Huskatter eller blandraskatter?
Många skriver att mina kattungar är huskatter medan andra säger att dom är blandraskatter..
Själv säger jag att dom är huskatter.
#1 Då är det många som har skrivit fel!
Jag förstår helt ärligt inte riktigt vad det spelar för roll…. Men:
Huskatt, blandraskatt eller bondkatt är den officiella benämningen på alla de katter som saknar stamtavla, och alltså inte är registrerade i någon kattorganisation. Även om båda föräldrarna är registrerade raskatter så kallas avkomman huskatt om den inte registreras.
Så,det är väl ingen som har skrivit fel,kan jag tycka!
#3 Kul att du delar med din åsikt. Själv tycker jag att det är några som har skrivit fel eftersom att mina kattungar är blandraskatter och inte huskatter, även jag har skrivit fel! 
#4 Det #3 skriver är ingen åsikt utan det är definitionen på vad en huskatt är, att den saknar stamtavla alltså och således föds upp under mindre kontrollerade former. Sen kvittar det om katten är bondkatt eller "procentkatt".
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Vore väl lättare om man använde ena eller andra begreppet istället för att krångla till det kan man tycka.
Alla katter utan stamtavla borde således kallas huskatter eller blandraskatter, men inte både och. Varför skilja på katter som man ändå inte kan skilja på då de är papperslösa? På utställningar är det i alla fall klart och tydligt vad katterna kallas.
(Hej på er förresten, jag är flitig läsare här som är lite blyg på nätet men jag finns i bakgrunden oftast
)
Välkommen, sandstorm1! Roligt att du skriver några rader. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Tack! 

Alla katter utan stamtavla är en huskatt

Huskatter är ju alla katter som inte har en stamtavla. Du skaffar huskattsbevis till dessa i en kattklubb och dom kan ställas ut som huskatt. Du behöver inte veta speciellt mkt om katten för att göra en sådan grej. Långhår, korhår, feltecknad…allt funkar!
Blandar man 2 raskatter så är det ju en blandras, så säger man ju om hundar som är flera raser i. Inte heter dom hushund… Men skaffar "reggar" man katten så reggar man den som huskatt.
Namnet bondkatt lever ju kvar hos många då man förr åkte till en bondgård å köpte sig en lite katt för några ören…
Det är möjligt att det blir rörigt med alla begrepp men det är ju så här det ligger till så d är inte mkt att göra.
Alla kattungar är söta, oavsett om det är en ras man gillar el ogillar som vuxna. Det vi försöker jobba med här är en sund å frisk RENRASIG katt och då någon kommer som inte gör likadant men tar hutlöst betalt så är det ju klart att vi reagerar. Hade jag tagit betalt för hur mkt jag tycker mina e värda så hade ju inte en käft haft råd med dom! Många som inte håller på med katter är inte på det klara med vad man får om man köper en katt som är försedd med papper å alla andra saker som vi ser till att d ska ingå. Och många blir vilseledda när dom köper en hus/blandras/bondkatt.
Om man har en raskatt som man vill skall få ungar så varför inte para den rasrent?? Vad finns det för motiv att INTE göra det?? Är det för att kattungarna inte skulle bli fina då?? Eller vad? För att d skulle bli för dyrt å man inte får in lika mkt + i kassan?? För det är ju självklart att d tjänas rejält med pengar om man tar 5000 för en icke renrasig och 6000-7000 för en renrasig. Vi har ju så ofantligt mkt mer omkostnader innan och efter en parning å födsel som inte den andra parten har…
#10 Såklart tycker jag mina katter är värda 1000000000000000000000000000000 miljoner inte 5000 kr men om en renrasig katt är värd 7000 kr varför får inte en blandraskatt vara värd 5000 kr?.. Jag hade ju först min hona som är blandraskatt och då ville jag och minna barn att hon skulle bli dräktig så jag köpte en renrasig siames. Det finns absolut inga motiv att inte göra det, jag tror inte det skulle bli så JÄTTE dyrt eftersom att renrasiga kattungar kostar mer än mina så det skulle inte bli någon skillnad. Man tjänar inte så mycket som man kanske tror, jag vill inte tjäna pengar utan jag vill att kattungen ska hamna hos en familj som är villig att betala mycket för kattungen om något skulle hända (och som såklart älskar kattungen).
#11 Hvor mye betalte du for kattemor da du anskaffet henne?
Hvor mye betalte du for id-merking av henne?
Hvilke tester gjorde du av foreldrene før parring?
Måtte du betale for parringen til hannkatteier?
Ble kattungene vaksinert før levering, og om de ble, hvor mange ganger?
Ble kattungene id-merket med mikrochip før levering?
Ble kattungene levert med helseattest fra veterinær?
Hvilket fòr fikk kattemor under drektigheten, og hva fikk hun og ungene i de første 12 ukene etter fødsel?
Hvor mye penger har du brukt på annonsering av kattungene dine?
#12 Tyvärr men jag kan inte läsa det du skriver.. Men som sakt alla ni som vill fråga mig frågor får skicka dom till privat meddelande! 
Kan du ikke lese det?! Prøv Google Translate. Jeg tror det er en fin unnskyldning for å slippe å svare på spørsmålene mine
Jag översätter gärna. Svenska och norska är lika och man behöver inte kunna vartenda ord för att förstå sammanhanget.
-Hur mycket betalade du för honkatten när du inskaffade henne?
-Hur mycket betalade du för id-märkning av honkatten?
-Vilka tester gjorde du på föräldrarna innan parningen?
-Betalade du någon språngavgift för parningen med hankatten?
-Blev ungarna vaccinerade före leverans och hur många gånger?
-Blev ungarna id-märkta med chip innan leverans?
-Leveras ungarna med hälsotest?
-Vilket foder har kattmamman fått under dräktigheten och vad fick hon och ungarna de första 12 veckorna efter födseln?
-Hur mycket pengar har gått åt till annonsering?
Jag lägger själv till följande frågor:
-Hur mycket pengar har gått åt till utställning av föräldradjuren innan parningen planerades?
-Vad betalar du i årsavgift till din kattklubb?
-Vad betalar du i försäkring? Är kattungarna "dolda fel försäkrade"?
-Har du "köpt" uppfödarutbildningen av Sverak och blivit diplomerad - dvs lagt tid och pengar på utbildning?
-Har du genom tester försäkrat dig om att dina avelsdjur inte bär på de sjukdomar som raserna är betingade med?
Lisme - var snäll och rada upp vad respektive tester kostar. Jag tror också att vi behöver reda ut vad en kull verkligen kostar.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag svarar på alla dessa frågor när jag har tid för nu måste jag logga ut.
En liten nyfiken fråg till dig Danitza! Berättade du för uppfödaren till din siames-kille om dina avelsplaner?
# 15 Jeg betaler 600 kr for en FIV/FeLV hurtigtest. En PRA test betaler jeg ca 250 kr for.

Om du säger att du inte tjänar så mkt på aveln och tar 5000:- för dina och inga tester görs å i stort sett inte har några av våra koastnader så vad tjänar vi då?? Bra mkt mindre än du, det är solklart!!
Visst, alla katter skall ha ett pris och inte då en tia hit eller dit… Men d är inte det stör oss på utan dit medvetna BYB-uppfödande!
Tycker du skall svara på frågorna nu när Nilla varit snäll å översatt dom åt dig. Så kan vi stapla upp våra som jämförelse.