig igen"-ställe och var gratis. Jag ångrar inte hennes existens, men jag vill inte heller att fler kattungar ska födas under samma förhållanden. Det känns otryggt att inte veta något om hennes bakgrund..
#22 Du skriver att huskatten (dvs katter utan stamtavla) förhoppningsvis kommer finnas kvar. Min fråga är då
varför tycker du att huskatten som "ras" (alltså inte som individ) ska finnas kvar? Gäller detta förm alla djurslag? Ska det också finnas "hushundar" osv eller är det bara katter som det ska bedrivas ej kontrollerad ej stambokförd avel på?
Vi har tagit tillvara den gamla svenska "bondkatten" genom rasen Europé, vilket jag tycker är bra, så denna inte frösvinner helt genom uppblandning av andra raser osv. Men vad är vitsen med oregistrerad okontrollerad avel av huskatter/bondkatter? För vems skulle ska dessa avlas fram? är det för människornas skull eller för katternas skull?
Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken när folk menar att huskatter/blandraskatter ska avlas fram, varför ska de det? Det finns många olika raser att välja bland där man vet inavlesgrader, ev hälsostatus osv, så vad är poängen med att avla fram fler huskatter?
Nu förstår säkert alla (hoppas jag) att jag tycker att huskatter som individer har samma egenvärde som raskatter, men däremed betyder itne det att de har ett avelsvärde.
Jag ser vad ni skriver och håller med om det mesta faktiskt känns "båda lägren" kloka skalan är mer än svart och vit här tycker jag.
Däremot vill jag protestera mot påståendet att den svenska bondkatten skulle vara bevarad i Eurpén. För det första är "bondkatten" mycket mer än bara en ras den är en tradition och möjligen är det en dålig tradition men så tycker jag att det är. Sen är Europens avelsbas yttepytte liten om jag fattat rätt är det få som föder upp dem. Men det största problemet med detta apåstående tycker jag ligger i avelsarbetet självt uppfödare strävar efter utsendemål man kommer inte ifrån det. Det blir aldrig samma sak som om katterna får sköta sitt själva. Jag köper aldrig att bondkatten är räddad gemom Euoropén så länge uppfödares personliga ideal är med och spökar. Jag bara vet att rasen kommer att spreta iväg åt något håll det är omöjligt att undvika se bara på persern hur det drar iväg eller på siamesen (som enligt mig drar iväg åt ett snyggt håll men ändå gör precis det). Ett annat exempel är Abyssiniern som jag för ca 15 år sedan tyckte var hur vackra som helst, numera har de ingen noslängd kvar plötsligt har de blivit fula. När hände det? Deras rasstandard har inte skrivits om utan en eller några uppfödare har börjat avla på kortare nosar för att just de gillar det och vips är rasens ideal jättemycket ändrad det gick på mindre än tio år. Jag kan säga att jag själv är uppfödare (marsvin) så jag vet hur vi uppfödare tänker ;-) det går inte att lita på oss alls!
#27 Europén ska ju vara den gamla svenska "bondkatten" med en rasstandard som är skriven därefter, det ska ju inte vara en extrem ras som ska dra iväg åt något håll utseendemässigt, såsom ex vis siamesen gjort.
Sedan kan det givetvis finnas saker att förbättra i rasen och i rasstandarden som i alla raser, tycker t.ex själv att det är konstigt att inte augoutifärgerna är godkända i vitfläcksvarianter (som man ser hos många "bondkatter") men detta är ju något uppfödarna får jobba med.
Att det då skulle vara bättre att katterna får "sköta sig själva" och att detta innebär att det springer okastrerade ladugårdskatter som parar sig fritt med halvvilda hankatter ser jag inte något positivt med alls. Då det just är dessa katter/kattungar som slås ihjäl/dränks eller skänks bort för en krona tassen ovaccinerade och sedan springer lösa och bidrar till fler huskattkullar som ingen vill ha. Om detta är en tradition så undrar jag då, vem tjänar på att denna tradition bevaras? Varför är det just tradition att katter parar sig hipp som happ med den tuffaste styrkarkatten i byn? Ska detta vara fallet med även andra arter såsom hundar ex vis eller är det bara hos arten katt denna "tradition" ska få finnas?
Problemet med kattens status är ju just att det finns för många katter som ingen vill ha, och majoriteten av dessa katter är just huskatter eller "bondkatter", som varken försäkras, vaccineras och många kastreras inte ens, och de är dessa katter som får betala priset för något som på landet (och kanske också i stan) ses som en tradition. Är det värt det?
#28 Självklart tänker jag inte försvara denna tradition jag tycker ju inte heller att det är bra. Det var inte det jag ville säga. Det jag ville påpeka var att jag inte tycker att bondkatten på något sätt kan ersättas av Europen för det blir aldrig samma sak. Den ideen köper jag överhuvudtaget inte. Jag har inget emot rasen Europe men det är inte samma sak som vanlig bondkatt och kommer aldrig att bli det…
Visst är kattöverskottet ett stort problem jag lovar att jag är väldigt bekymmrad över detta men man får samtidigt inte glömma att det finns enormt många vanliga svenska huskatter som är älskade och omskötta efter konstens alla regler också. Det är en mycket älskad kattvariant och de är inte bara ett problem utan även en tillgång. Jag tycker denna fråga är extremt svår och jag tycker inte att allt är svart eller vitt utan det finns gråskalor. Att utrota bondkatten i den form de nu existerar tycker inte jag är rätta vägen att höja kattens staus (även om något måste göras). Den förlusten ger mig tårar i ögonen.
Vad jag däremot ogillar skarpt är den typ av pengatjänande Back yard breeding med blandraser som tråden ursprungligen handlade om. Jag tycker illa om när folk tjänar pengar på djur och lurar sina köpare.
#29 Vad menar du att "bondkatten" har som saknas hos t.ex Europén? Som jag ser det så är det enda de flesta bond/huskatter har gemensamt är att de saknar stamtavla och har fötts upp utan kontroll, kanske med okända fäder etc och jag ser inte riktigt "vinsten" med detta.
Att det finns välskötta älskade huskatter är en helt annan sak, det är givetvis jättebra, men jag ser inte detta som ett argument för att katter ska få gå fritt ute fertila och försöka sig på egen hand, någon som ev kommer att förbjudas iom de nya lagförslagen som jag hoppas går igenom.
Jag menar inte att huskatterna som sådana är ett problem, men jag tycker att det är märkligt att försvara att ett tamdjur ska gå ute fritt och försöka sig och att dessa avkommor sedan får ett väldigt lågt värde jämfört med andra djur. Så jag frågar igen, för vems skull ska huskatter fortsätta födas upp (om man nu kallar en hoppaskull för uppfödning)?
#30 Nämen jag vet inte varför det inte går fram då… Jag menar rasen som den är nu som de ser ut bondkatterna/huskatterna kan inte enligt mig bevaras genom skyddet av en rasstandard. Det är ett ostabilt skydd för ett utseende eller andra egenskaper (jag tog perser, siames och abyssinier som exempel) därför att enskilda uppfödares ider och tillfälliga trender om utsendet har för stort inflytande på en smal avelsbas.
Det som europen saknar som bondkatten har är enligt mig ett konstant utseende. Det kan aldrig en raskatt få på samma sätt. Utseendet bevaras därför att det finns en så pass bred avelsbas och att människan inte har något inflytande över det (eller okej ett begränsat och spretigt inflytande). Raskatternas utseende ändras och bondkatterna är sig lika det är bara att jämföra bilder från då och nu så förstår du.
Därför ser jag det som en förlust av bondkatten som ras om de inte fortsatt får föröka sig som de gjort. Men samtidigt tycker jag precis som du att det är väldigt olyckligt som det är nu och jag tycker att problemet med både kattens status och överbekattningen i landet är ett enormt problem. Därför är detta ett så stort problem det är ett dubbelt problem. Man kan inte ha kakan kvar om man ätit den.
Nej jag har inte försvarat att katterna fritt förökar sig det är ju inget jag gillar. Jag vill bara påpeka att det är detta hur dåligt det än är som gör rasen Bondkatt. Försvinner katternas fria sex ;-) så försvinner rasen helt oavsett om det finns Europé eller inte. Jag la ingen värdering i detta eftersom jag inte ens vet vad ska tycka när det är som att välja mellan pest eller kolera.

#26, #28, #30 Bra argument!! Jag bugar för dig.
#31 Fast det är ju tvärtom. I och med att det inte finns någon kontrollerad avel så finns det ingen befäst utseendetyp, och när chansen också finns att det blandas in raskatter, (vilket ju för övrigt var en av anledningarna till att man gjorde Europén till en ras, för att man ville bevara den nordiska huskattvarianten som ras innan den blev uppblandad med andra raser) så ökar risken för ett mer "spretigt" utseende. En huskatt kan ju i princip se ut hur som helst, långhårig, korthårig, stor, liten etc. De har ju ingen generell standard utan kan helt enkelt se ut hur som helst. Till skillnad från Europén som faktiskt har en standard för att bevara ett konstant utseende. Om du menar att Europén inte har ett konstant utsesende utan förändras pga avel har du några exempel på detta?
Men om man nu bortser från ett utseende, finns det enligt dig några andra orsaker att bevara huskatten som "ras" (inte på individnivå utan på "rasnivå")? Jag har liksom svårt att se att katternas "fria sex" är något positivt för katten som tamdjur, utan tycker att detta snarare verkar höra till bilden av katten som ett halvilt djur som klarar sig utan människan. Alltså inget som bidrar till kattens status utan snarare befäster gamla fördomar vilka ligger till grund för katten låga status i samhället.
#33 Ja jag tycker det här är ett jätteintressant ämne. :-)
Fast jag tycker precis tvärtom :-). En skriven rastandard bevarar absolut ingenting. Därför att det finns en art till inblandad… vår egen. I människans natur finns en så stark drivkraft att förändra och förbättra saker så idén att bevara en ras på det sätt man uppfunnit Europén är enligt mig är lite skarattretande faktiskt. Jag tror inte det kommer att fungera helt enkelt pga. de argument jag lagt fram ovan. Det finns ju ingen annan kattras som varit likadan i mer än 15 år så varför skulle det vara så med denna?
Du belyser själv det som jag ser som Européns andra brist. Just att den svenska bondkatten är så variabel att den är svår att skriva en fungerande rasstandard på. Enligt mig finns den i alla färger och både med kort och lång päls. Men det som är möjligt att göra en rastandard av är väl mest att allt är lite lagom… ja allt ska vara lite lagom. När en ras är lite lagom är risken (sett det förr med andra raser) att noslängden försvinner. Katten ska göras sötare. Kanske händer något annat vad vet jag men att få uppfödare att förhålla sig lagom till något vad som helst tror jag är oerhört svårt. Nej jag har inte några exempel på förändringar just i denna ras men när det gäller andra raser har jag det som du vet och jag tror inte detta blir något undantag.
Nu låter det som jag är emot avel, rasstandarder och kontrollerde stamtavlor det är jag verkligen inte eftersom jag håller på med sånt. Jag tycker det är galet kul och intressant med avel. Jag känner ju mig själv jag jobbar mot mål i min avel och jag har ju ideal jag jobbar mot så jag är övertygad om att alla uppfödare har det för det är ju det som är det roliga. Handen på hjärtat hur kul är det att avla så det som bara ser ut som vanligt? Det är det som får mig att tvivla på att bondkattsutseendet kan bevaras genom genomtänkt avel.
Nej enligt mig finns inga andra fördelar med huskattens fria sex än bevarandet av bondkatten som ras nej. I övrigt när det gäller detta håller jag med dig till 100%. Men jag håller fast vid att bondkattens breda avelsbas och minimala mänskliga inblandning är det som håller rasen i ett konstant utseende.
#34 Hvordan kan du hevde at huskattens avelsbase er bred? Hva legger du til grunn for denne påstanden?
#34 Läste inte hela ditt inlägg men du pratar om att uppfödarna kommer att förstöra rasen. Tror du inte att det är mer troligt att de som föder upp europé är en grupp människor som faktiskt VILL BAVARA den svenska urkatten?
Europén har fötts upp sedan 1948 (då under namnet svensk huskatt) och tycker du att uppfödarnas egna preferenser har ändrat rasen radikalt?
Nutida Europé:
http://do8ae71anmf4y.cloudfront.net/c7/ee/i14216903._szw440h440_.jpg
Nutida "bondkatt"
http://www.linkopingsdjurskydd.se/images/upload/resized/451.JPG
Européer från början av 90-talet
http://d2d665fk1gw9oe.cloudfront.net/bc/61/i13722044._szw440h440_.jpg
Nu har det kommit in ännu en annons på blocket. Asiatsyskon som säljes "otroligt billigt" och "först till kvarn"
Jag har absolut ingen aning om hur dessa personer är, men jag reagerade lite på att det är först till kvarn. Rätt hem är väl att föredra?
#37 Ja det kan man ju tycka :/ Ser ut som någon slags Burmor, om de nu är renrasiga. Hoppas de hittar ett bra hem.
Det här är en jättebra diskussion. En eloge till alla inblandade - trots en lång tråd (som jag missat pg a flytt) har den inte spårat ur. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#40 Väldigt söt!
En fundering jag har, trots alla undersökningar och olika prover innan djur går till avel så verkar det inte bli friskare djur. Vad kan det bero på? De flesta veterinärer jag gått till anser att raskatter har sämre immunförsvar, men enligt många uppfödare vet de inte vad de talar om. Vem ska man tro på? En del har till och med sagt att 10 år är en hög ålder för en raskatt, själv har jag alltid räknat med att få behålla en katt minst 13-16 år.
En ByB katt som den i inlägget ovan är knappast friskare en en renrasig. Orsaken är att de ev. sjukdomar som t.ex. PRA nedärvs ändå. Plus att när det är som den katten ovan 75% av en ras och 25% av en annan så finns ju anlagen på båda sidor av föräldrarna.
Enda sättet att "kanske" få friskare katter genom blandrasavel är att använda så genetiskt olika katter som möjligt där de inte har samma sjukdomar i sina linjer. Då är chansen större att ungarna är friska. Det där med att blanda 50/50 heter nåt speciellt och används i bl.a. Pigham (grisar) avel.
Men då katter är känsliga för olika typer av virus och parasiter, det är knappast något som som ByB katterna kan undvika lika lite som renras och huskatter kan det.
Så finns det ingen som helst garanti att katterna kommer leva längre bara för de är blandras…
/Elisa
Det är ByB kattungar/blandasungar/huskatter, det är fakta.
Ungarna är jättesöta och jag är säker på att du tar väl hand om dem och de är inte mindre värda än andra katter.
Men som sagt det ovan är fakta. Speciellt med tanke på att du faktiskt medvetet avlar fram dessa kattungar.
http://www.kattstatus.se/sida49.html
Med tanke på att du gillar avel, så är jag nyfiken på varför du inte väljer att avla renrasiga Siameser istället?
/Elisa
Men det kändes som att du skrev det på ett "elakt sätt".. 
Tack, tro mig det gör jag! Absolut inte även fast jag tycker att andra skriver som om dom vore mindre värda än andra katter.
Jag kommer att kastrera både honan och hanen, som sakt så blir det här deras sista kull och det är otroligt att det först blev 6 kattungar och att andra kullen blev 7 kattungar!
Vem vet? Nästa kull så blir det kanske med renrasiga siameser. 
Bra att du kastrerar föräldrana.
Men du bör även kastrera den lilla honan du tänker behålla och helst hennes syskon också. Risken är mindre att de far illa i sina nya hem.
Det går alldeles utmärkt att kastrera dem vid 12 veckors ålder. 
/Elisa
#46 Jag såg nyss sidan du länkade och som sakt så kallade du min kattunge för ByB katt. Enligt sidan du länkade så betyder ByB att: Back yard breeding avser de som föder upp katter för skojs skull, eller för ren vinnings skull, utan någon seriös avsikt med aveln. Vi på Kattstatus tar avstånd från Back Yard Breeding då det innebär att många köpare luras, och många katter som ingår i aveln far väldigt illa. Följande artikeln är skriven i avsikt att visa på skillnaderna mellan Back Yard Breeding (förkortas BYB för de som inte vet) och seriös raskattuppfödning. Observera att BYB finns inom både blandrasavel och renrasavel, en BYB kan se seriös ut, det är därför viktigt att som köpare alltid ställa frågor och läsa på inför köpet. Inte att mina kattungar är blandasungar/huskatter!
Som jag skrev innan kalla inte min katt är ByB katt!

Vad anser du att dina kattungar är då? I dom flestas ögon anses dom helt rätt vara huskattungar och du håller på med BYB.
I mina ögon är dom 100 % huskatter.
Får jag fråga en sak har du kattungarna ute eller varför har dom halsband på sig?
#48 Hon får gärna kalla mina kattungar för huskatter för det gör jag. Men inte ByB för tycker inte det är snällt.. Jag håller inte på med ByB. 
#49 Okej. För att veta vilken katt som är vilken. Om e.x någon tingar en katt och dom inte hade halsband på sig så skulle det vara svårt att veta vilken katt personen tingade.
Vad försöker du säha med bilderna? Finns många maskade huskatter…..
Det är lätt att dom fastnar vid lek var mest det jag tänkte på .
Jamen om man säljer huskatter för 5500 kr handlar det väl om ByB vad skulle det annars kunna vara?
#51 Jag tror att det inte finns så många maskade huskatter… Fast om mamman eller pappan är maskad så blir självklart kattungarna maskade, som mina.
Jaha jag trodde du mest tänkte på om dom var ute.
#52 Bara för att jag säljer mina huskatter för 5000 kr så betyder det väll inte att det handlar om ByB. Jag tycker att huskatter ska kosta precis som raskatterna kanske inte lika mycket men ungefär 2000 kr billigare. Då hör ju endast seriösa av sig.
Vad tycker du?
Vad är det som talar för denna blandning du gör. ???
hua mej så trist.
Hvorfor ikke kjøpe deg en renraset siameser og starte derfra.Dette her er jo bare tragisk
og jo BYB på høyt nivå.5500 kroners nivå!
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#56 Jag håller inte på med BYB! Förstå det. Vem har sakt att en huskatt måste vara billig? Bara för att man säljer "dyra" huskatter så betyder det väll inte att det är BYB. Jag har redan en renrasig siames behöver inte en till. :) Och som jag skrev innan, jag tycker att huskatter ska kosta precis som raskatterna kanske inte lika mycket men ungefär 2000 kr billigare. Då hör ju endast seriösa av sig.
Men varför i herrans namn gör du denna blandning?
Förstår inte nått ja.
Tänk på att det är farligt med halsband på små kattungar. De kan hänga sig - även om det är med säkerhetslås på. Sätt ett litet märke med nagellack på en tass eller liknande istället. Halsband kan man ha när man fotar etc.
Fast vid den åldern, borde du ju se skillnad på dem. Det gör ju vi andra. Så Siamesen var din? Du beskrev för mig att en god vän ägde hanen.
:)
#58 Först ville mina barn att honan skulle bli gravid för att dom ville ha kattungar och då blev det 6 kattungar så vi sålde dom och att hon skulle bli gravid igen var inte planerat Vi skulle kastrera honan men när vi ville göra det så misstänkte vi att hon var gravid och det var hon. Fast det är många som är förtjusta i denna blandning och som tycker det var en bra kombination. :)
Sorry men katter är inte gravida, däremot dräktiga. Ett misstag kan jag förstå men inte 2…..
Man kan kastrera katter när dom är dräktiga
Jag skulle aldrig betala 5000 kronor för en huskatt. När du får en renrasig för 6000-7000.
Det kanske skulle vara en annan sak om du hade PRA testade dina katter, FIV och FELV testade katterna före parning. Ex birma ska blodtypas före parning.
Bakom många parningar ligga många års avelsarbete och ofta importerade linjer. Det är inte direkt vaccinationerna, chippningen och vet besiktningen som är den största utgiften.
Det känns som det är mera än en stamtavla som sklijer dina huskatter från renrasiga, jag är lite nyfiken varför dina katter är värda 5000?
Jag kommer överväga mer och mer att sälja alla avkommor färdigt kastrerade för att slippa riskera sån här framtid för en såld kattunge.
Jag vet men mina barn sa: Jag vill att hon ska bli gravid! Så det fastnade.. Menade mest hur mina barn sa det. Första gången var inget misstag. Vi ville helst göra det efteråt. Okej, tror inte du kan hitta en kattunge som är en renrasig siames för 6000.. Jag tycker mina katter är värda 5000 eller såklart är dom värda 1 miljon men tror du förstår. Jag tycker bara att dom är värda 5000 för att jag tycker att deras personlighet är precis som en siames och det älskar jag! Och dom är ju vackra kattungar.. Eller vad tycker du? Jag har sakt väldigt många gånger att jag kommer kastrera både honan och hanen.
Jo visst kan man få en renrasig Siames för 6000 kr. Priserna varierar mellan uppfödarna och en unge som blivit kvar lite längre, kan gå ner någon tusenlapp. Beslutar du dig för att köpa två stycken, får du också rabatt.
Visst är dina kattungar ljuvliga - precis som alla kattungar är - och visst ska huskatter kosta. Men du är för nära priset för en rasren katt och borde snarare ligga på ca 1500-2000 kr. Detta är mycket nog för en huskatt.
Sådana här diskussioner får en att överväga tidig Kastrering inom våra raser - alltså Kastrering av kattunge innan leverans.
#62 Jag har två huskatter av vanlig bondkattstyp. De har jag fått gratis men i själva verket tycker jag att de är värda många milijarder de är ju världens bästa katter! Det jag menar är att det inte går att värdera huskatter i pengar börjar man ta mer för blandningar än för vanliga bondishuskatter är man så fel ute det är då man sänker huskatternas värde och det gör mig rasande! Huskatter är bra katter oavsett vad som finns i dem men dina blandraskatter är inte ett öre mer värda än mina bondkatter för de är inga raskatter varken dina eller mina.
När det gäller renrasiga raskatter med stamtavla och alla kontroller som hör till är det en helt annan sak. De katterna har en fixkostnadsskala de katterna ska kosta tusenlappar. Skillnaden ligger där ingen annanstans.
Det du sysslade med var ByB inget annat. ByB gör inte kattsverige bättre på något sätt. Det sänker den vanliga "bondkattens" värde och den förstör för de seriösa rasuppfödarna. Den enda anlednigen att ByB finns är för att fylla ByBuppfödasrnas plånböcker och lura okunniga kattköpare.
Skämmes!

Själv har jag av misstag en gång fått en huskattskull när min siameshona smet ut, de ungarna var jättefina och såg ut som små orientaler men jag skulle aldrig i livet ta mer än en 1000-lapp för en huskatt trots att den var sk. "halvblod" Den tusenlappen täckte mina kostnader för vaccinering, chip etc.
#63 Jag har flera ggr sålt mina renrasiga kattungar MED stamtavla och doldafelförsäkring för 5000:- när de har varit lite "otypade" och inga utställningskatter. Förstår inte hur man då hellre ger 5000 för en huskatt?
Håller med dej. Man ska vara noga med att skilja den riktiga Huskatten/Bondkatten från Blandraskatterna som #63 säljer.
För huskatterna (de riktiga) är det väldigt viktigt att höja vädet på, det är de som far illa.
Det enda man gör genom att föda upp blandraskatter medvetet är att sänka värdet på den "riktiga" huskatten (Europén utan stamtavla), då de får ännu sämre värde.
Sen tycker väl inte jag att man ska ta alldeles för lågt pris för en bondkatt (eller halvblod/blandraser för den delen). Men ett maxpris på 2500kr, beroende på tester, chip, vaccinering, Kastrering (som kattunge) och övrigt som gjorts på kattungarna, känns i nuläget som ett mer rimligt pris.
/Elisa
#66 Nej jag tycker att runt en tusenlapp är ett rimligt pris att ge för en huskatt. Mina är ett dåligt exempel eftersom min mamma fött upp dem så jag fick väl "kompispriset gratis" men jag betalade deras veccinationer själv. Jag tycker självklart att huskatter ska ha en prislapp egentligen.
Passar på att lägga in en bild på mina värdefulla gratiskatter eftersom det är så man gör i den här tråden. Det är från i somras då de får vara ute vid stugan. Svea närmast och tant Sigrid i bakgrunden. Som sagt världens bästa katter!
Jag kan tillägga att jag skulle kunna betala 1200 kr för en huskatt av bondkattstyp. Att jag totalvägrar att betala ett öre för en blandraskatt av princip men att jag skulle kunna ge 7000 kr för en renrasig ordentligt reggad katt (läs siames eller oriental).
Oisann 
Nei, her har jeg alltid kun solgt avlskatter til registrerte oppdrettere som har et sundt avlsmål. Det handler om å ha en plan, ikke bare parre 2 katter og få søte kattunger.
De seneste kullene har vært kastrert ved flytt når dem er solgt til ikke-oppdrettere. Det kommer jeg til å fortsette med! Nå har alle mine kattunger kommet i kjærlige hjem,både før og nå som jeg kastrerer før flytt, men man gjør kattungen en stor tjeneste så dem ikke utsettes for verken et oops kull eller planlagt BYB. Før i tiden var liksom BYB noe man hørte om litt i Danmark, en god del i Tyskland og i USA for all del. Men slike mennesker finnes dessverre overalt.
I bengal og sphynx miljøet har det jo vært i mange år allerede helt normalt og selge selskapskattene ferdig kastrerte. BÅDE for kattens beste ( Kastrering som kattunge er noe helt annet enn på en voksen som bruker lenger tid for å komme tilbake i form igjen) og for å slippe at genene havner i feil hender. Det blir nok mer og mer vanlig hos kat IV oppdretterene også håper jeg.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Det som är så trist med BYB-uppfödare (som säljer rasblandningar) är att de mer eller mindre utlovar att rasblandningen kan registreras, det är bara för köparen att kontakta en kattklubb så ordnas det hela lätt.
Sen blir det kattklubben som måste tala om för köparen att denne/denna blivit lurad och att någon registrering överhuvudtaget inte är möjlig. Det är ganska trist att behöva tala om för någon att de blivit lurade. Och sen få skäll för att vi inte registrerar rasblandningarna.
Nej, skulden ska läggas på BYB-uppfödarna i fråga!
Jag har inte läst allt ni har skrivit men om ni har frågor så kan ni fråga i privat meddelande det blir mycket lättare att svara för mig. Ni kan inte kalla mig för BYB uppfödare för det är jag verkligen inte!
#63 Självklart ger jag också rabatt om man köper två kattungar (1000kr).
Som en annan medlem skrev: **Tycker personligen det är lite småluddiga argument till varför en säljare inte får ta ut ett visst pris på en katt bara för att den inte är renrasig. Man säljer för vad man tycker det är värt, sen om någon köper det eller inte är en helt annan sak.**
Är det bara "vanliga" huskatter som kan få huskattsbevis och inte blandraserna?
Eller fattade jag fel nu?
Kan vara bra att veta om man träffar på någon med en blandras.
/Elisa
Huskattbevis är en sak, men mitt inlägg tar upp de fall när BYB-uppfödare lurat i köparna att katten kommer från en godkänd rasblandning eller faktiskt tillhör en godkänd ras och att det går bra att registrera katten som rasren eller som tillhörande en godkänd rasblandning. Det är dessa falska förklädda så kallade raskatter som BYB-uppfödarna tillverkar och säljer under falska förspeglingar som kattklubbarna alltså helt korrekt måste avvisa all tanke på registrering av och behöva tala om för köparen att han/hon blivit lurad och det rejält.
Det är ju för jäkligt att det förekommer människor som lurar sina köpare på det viset! 
/Elisa

Jag tycker att det är väldigt trist att många tycker att en bondkatt inte borde kosta mer än 1000-1500kr. Det om något höjer inte kattens status.
Vilken katt man än säljer, ras eller huskatt, ska man ta bra betalt . Det gör att människor tänker efter innan. Att det är mycket slit o släng med huskatter beror på priset och att folk säljer billigt för att bli av med dom.
Vad man än tycker om blandavel så tycker jag att det är bra att Danitza sätter ett högt pris på sina ungar. Levande djur ska kosta. Det är en skitsumma mot vad den kommer att kosta i framtiden.
Ja, det är väl försäkringsbolagen som värderar dem till denna summan i livförsäkringen. Varför köpa en katt för 5000 kr när den bara får livförsäkras för 1500 kr?
Lägg till 1-2000 kr och du får katten livförsäkrad för hela köpesumman.
Om katten blir allvarligt sjuk och dör, har du ofta en saftig räkning på djursjukhuset att betala mitt i all sorg - kattens livförsäkring kan då täcka den del du ska betala. Det har hänt mig två gånger under en tvåårsperiod och jag är glad att de hade vård + liv.
Men har man fet plånbok, kanske man inte bryr sig om försäkring överhuvudtaget och langar upp hela summan när katten blir sjuk. Är man inte intresserad av raskatter och inte har kunskap, betalar man säkert 5000 kr för en blandras - för att man är kär i just den individen.
Själv köpte jag min första siames som helt grön och inte det minsta intresserad av avel. Intresset kom senare, när jag kommit i kontakt med likasinnade, inhämtat kunskap och börjat ställa ut. Jag hade blivit gruvligt besviken om det då hade visat sig, att min katt skulle anmälas i huskattsklassen och inte fick avlas på. Jag hade känt mig grundlurad.
Det är viktigt att informera köparen om vad som gäller med en blandraskatt/husis - gällande försäkringsvillkor, utställning, avel.

Om jag tar mej själv som exempel så har jag inte livförsäkring på någon av mina raskatter. För mej känns det fel att få ut pengar när katten dör men det är mitt sätt att tänka, förstår helt och fullt att andra tänker annorlunda. Två av mina dog för tidigt och det kostade skjortan, men jag ångrar inte att dom ej var livförsäkrade och jag har ingen tjock plånbok. 
De flesta människor spenderar massor av pengar på skräp, men tycker samtidigt att djur ska vara billiga. Konstiga prioriteringar, tycker jag. Med all information som numera finns tillgänglig på nätet är det svårt att inte veta skillnaden mellan hus, blandras och raskatt.
Bra info angående olika försäkringar är jättebra om uppfödare kan hjälpa till med. Tandsjukdom ingår bara hos vissa, det kan vara bra att veta som nybliven kattägare.
#75 Tack! Håller med dig till 100%.
Missförstår jag dig eller menar du att du har som argument att du köper raskatter för en viss summa bara för att du vet att du får "tillbaka" pengarna när den dör? Är katten för dig då "gratis" eller vad menar du egentligen?
Nu vet jag att du är uppfödare men tar du ut livförsäkring för alla dina katter är det ju ett argument till att hålla ned kostnaderna (ja, inköpspris är också en kostnad)
Det låter rätt illa i mina öron i alla fall.
En livsforsikring av katten er like bra som en forsikring av f.eks innboet. For noen av oss er det ikke lett å skaffe flere tusen kroner til å kjøpe en rasekatt. Og har vi da forsikring får vi mulighet til å kjøpe en ny katt om den vi har skulle dø. Det betyr IKKE at vi ikke sørger når katten vår dør, men bare at vi har vært forutseende nok til å kunne få muligheten til en ny katt. Jeg ser ikke problemet med det i det hele tatt!
fast är det inte ALLTID erat huvudargument som raskattsuppfödare att om man inte har råd med inköpspriset borde man inte skaffa katt öht?
Nei det er ikke alltid et argument. Jeg er en av de oppdretterne som vet at folk som ikke har 6-7000 liggende klar til å kjøpe katt for, likevel tar med seg katten til veterinær når den trenger det. Jeg ser på forsikring som det faktisk er ment til å være - en hjelp til å komme videre når et uhell eller lignende skjer. Å ha livsforsikring på katten er likestilt med å ha veteriærforsikring på katten
Det är dyrt att ha katter - uppfödning är en dyr hobby. Jag har fem katter och mina försäkringar kostar mig ca 6000 kr/ år. De flesta som köper renrasiga djur för dyra pengar, tecknar även en livförsäkring på sitt djur. Vad man väljer att använda pengarna till när katten avlider, är upp till var och en.
-Om katten dör ung, har du som uppfödare möjlighet att köpa in ett nytt avelsdjur för summan. Men den katten är ju knappast gratis, eftersom jag betalat in en hel del pengar på försäkringen.
-Livförsäkringen går ner med vissa procent ju äldre katten blir - som lägst 1000-2000 kr när katten är över tio år.
Om en katt blir sjuk och behöver intensivvårdas på ett stort djursjukhus, kostar det väldigt mycket pengar. Även om du har försäkring får du ändå betala en rejäl slant.
Om min katt dör på djursjukhuset, kan jag välja att kanske köpa en ny katt när sorgen har lagt sig - eller betala min del av sjukvårdsfakturan.
Jag har betalat på min Bassis livförsäkring i 10 år. Hon är knappast "gratis". Tillåt mig att skratta!

Ett exempel ang. livförsäkring.
Du är uppfödare och har köpt din nya avelshona för 8000-9000 kr, eller importerat en hona för betydligt mer pengar. Kanske är det pengar du sparat i ett par år för att köpa den där drömkatten!
Du livförsäkrar då din katt för denna summa.
Den lilla katten är frisk och sund vid inköp, men vid 6 månader dör hon i FIP. Nu för tiden går inte FIP på Dolda fel (Agria), men den går på livförsäkringen.
Om du då står där med din älskade döda drömkatt, avelsplanerna man haft i åratal har gått i kras och ekonomin är i botten pga att du använde alla sparpengar till att köpa henne.
Är det då så otroligt fel att vara glad att man få ersättning för sin katt och kanske har råd att börja på nytt och skaffa in en ny katthona till sin uppfödning?
Det är ju inte samma som att man inte sörjer katten man hade!
Visst, livförsäkring är inget måste. Men det kan hjälpa människor att kanske köpa sig en ny katt. Eller som hjälp att betala en svindyr veterinärräkning som djursjukhuset kräver.
Tycker det kan vara värt de ca 200 kr om året den kostar.
Jag sa alltid upp livförsäkringen på mina katter förr. Men numera har jag ändrat mig och de unga katterna är livförsäkrade. Mycket pga risken för sjukdomar som FIP.
/Elisa

När jag förlorade min hund så betalade livförsäkringen för obduceringen. Jag hade aldrig haft råd annars, inte efter alla veterinärsräkningar.
Och då hade jag aldrig heller fått reda på varför han dog. Kanske inte viktigt för alla, men för mig var det viktigt.
Jag tycker det är en väldigt viktig sak. Hade själv gjort likadant!
/Elisa
Alle våre katter har en livsforsikring, og denne summen blir forhøyet etterhvert som kattens verdi øker. Verdien på katten øker når den tar titler på utstilling og når den har fått x antall kattunger. I tillegg til denne livsforsikringen er alle forsikret for veterinærutgifter opp til 45000 kr pr år, de har også en forsikring på medisin + en avelsforsikring. Dette betaler vi mellom 1200 kr og 1500 kr pr år pr katt
Å importere en katt kan bli veldig dyrt, man skal betale katten (fra 7000 kr og oppover), man skal reise og hente den, man må kanskje overnatte på hotell, så er det toll ved innførsel + veterinærbesøk når katten er kommet hjem for å få ormekur. Så ja, vi tegner livsforsikring for våre katter! Og har noen problem med at vi gjør det - synd for dem!
så din fiktiva persons ekonomi går i botten för att en katt dör i FIP? Underlig ekonomi vill jag då påstå. Köper man en katt som har mycket problem med sjukdomar bör man kanske bara se det som läropengar.
Sen (och nu vet jag att det kommer bli ramaskri) men det är faktiskt inte alla kattköpare som vill ha en renrasig siames pga av hur dem ser ut och temperament. Jag vet att ni älskar era katter men jag hade också valt en blandning för jag tycker siamesen är för extrem och väldigt krävande. En blandning med tex en lugnare birma är faktiskt en bra kombi - för mig!
Jag tycker det är bra att det finns val, att det inte bara är svart eller vitt - bondkatt eller raskatt, utan att det finns blandningar. Detta är en värld vi delar med nio miljarder andra människor, med nio miljarder olika smaker. För att alla ska vara tillfredställda med sina djurinköp måste blandningar finnas. Om inte annat, vad skulle ni störa er på annars?
Nilla - jag måste bara säga att jag missuppfattade din profilbild helt, trodde helt seriöst det va två ben med en muff i mitten men det va visst en kisse :) haha så fel man kan ta ibland! :)
# 88 Jeg skjønner ikke at du kan hevde at en siameser er EKSTREMT krevende? Hvilke siamesere er det du har hatt?

#88 Så du har alltså samma blandning som Danitza :)?
Lisme, jag skrev extrema OCH krävande, för dom är extrema i sitt utseende om man jämför med en vanlig bondkatt och krävande som katt, dom bör inte vara ensamma och pockar på mycket uppmärksamhet och är väldigt aktiva jämförelsevis.
Nopp, jag har perserkatter :)
#91 För oss är dom inte krävande,utan alldelses underbara
Men absolut..för en människa som inte vill ha en katt som kommer när man ropar,möter en i dörren och alltid vill vara nära en,så kan dom anses som krävande! Och nej,dom vill inte vara ensamma,vilket dom inte är ensamma om. Även många andra raser mår bättre av att vara två!
Vill man ha en lugnare ras,så finns det ju så många att välja på. Jag har inget emot huskatter,jag har själv en högst älskad gatukorsning här hemma
,men jag skulle aldrig få för mig att avla på henne!!!
Blandrasavel kommer alltid att finnas och många kommer alltid att tycka det är ok. Alla är vi olika.
Jag brukar som sagt inte lägga mig i sånna här disskusioner,ffa för att dom inte leder någonstans. Men jag måste säga att det i slutet har känts lite som att huvudpersonen i dessa disskusioner väldigt gärna har velat skapa en reaktion….och helt ärligt….McDonalds sätter inte upp sin meny inne på Burger King,eller hur

#91 Så du uttalar dig om en kattras som du inte ens har. Å du menar att en perser inte e krävande?? Alla katter är krävande på sitt sätt. Siamesen har sitt sociala krävande sätt som inte persern har men mig veteligen så slipper vi perserns krävande päls å ja tycker heeeelt klart att våran kattras vinner starkt!
93
hade, jag hade siames, inte har. vi talar om nutid, nu har har perser. Men jag ville aldrig jämföra dom raserna, utan jämförde mot en bondkatt, det kanske inte framgick tydligt nog i mitt inlägg. För bondkatt är väl den vanligaste katten? Det kan jag nästan sätta pengar på, har dock ingen källa på det.
Så, jag skriver igen, jämförelsevis mot en bondkatt är siamesen krävande, precis som du säger med bla sitt sociala sätt och aktiva livsstil, det är absolut inget fel med det men långt ifrån alla kan hantera det och kanske önskar att en "lugnare" ras korsas in.
Men da finnes det mange andre raser man kan velge om man ikke vil ha en intelligent og aktiv katt. Raseblandinger er ikke nødvendig!
Jag har en huskatt som är blandras, enligt utsago mellan siames, birma och ragdoll. Och så har jag en oriental också, men jag tycker inte min "blandis" är mindre krävande än orientalen, bara på ett annat mer otryggt sätt. Det är ju tyvärr inte så enkelt att om man parar en lugn ras med en aktiv så får man en lagom katt.
Jag tror snarare, och det här är min högst ovetenskapliga iaktagelse, att de olika temperamenten kan krocka med varandra. Så verkar det ligga till med min katt, hon är ganska skygg med nya människor/platser men samtidigt väldigt "mammig" med mig, så om det kommer nytt folk på besök går hon och gömmer sig men ropar ängsligt efter mig hela tiden ändå.
Det är ju lite trist, medan orientalen testligger i allas knän och busar.
Men visst, man kan ju ha tur och få en toppenkatt utan några som helst ansträngningar i sin avel. Frågan är väl bara om det är värt att satsa djurens liv i ett sådant lotteri.
Vill man ha en "lugnare" ras, så väljer man en annan kattras. Man blandar inte Siamesen med något annat.
Dessa linjer går över hundra år tillbaka i tiden och vi kan följa dess förfäder tillbaka till Siam. Många uppfödare har kämpat och kämpar än idag för att föra linjerna vidare - filar på temperament, jobbar med hälsa och exteriör.
Att para en siames med en annan ras - utan att det handlar om en kontrollerad utparning i ett avelsprogram - är helgerån, om du frågar mig. Har man dessutom inte en susning om de sjukdomar rasen är behäftad med - är det fullständigt vanvettigt - både mot katter och köpare.
Det finns andra katter med blå ögon och maskning som är betydligt lugnare till sitt temperament - ragdoll och birma. Då kan man välja en sådan istället.