Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1727 ggr
Rokkur
2012-07-13 15:42
0

Herman igen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har jag lyckats filma det, Herman hostar mycket, sen kommer det perioder där han hostar ännu mer. Veterinären hittar inget, jag har bett om lungröntgen men veterinären har hittills vägrat gå med på det. Varför vet jag inte :(

Känner ni igen hostan och vet ni vad det kan vara? Jag har funderat på Astma, han blir påverkad när han hostar mer och blir även ful i pälsen. Har skrivit om det här innan på forumet, vet om jag kommer bli något klokare den här gången, men man kan ju alltid hoppas!Glad Han är pigg och go annars.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
2012-07-13 17:10
0

Som jag skrev på FB, byt till annan veterinär!

Sen be dem kolla i halsen så han inte har polyper som irriterar. Verkar mer vanligt än man tror. Hört om flera katter med detta.
Hosta kan även orsakas av hjätfel, vilket vi får hoppas att det inte är.

Be även att få kortison (Predisolon) utskrivet till honom. Är det astma så kan det hjälpa.
Min Holly hade astma och de sista åren fick hon långtidsverkande kortison, då hon var omöjlig att få i tabletter. Hon slutade nästan helt att hosta.

Sen ge dej inte med lungröntgen, bör kollas upp!

/Elisa

Missannas
2012-07-13 17:52
1

Håller med Kalindas, byt veterinär.

Jag hade bett att få en lungröntgen och om det inte visar astma så hade jag velat ha ett ul på hjärtat.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
2012-07-13 18:34
0

Åk till ett stort djursjukhus. Byt veterinär. Om han hostar så mycket som du säger och även blir påverkad, kan det tyda på astma eller något med hjärtat. Idag är det fredagkväll. Du avgör själv om du kan vänta till måndag eller om du behöver åka akut. Antagligen har din veterinär inte hört något blåsljud, men strimmor på lungorna (av astma) ses endast på röntgenbilder. Håll koll på om han har problem att andas och om du hör vätska när han hostar. Förlåt att jag skrämmer dig, men med facit i hand vet jag, att man ska ta hosta på allvar. Jag har katt med astma och en med hjärtfel, som precis gått Ring närmaste stora djursjukhus och rådfråga. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rokkur
2012-07-13 19:09
1

Jag ringde en veterinärklinik i kållered jag blev tipsad om, så det ska kolla både lungor och luftrör nu!Glad Äntligen! Det verkar inte akut, men håller ögonen på honom utifall att.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

SacredSouls
2012-07-13 20:43
0

Så bra du har fått time Glad Håper det ikke er noe alvorlig galt.

Etter vi hadde Giardia ifjor så gikk vi over til en annen kattesand og ingen har hostet siden.Om de ikke finner noe galt på din gutt så kan det jo være verdt å prøve denne kattesanden om du finner den.

175335_mars_catsan_1.jpg (300×300)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
2012-07-13 20:51
0

Kållered? Bor du i Gbg? Skulle då rekommendera dig till Västra Djursjukhuset eller Blå Stjärnan. I vilket fall som helst - bra att han utreds! :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2012-07-14 06:04
0

#6 Tack Nilla, så hette det. Västra djursjukhuset. Ja tipsade henne om det på fejjan men kom inte ihåg vad det hette bara vart d låg… Men dit hon ska är åxå ett mkt bra ställe. Per e både duktig å trevlig.