Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3867 ggr
Rovardotters
0

Hur ofta spyr era katter?

Hej allihop

Jag har en fråga till er om spyende men friska katter. Hur ofta spyr de? Är det någon skillnad på årstid, matvanor, ålder mm. Alla reflektioner runt spyendet passar bra.

Canoodles
1

Jösses, vilken fråga!!!

Har aldrig funderat särskilt mycket över det. Visst spyr de och vissa mer än andra men har inte någon riktig koll på det måste jag nog erkänna.

Ibland tror jag de spyr för de ätit för mycket och för fort, maten kommer liksom i retur ganska så omgående. Detta händer oftast om det har serverats något extra gott.

Attacks
0

Det hender når dem har spist altfor raskt,om dem er ute i gården å spiser kattegress,da kommer der opp mat,gress og magesyre, det hender faktisk der kommer en hårball i ny og ne også.

Mest på den tiden av året kattegården er åpen. Kastraten min kastet mye opp av IAMS da han   var yngre,så det foret sluttet vi med,og han kastet aldri opp mer.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Celia
0

När vi gav RC så låg här spyor (flertalet) varje dag. Numera hittar jag kanske EN spya varannan vecka.

[hakkapelitta]
0

En spya i veckan blir det nog… Nietzsche brukar kräkas när han tvättat sig i stjärten efter att ha bajsat Generad
Nemesis kräks när han ätit för fort och glömt att tugga maten.

paivi
0

#4 Der är nog inte så konstigt ;) Nietzsche menar jag…

Simeon gillar kattgräs och har spytt ut gräs någon gång (det gjorde min gamla hundhane oxå). Maya tror jag har inte spytt en enda gång under den tiden jag har haft henne.

[hakkapelitta]
0

#5 Nej, jag tycker inte det känns så konstigt heller, det måste ju vara äckelpäck ibland alltså Räcka ut tungan

däremot har vi ju haft våra duster med hans kroniska diarré & kräkningar förut, när han var dålig som liten spydde han jätteofta, men foderbyte, konsekvent mathållning och intravenös antibiotika + kortison hjälpte till slut.

Har inte märkt någon skillnad mellan Hills Sensitive Stomach, RC Sensible och JW Kalkon Kitten/Adult på mina… vad gäller hur ofta dom kräks alltså :)

PollyBoffin
0

Vill också veta… Pelle är en liten spypåse, gör det ca 2-3ggr per vecka och gärna i samband med att han äter/ätit. Dock inte när han får extra gott t.ex rå köttfärs o.dy. som han slänger i sig som om det inte finns en morgondag, utan när han får t.ex Mjau (har slutat med det nu) och Pussi (får de inte heller längre). Han är inte så jätteförtjust i dessa märken (kan det ha ngt med saken att göra) utan verkar mer smaka av princip och sen kommer det upp igen. dock inte alltid. Han har inte spytt av Gourmet än och den glufsar han i sig… Han får inget kattgräs längre för jag anser att han inte behöver det.

Han byter tänder just nu, kan det ha ngt med saken att göra? De är avmaskade båda två. 

Han får ingen kattmjölk lägre heller för jag tänkte att han kanske var känslig mot den. 

Jag ska ta till mig av råden och tipsen jag fått av dig Rovardotters och så undrar jag om ngn av er andra har ngr teorier. Pelle är frisk som en nörkärna, ingen feber, inte det mista hängig eller ruggig på ngt sätt och han växer som han ska. Jag är minst sagt förbryllad…

Just det, han har inga diaréer heller och har aldrig haft det…

Rovardotters
0

Tack för era svar. Jag frågade för att ge PolyBoffin lite perspektiv på spyende katter, orsak och åtgärder. För egen del är jag också van att de spyr ibland. Jag ser det som naturligt att de renar sig, att de spyr om de äter för mycket eller för fort eller fel mat. Hos oss ökar spyendet från Zilla när vi har kattungar, hon älskar kattungematen och äter för mycket (vill att det ska bli tomt på faten). Hon brukar också ta en sväng och beta i vår lilla trädgård och dessa grässpyor ska bara hamna på hallmattan, inte utomhus. Så det så!  Hon är en riktig järnlady (mamma till Pelle och Prillan) och har alltid varit kärnfrisk. När de får nya tänder kan de också spy. Jag råder PollyBoffin att hålla sig till Orijen, rått kött och så kanske ge lite gourmet ibland. Man kan ju också testa att ge kattmalt, våra katter gillar det inte men det måste väl finnas katter som gör det? När tandömsningen är klar blir det säkert mindre spyende också bara av den anledningen.

Bra med ett sådant här forum där man kan ta upp alla möjliga funderingar som kan dyka upp från olika håll.

Dizcord
0

Mina katter spyr hårbollar då och då, eftersom de gillar att tvätta långhåriga kissen lite väl mycket… Slänger jag inte håret direkt efter hon blivit kammad så kommer siameserna direkt och äter upp det Fundersam

SacredSouls
0

Vi prøvde et annet for før (Eukanuba) og da kastet de opp opptil flere ganger om dagen. Men etter at vi byttet til RC siamese er det sjelden det kommer noe. Noen kaster vel kanskje opp lettere enn andre også.. et par av mine er sånne spy tilhengereRäcka ut tungan Tassen her kan ikke spise RC kitten. Da kaster han opp med en gang..mens siameser foret fungerer helt fint.

Men sånn ellers så skjer det som regel hvis de spiser våtfor og har spist litt for fort.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

zeldtrix
0

# 3. Jag har haft liknande problem med RC, plus att min sphynx inte hade en ok faeces av det heller. Nu kör vi Nutro och rått och även mjau utan sockertillsatser och alla mår tipp topp och kräks nästan aldrig. Det är oerhört sällan det händer, jag bli förvånad varje gång. Nu, under sommarmånaderna, kräks de dock ganska ofta gräs då de sitter och tuggar det hela dagen lång i kattgården :).

Fjonkan
0

Nån kräkfläck i månaden. Har tre katter och tycker dom kräks sällan.

Villervallans
0

Det handlar mycket om att hitta rätt mat till rätt katt. Vissa behöver lite mer lättsmält mat för att det inte ska komma i retur när de ätit. Andra behöver lite tyngre mat för att inte äta för mycket och därmed kräkas upp överskottet.

Mer än en gång i veckan om det inte är gräs och hår tycker jag är för mycket.

Anna77
0

Har tre katter och det händer kanske en gång varannan månad om de fått i sig blomblad. (har inga giftiga blommor hemma såklart!!)

PollyBoffin
0

Vi tror att mysteriet med Pelle-spypåse är löst, han ska inte äta blötfoder (de ska få äta upp Gourmet jag köpte förut) utan endast torrfoder och rå blandfärs och sådant gott istället. Han ömsar tänder nu och haft 4 hörntänder i överkäken denna vecka! Jag misstänker att det kan ha mycket med saken att göra! Han har tappat den ena (har alltså bara 3 hörntänder upptill nu) och jag tror att när den sista trillat ut så kommer han inte spy lika ofta!Glad

hecajon
0

Jag ger mina katter bara RC Siames eller Oral som huvudfoder + Nutro indoor som lite godisfrukost och slipper allt vad spyor heter. Samtidigt har de ingen tillgång till gräs heller, är det fel? De verkar må toppen trots allt, fixar verkligen fodret eventuella hårbollar som det sägs?

AFamosa
0

Ett par av mina katter kan ibland spy tidigt på morgonen, vilket inte är något direkt problem men då jag fick klart för mig varför så går det att undvika genom att se till att ph värdet i magen inte bilr för surt. Då får man vidta åtgärder som man gör vid försurade sjöar t ex ;-))  Jag utfodrar så sent som möjligt kväll/natt med någon form av rått kött - Torrfoder står framme några timmar under natten och så fort jag kan så ordnar jag till deras frukost som jag låtit tina i vattenbad i kylen under natten.

På sköna sommarmorgnar, som idag tex, så öppnar jag mitt sovrumsfönster direkt då jag vaknar och vissa hoppar direkt ut för att noppa gräs- ibland kommer grässtrået upp med en liten liten pöl vätska och ibland händer ingenting. Har dom ätit en riktig kött-frulle innan de går ut så äter dom inte gräs (vad jag kan se)

Leffe
0

När mina katter får RC finns det spyor lite här och där, men inte när de får JW

kalindas
0

Har hört många som slipper spyandet efter använt JW. En del jag känner blandar JW och Orijen och är väldigt nöjda med resultatet.

/Elisa

[hakkapelitta]
0

#19 jag gillar JW, men det blir mer spyor här eftersom jag har en hetsätare som inte riktigt hinner tugga de små JW-kulorna… men då mår istället problemtarmen Nietzsche bra på JW. Lösningen är att blanda friskt. Orijen finns inte att få tag på här norröver :/

kalindas
0

Du kan beställa Orijen på postoder. Gjorde det med förra säcken. Det blir något dyrare, men klart värt att prova.
Om du inte testat det så mejla till Orijen och meddela att du är uppfödare och gärna vill prova fodret.
Du får 10% som uppfödare och de brukar skicka prover.

/Elisa

[hakkapelitta]
0

#21 Tack för tipset! Det här ska jag kolla upp :)