Siames iFokus

Siames

Etikett: kattprat
Läst 4379 ggr
kalindas
12

Det där med Backyard breeding och blandraser...

Både i hund och kattvärlden dyker det upp människor som tror sig få det "perfekta" djuret om man parar två olika raser med varandra.

Inom hundvärlden är det ofta

_"Jag har den här underbara lilla söta Chihuahuan och om jag parar den med grannen Papillion, så kommer vi få underbara bebisar och tjäna MASSOR av pengar! För alla vill ju ha småhundar!"
_
Inte tänker de ägarna på hundarnas mentalitet eller hälsa, bara att hundarna är söta, alternativt att det "hört" att en kombination är bra.
Stora hundar som Labradoodle har det gått mode i och alla kombinationer med olika minihundar är ju ändlös. Hundar med dålig mentalitet och hälsa…

För hälsan blir det fel på!
Visst finns det en viss genetisk kombination (eller vad det nu heter) som om man parar två genetiskt olika individer kan ge friskare djur. men detta är ingen garanti och absolut ingen regel att det blir så!
Två raser som är bärare på PRA, ger ju knappast PRA-fria avkommor!

Sen det här med alla blandraskatterna!

Hur tänker dessa människor??

Kombinationer mellan två olika raser, ger inte som på hundar en stor variation i utseendet. En blanding Siames/Skogis, ser ut som en vanlig korthårig huskatt!
Visst, kan man ibland få fram maskade katter, som då okunnigt folk skriver på Blocket att det är "siameser". Men de ser fortfarande ut som rundhuvade små huskatter!

Är dessa ByB människor medvetna om faran med PRA, HCM eller hur dyr en kull är att föda upp? Eller dessa magparasiter som drabbar våra katter? 
Hur viktigt det är med renhållning i låda för att undvika TF och ev. corona/FIP?

Är de även medvetna om att de sänker statusen på de "äkta" huskatterna ännu mera? Detta genom att sälja sina blandras katter till låga priser?

Detta blev en liten gnälltråd. Men även en tanke att ni som läser denna och funderar på att börja blandrasavla, att det är otroligt korkat!

Vill ni avla skaffa då renrasiga katter och avla med dem! Huskatter finns det tillräckligt av! Likaså blandrashundar som kommer till av en olycka! Så det behövs inte göras fler!

Vill gärna ha åsikter från övriga här på SiF där vi diskuterar hur vi ska få människor att förstå onödan i att göra mer huskatter…

/Elisa

[lisme]
1

Jeg tror det er en altfor stor jobb til at vi skal klare å få "sånne" mennesker til å forstå at avel ikke er produksjon.

Men jeg vil arrestere deg på et av dine innspill - jeg er totalt, fullstendig uenig med deg om at smitte av corona og TF har noe med renhold å gjøre! Når du sier det på denne måten, hevder du at vi som har hatt Giardia, Corona og TF ikke har en god nok hygiene, og det er IKKE hyggelig å lese! Det gjør meg trist, frustrert og aldri så lite forbannet!

kalindas
0

Nej, håller med dej. Det är nog omöjligt att få sådana människor att förstå…Rynkar på näsan

Blev lite fel när jag skrev om TF och Corona. Det jag menade var att smittspridningen ökar om man slarvar med renhållningen (i alla fall med den agressiva varianten av corona). Inte att de som får eller har något av det skulle vara sämre på att hålla rent.

Har ju själv troligtvis både corona och tf här hemma, så jag finner ju ingen anledning att klaga på andra.Flört

/Elisa

MalinL
0

Angående om man parar två raser med PRA, det kan ju bli så att avkommorna blir "Fria" om det är två olika mutationer av pra föräldrarna bär på. Alltså avkommorna blir bärare av båda mutationerna, men bara i enkel upplaga, antar jag.

kalindas
3

Nu var det ju inte mina felskrivningar som mitt inlägg gällde. Utan problemet med BYB….

Ni har inte funderat på att det faktiskt finns en tanke bakom att jag formulerat mig som jag gjort?
Vet precis hur det nedärvs osv. Men det är ju inte diskussionen här. 

Så snälla! Håll er till ämnet i tråden. Om inte, starta en annan tråd.

/Elisa

MalinL
2
SE*EndlessOceans
6

Ibland så känns det som att jag hela tiden får försvara mig och berätta att jag inte tjänar pengar på att föda upp katter. Alltid när jag berättar så säger folk, ja en sån där dyr sak, det måste bli en reäl slant i fickan.

Varenda gång rablar jag upp allt som kommer till att ta en kull. Jag vågar inte ens tänka på hur många tusen jag gick back på när jag hade min första kull nu i vintras. Men jag hade en stor buffert och jag hade tänkt på att det kan bli dyrt.

Problemet är kanske också att om en huskatt behöver snittas eller att det går dåligt, så tar man helt enkelt bort henne och bebbarna. Jag undrar hur många huskatter som har gått det ödet till mötes.

Som svar på TS så tror jag inte att en BYB har koll på vilka sjukdommar vissa raser har eller att katter bör testas. Jag tror att de helt enkelt vill tjäna pengar och antagligen gör det de också eftersom det finns så många som sysslar med detta.

Jag såg en annons på en välkänd annonssida, där det var en som sålde siames/helig birma korsningar för 5000 kr. Ingenting gjorda med katterna, kanske avmaskade när jag tänker efter. Detta var ingen olycka utan personen i fråga skrev glatt ut att detta var den tredje kullen efter samma kombination.

Jag tror att det är viktigt att kattsporten syns till exempel på kattens dag och då försöka berätta för allmänheten om faror och varför man ska köpa en renrasig katt. eller att adoptera en huskatt från ett katthem.

Kanske även på utställningar, att informera besökare om rasen och vara öppen med problem så som hälsoproblem vid olika blandningar.

Men det är ett jättestort arbete. Vi måste vara noga med att se till så att våra katter hamnar hos bra människor, att kastrera katter som behöver omplaceras.

kalindas
2

Tror nog jag gick back mellan 20-30 tusen de få åren jag födde upp katter.
Skulle jag börja igen så måste jag sparat en buffert både för sjukdomar och Kastrering av sällskapskatterna.
Men just nu känns uppfödning inte ett dugg lockande.

Tror också att genom att synas och informera är det bästa sättet att få allmänheten att lära sig mer om katten.
Men det tar mycket arbete och tid!

Sidan Kattstatus som Malin länkat till ovan, är väldigt informativ och bra.

/Elisa

danitza
3

Jag tror annonsen som SE*EndlessOceans skrev om var min annons. Jag säljer siames/birma kattungar som är 75% siames och 25% birma. Dom är avmaskade, veterinärbesiktade och vaccinerade 2 gånger! Detta var andra kullen och den sista! Jag hoppas det inte är mig du skriver om, kan du länka sidan?

kalindas
8

Varför skryta om medveten Backyard Breeding? Du höjer inte statusen på huskatterna genom att avla blandras…

/Elisa

Nilla
9

Ibland kan blandrasavel bero på ren okunskap. Försök omvända en "lantis" som är uppväxt med synen på bondkatten - som ett "ingenting" som bara finns där, som förökar sig "i enlighet med naturen" ett antal gånger om året. Katterna hålls som möss och råttfångare och avkomman dränks som nyfödda eller när det blir fertila. Veterinärvård finns inte på kartan - det gör däremot hagelgeväret.

Nå, tillbaka till min utgångspunkt - grannen har en papperslös siames och avkomman kan då bli blåögd och "siamesfärgad" och man bestämmer att parning ska bli av. Ungarna blir söta och efterfrågan är stor - att döma av de lappar som ryckts i affären och av de svar man fått på blocketannonsen. Man beslutar sig för att ta ännu en kull. Man har släktingar som kan tänka sig ett par och grannen ville ju ha.

Kanske ska man också ta en slant för dem denna gången? De är ju till hälften siames?

De enda som känner till begreppet "backyard breeding" är vi uppfödare och kattfolk. Kreti och pleti har inte denna informationen och inte heller den syn på djurhållning/uppfödaretik som vi har. För dem är katter randiga, spräckliga, blåögda, halvsiameser och angorakatter.

När det gäller BYB tror jag att det är viktigt att informera och inte dra alla över en kam. Finns det avelsintresse, kan man rekommendera Kastrering av huskatten och hänvisa till en uppfödare och kattklubb.

Danitza har säkerligen gjort vad hon anser vara bäst för sina kattungar och vi hoppas att hon är en av dem som kommer att ansluta sig till oss - och avla med registrerade och godkända katter. Det finns BYB även INOM uppfödarkåren med rasrena katter - inte att förglömma.

Det är mycket bra att detta diskuteras! Hemlösa huskatter är ett stort problem. Blocket är fullt av oönskade kattungar, upphittade sommarkatter, utslängda äldre katter etc. Vilken framtid har de?

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MissMaven
5

Vi alla är olika, och har olika utgångspunkter när det gäller värderingar, etik, moral och syn på katter i allmänhet, och det är orimilgt att tro att vi kan enas om allt, dock vill jag bara ställa ett par frågor till #8:

• Är dina katter testade för FeLV och FIV?
  • Är de DNA testade mot PRA?
  • Hur mycket vet du om katterna bakom dem och i hur många generationer?
  • Är kattungarna chippade?
  • Rekommenderar du till dina kattungeköpare att kastrera kattungarna?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
3

#10: "Det finns BYB även INOM uppfödarkåren med rasrena katter - inte att förglömma."

Ja, och det finns en del kattuppfödare som glatt föder upp blandrashundar - DET övergår mitt förstånd?! Å andra sidan är motsatsen lika vanlig den (om inte vanligare), så jag antar att man helt enkelt inte ser längre än näsan (dvs den art vars avel man är intresserad av) räcker. Tråkigt.

Samtidigt skriver Nilla något väldigt viktigt - nämligen att merparten av landets befolkning inte har det kattintresse många av oss här har. Jag kan tycka att det väl kan vara ok att någon tar en kull på sin huskatt, men då ska man också skaffa sig den kunskap som krävs!! Det är det jag tycker är så tråkigt - man sätter gladeligen sin huskattshonas liv på spel genom att låta henne få kullar man själv inte har kompetens att hantera. Självklart ska katterna isåfall också vara hälsotestade inför parning, och kattungarna ska vara vaccinerade, mask-kollade, veterinärbesiktade och ID-märkta innan de säljs.

#8 danzita > Att dubbelvaccinera kattungar innan leverans är en självklarhet, om man vill ge sina kattungar en bra start i livet. Inget man behöver "skryta" om. Du passade dock inte på att ID-märka ungarna? Trist, det är väldigt viktigt att en katt är id-märkt om den skulle rymma. Bra dock att ungarna var veterinärbesiktade, avmaskade och vaccinerade när du sålde dem! Glad

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

SheViper
1

Jag vet inte vad jag ska tänka, tycka, säga eller skriva - men någon sa: "Du ska väl inte omregistrera dig på Idiot i Fokus?!" och syftade inte på SiF, utan hela iFokus… Jag gjorde det för att söka information och kunna ställa frågor (främst på olika hundsajter). Jag ser dock bara, i tråd efter tråd, hur det utvecklas - fördomar, påhopp, beskyllningar etc. Besserwissers finns överallt! och en del kan överhuvudtaget inte acceptera att någon annan tycker olikt. Nu är kanske inte just denna tråd det bästa exemplet, men om jag inte hade känt mig själv bäst så hade jag tagit illa vid mig efter att ha läst en del meningar här.

Nilla skriver att man inte ska dra alla över en kam. Det säger väl allt egentligen - det är ungefär det jag vill ha fram.

Vi kan tycka och tänka, snacka och skriva - vi kan försöka att motarbeta, ändra eller upplysa om allt som för oss är viktigt… MEN vi kan aldrig ändra på andra om dem inte själva vill förändras.

Blandraskullar kommer alltid att förekomma - planerade eller ej.

Jag har själv en blandraskull med valpar den här sommaren. Det är den första och sista. Jag sa aldrig - men man ska aldrig säga aldrig …. och mina gamla minnen från kattvärlden låter som ett eko i min skalle. "Jag ska aldrig ha OSH (ORI hette det då) i min SIA-stamtavla" och liknande. Det är få av dessa som höll sina ord - det ser jag nu X-antal år efter deras uttalanden. Man ska aldrig säga aldrig!

/Cecilia @ S* Fursten's

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

SE*EndlessOceans
5

#8 precis som jag skrev i mitt svar till dig angående din annons är ditt ställningstagande något jag aldrig kommer att acceptera eller att förstå. Det finns ingenting som är 75% det ena och 25 % det andra. Du har ingen aning om vilka gener som dina katter har ärvt. Det enda som du kan säga är att de är 100 % huskatter för 5000 kr, vilket är ett väldigt högt pris. Det finns raskatter som är 100 % raskatt som kostar det, där alla nödvändiga tester har gjorts.

Om du är intresserad av avel är det många här som är villiga att ställa upp och hjälpa dig.

Precis som jag skrev till dig så tycker jag att det är fegt att du inte går ut och säger vem du är. Om du kan stå för dina åsikter och ditt agerande så kan du stå för dem och identifiera dig.

Jag står för vem jag är och jag står för mina åsikter. Jag har en presentation och länk till min hemsida som jag kontinuerligt uppdaterar. Jag åker på utställning och lär känna folk och visar upp mina katter och min avel. Jag tar del av den senaste forskningen och jag utbildar mig så mycket jag kan för att lära mig så mycket som möjligt. Jag står för att jag är ny och inte har den enorma kunskap som många andra här inne besitter. Men jag är heller inte rädd för att fråga och åter fråga.

Jag hoppas verkligen att du tänker om och tar en allvarlig funderare.

MVH Erika Vikström SE*Endless Oceans

kalindas
0

Jag håller med dej till viss del där. Man kan aldrig säga aldrig. Saker kan hända som gör att man kanske väljer att ta den där blandraskullen.

Ska ärligt säga att jag hade funderingar på att ta en blandraskull på min Lancashire Heeler för nåt år sedan. Detta då jag tyckte hon med sin personlighet behövde en kull.
Men då hon har ett ögonfel, som gör att de inte vill använda henne i renrasig avel (trots detta inte är något som skadar hunden), så valde jag att låta bli. 
Även om jag tittade långt efter Jack Russel hanar…
Min uppfattning om avel och hälsa vann över, suget att få valpar här hemma. 

Men visst har det funnits huskattungar i vår familj också, men man lär sig nytt hela tiden.

Just nu kan jag säga att jag aldrig ska avla blandras! Men visst, saker kan ändra sig, tjuvparning t.ex.

Så jag kan ha viss förståelse för de som tar en kull. Men inte de som fortsätter att avla.

Vill man föda upp långsiktig så köper man en renrasig hund eller katt!

/Elisa

Nilla
4

På internet har man rätt att vara anonym, så också på vår sajt. Det är endast på Café Siam - vår slutna forumdel - som detta inte tillåts. Man kan tycka vad man vill om detta.

Jag tycker det är lite synd om vi ska skrämma bort medlemmar som Danitza. Jag reagerade direkt när jag såg annonsen, skickade ett privat mail och upplyste om att vi inte ställer oss bakom någon form av backyardbreeding. Jag upplyste om vad detta är, att priset för kattungarna är på tok för högt - med tanke på att de endast kan livförsäkras för 1500 kr och ej har stamtavla. Köparna bör också upplysas om att kattungarna är huskatter.

Procentantalet siames är såldes inte intressant. Detta bör du komplettera din annons med, Danitza.

_Glad
_

Jag har blivit vänligt bemött, medlemmen var mycket intresserad och jag vill tro att hon tog till sig min information. Jag välkomnade henne till vårt forum, om hon är intresserad av en siames och avelsarbete.

Jag säger som SheViper här, vi måste vara försiktiga med att döma. Vad man kan göra, är att höra sig för om inställningen till parningen - kanske är personen öppen och intresserad av information? Vad vet normalsvensken egentligen om FIV, FeLV och PRA?

Det finns personer som öppet utnyttjar sina djur för pengavinning - systematiskt. Men vi måste vara säkra på att det förhåller sig så innan vi anklagar.

Personlig åsikt och utanför ämnet:

Jag kan förstå att det kan födas någon "hoppsan-kull" av misstag någonstans - tycker faktiskt det är helt ok att visa upp den och lägga ut den här. Vi skulle alla beklaga parningen, medge att vi inte är mer än människor och vi skulle önska ungarna ett gott hem.

Men om kull två kommer så är det dessvärre stopp. Vi har regler att följa som uppfödare och blandrasavel är inte tillåtet utan noggrann avelsplanering och godkännande av Sverak. Vi på SIF tar avstånd från detta och medverkar inte till att förmedla sådana kattungar.

Bör inte detta gälla oavsett djursort? Är man intresserad av avelsarbete - varför planera blandraskullar? Det handlar väl om uppfödaretik? Men återigen - vi har olika referensramar.

Glad

ramithi
0

Jeg også ble litt forbannet som#1 sa. Jeg har også blandingskatter her i huset. Jeg mener at en kan slenge "skitten" om folk andre steder og ikke her på forumet eller allerhelst ta det privat.

blåsippa
8

Bara en fundering såhär på kvällskvisten, varför är 5000:- för högt? det är väl köparens marknad? vill någon betala det priset för den kattungen så är det väl upp till köparen?

Sen kan man absolut ha en egen åsikt om vad man själv skulle betala eller ej men att säga till en person att dennes pris på katter var för högt förstår jag ej resonemanget på.

Har varit med vid många "kattjakter" på blocket, dvs en helt vanlig privatperson är ute efter att ge en katt ett livslångt och fullgott liv.

Man scrollar, bryr sig kanske inte alls speciellt mycket om vad det kostar, man kollar annonser i närheten av sig själv och sist men även den viktigaste faktorn, hur katten ser ut - och det är DET som är pudelns kärna. Det finns uppenbarligen människor som VILL köpa blandsraskatter för att dom fastnat för hur dem såg ut - jag dömer ingen, ofta väljer man det mesta här i livet utifrån hur det ser ut, hus, partner, kläder osv, så varför inte en katt?

Du kan omöjligt säga hur en katt blir som vuxen genom att träffa den som kattunge och träffa föräldrarna, det ger en hint, men mycket kan hända påvägen till vuxenlivet.

Sen absolut ska man (om man är vidare upplyst) väga in faktorerna med sjukdomar osv. Men så tänker inte svensson när dem köper katt, så är det bara.

kalindas
3

Livförsäkringsbeloppet på en huskatt är 1500kr. Så skulle det hända katten något får de inte tillbaka den summan de gett ut.
Nu är det sällan pengar som är det viktigaste om ens älskade katt dör. Men det kan vara bra att veta.

Det kan även vara bra för de som köper blandras att om katten bli sjuk inom tre år och det visar sig vara nåt ärftligt eller liknade. Så kan de kräva tillbaka de pengarna får uppfödaren.
De flesta uppfödare som föder upp renrasiga katter, har de skyddet i försäkringen. Men det har inte huskattuppfödarna.
Så skulle det hända nåt, t.ex. om katten får FIP och det inte går på ägarnas försäkring, så kan de kräva de pengarna av uppfödaren.

/Elisa

MalinL
1

#19 Fast lagen gör ingen skillnad på renras och blandrasuppfödare på det sättet. Och vad gäller att det går att kräva renrasuppfödare på pengar vid dödsfall men ej blandrasuppfödrare håller jag ej med om, det beror på en mängd olika saker.

Angående dolda fel så är det beroende på vilket försäkringsbolag man har. Hos vissa bolag går det att teckna separata dolda fel försäkringar även för blandraskattungar.

kalindas
0

Jag skrev ju att man kan kräva pengar av blandrasuppfödarna också. Bara att de sällan har dolda fel och får ta ur egen ficka…

Kanske formulerade mej lite luddigt? Obestämd

/Elisa

blåsippa
4

fast det är ju fortfarande upp till en köpare att ta del av försäkringsbolagens villkor? Många har ju inte ens sina katter försäkrade så då spelar det kanske mindre roll.

Tycker personligen det är lite småluddiga argument till varför en säljare inte får ta ut ett visst pris på en katt bara för att den inte är renrasig. Man säljer för vad man tycker det är värt, sen om någon köper det eller inte är en helt annan sak. Uppenbarligen finns det somsagt köpare den den blandningen.

flis
0

Dolda felförsäkringen nämns ofta men hur fungerar den i praktiken? Jag tror inte att jag hört någon som använt sig av den.

kalindas
0

Jag har haft nytta av Dolda Fel försäkringen i tre fall. Två katter som dog i FIP i sina nya hem och Caramel när hon dog av samma hemma. Vid denna tid gick FIP på Dolda Fel i Agria, de har ändrat sen dess. Ägarna fick ersättning för kostnaden för behandling och obduktion, de fick även ut livförsäkring.
Så Dolda Fel är absolut något som är viktig för uppfödare om man inte har en stor budget.

/Elisa

Lejonhjarta
0

Kompisen har fått användning för den då en katt blivit dålig hos nya ägarna så funkar det gör den.

danitza
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, vad många som har skrivit till mig angående mina kattungar..

Kan tyvärr inte svara på alla för att jag inte har tid just nu.

Alla har sina egna åsikter, jag accepterar det. Det var roligt att läsa vad alla skrev men kan inte svara på frågorna. Ni skrämmer absolut inte bort mig även fast ni vill det.. Ha en bra dag allihopa! Mina små kattungar hälsar till er allaSkrattande

flis
1

#26 Sötnosar! Många säger att blandrasuppfödare tjänar storkovan, skulle vara intressant om du har lust att berätta hur mycket uppfödning av kullen kostat dej. Guld i munSkrattande

Jag tycker att det är bra att katter kostar även utan stamtavla.

berthagenn
2

#26. Söta dessa är! Kyss

Det är viktigt att katterna får ett bra liv! Skrattande Alla katter är ett liv, som skall leva gott och få massor av kärlek. Glad

Personligen är jag HELSÅLD BIGTIME på renrasiga siameser, men tycker att det är viktigt att ALLA katter ska ha det gött.

Man köper inte katt för att den är billig eller dyr, jag köper katt för den ras och personlighet den har. Jag älskar siameser, och kan inte leva utan denna underbara ras.

MissMaven
5

#26 Jag tror att du misstolkar våra inlägg; vi försökte inte skrämma bort, utan informera. Varför skulle vi skrämma bort dig? Vem har något att tjäna på det? Däremot tjänar alla på att lära något och ta emot ny information.

Det är synd att du inte kan svara på våra frågor.

Lycka till med dina kattungar, de är jättesöta. Jag hoppas att de får bra hem. Alla katter förtjänar det.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

Och att du sedan följer de råd du fått - att kastrera din honkatt. Du är välkommen hit för råd och för att inhämta kunskap om avelsarbete med raskatt. :)