Tidig kastrering?
Som rubriken lyder, hur tidigt kan man egentligen kastrera hon-respektive hankatt?
Jag blir alltmer ovillig till att sälja mina kattungar(sällskaps) okastrerade nu när man läser trådar om BYB och även har blivit kontaktad av folk som vill låna avelshanne för BYB!
Problemet är ju att ju större ungarna är när man säljer dem ju svårare är de att sälja? De flesta vill ju ha en 13-14v kattunge som de kan gosa med och lära känna redan som liten av de vanliga sällskapsköparna.
Kan man verkligen kastrera dem redan vid 12 v ålder tex?
Jag har hört sex månader som lägsta ålder hos min veterinär, men så länge blir ju svårt att behålla ungarna i hemmet.
Man kan kastrera dem vi 12 veckor om de är sunda och friska.
Men alla veterinärer går inte med på det och det är en fördel om kliniken du går till har utrustning för att söva så små djur. T.ex. gas.
Det är inte alla veterinärer som vill kastrera kattungar.
Hade också kastrerat mina sällskapskatter om jag började föda upp igen.
/Elisa
Jeg har tidlig kastrert to gutter (rundt 13-15 uker var de vel) Gikk helt supert og begge to var oppe å lekte igjen nesten innen vi hadde fått kommet oss hjem fra veterinæren. Abefales absolutt!
Gikk veldig greit og var gjort på veldig kort tid. På gutter er det iallefall ingenting som taler for at de bør være eldre ved Kastrering.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Smilla gjorde leverbiopsi vid 12-13 veckor och hon återhämtade sig väldigt snabbt, trots hon var sjuk vid tillfället.
Så kastrera en liten hona borde inte vara några större problem heller. 
/Elisa
Dem sier fra dem er over 1 kg. Men jeg syns noen hundre gram mere ikke gjør noe,så har dem litt mer å gå på,hvis det behøves.
Ellers syns jeg også tidligst 12 uker er helt ok på hannkatt. Vil nok ha dem 15-16 uker på hunnkatt.
Syns det er tåpelig argument av enkelte dyrleger at dem mener dem er for små. Dem legger jo andre dyrearter i narkoser for det ene eller andre. Feks rotter og kaniner og marsvin.
Har man også muligheter for å bruke klinikk som andvender gassnarkose,så er det jo null problem og 100 % kontroll 
Når det gjelder leveringsklare kattunger,så er det jeg som bestemmer når mine kattunger er flytteklare, ikke kjøperen som vil ha yngst mulig. Da får dem kjøpe et annet sted. Mine kattunger er flytteklare når dem er psykisk klare for det,og det kan være veldig individuellt. Selv om dem har supert gemytt med selvtillitten på topp,syns jeg 14 uker er en fin minste-alder på levering, men 16 uker er også helt fint.
Skal dem ha rabies og flytter til utlandet,så avgjør også tiden der litt,og hvor langt dem skal flytte og hvordan. For selskapskattene avgjøres også kastreringen i forhold til leveringsklar. Men altså hannkattene er jo som regel oppe på bena igjen minutter etter dem våkner fra narkosen.
Nå er jo jeg også veldig glad i flankesnitt Kastrering,så dette vil også bli utført på hunnkattungene som blir selskapskatter. Flankesnitt heales raskt også på voksne,snakk om få dager. Så jeg vil tro at en hunnkatt Kastrering som gjøres via flankesnitt, kan sammenlignes med hannkatt Kastrering på healing periode - altså opp på bena på 1-2-3, og alt er grodd til på 1-2-3 
Etter Kastrering vil jeg nok holde kattungene igjen minst 1 uke ekstra på hannkattene, og 1-2 uker ekstra på hunnkattene.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag ska prata med min veterinär nästa gång jag ska vaccinera ungarna och höra om de går med på tidig kastrering
#4 Jag säljer ändå inte mina kattungar om de väger under ett kg och numera inte under 13-14 veckor som allra tidigast. Har märkt att de behöver den tiden.