Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3915 ggr
Liljekatten
1

Sia/osh och fåglar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är och har alltid varit barnsligt förtjust i höns och fåglar. Skulle så gärna vilja ha en bur med finkar eller små lovebirds eller liknande, men jag är ju så rädd att de skulle bli ihjälstressade av katterna. Kommer jag hem med en bur så skulle ju alla sex katterna bli som galna är jag rädd så därför har jag inte vågat.

Nån här inne som har burfåglar också och hur funkar det med katterna isf?

Lejonhjarta
0

Hade en nymfparakit för många år sedan men då hade ja inte Kat4 utan 5 europeer. Vi satt hela gänget i soffan på kvällarna å kollade på tv. Tittade katterna på henne d minsta så fräste hon å högg så dom skötte sig utmärkt. Hon var alltid lösflygandes så fort ja var hemma. Min ena katt låg alltid å sov på en handduk på buren

Du kan få ett gäng kycklingar av mig när du kommer uppåt nästa gång. Flört

Babbans matte har ju papegojor ihop m sina katter…

kalindas
0

Skickat ett SMS om Alice…

/Elisa

cillaroten
1

Jag hade för många år sedan siames och amazonpapegoja tillsammans. Det funkade kanon,dom lekte ofta ihop,pippin brukade sitta uppe på buren och kasta ner leksaker till kisen. Sen gick han ner och tog tillbaka sakerna och så kunde dom hålla på långa stunderSkrattande

Nu hade vi pippin innan vi köpte siamesen och det kan kanske underlätta. Båda var dessutom gudasnälla(förutom att pippin hatade min sambo…)

Ska man köpa fåglar och har katt så tror jag att burplaceringen är det viktigaste! Att man ser till så att katterna inte kan komma upp och sätta sig på buren tex utan att dom kan sitta och titta på lite "behörigt avstånd" för fåglarnas skull. Hade jag skaffat mindre fåglar,så tror jag inte att jag hade vågat släppa ut dom,risken för att dom hade blivit mat är nog rätt stor…Flört

Du kan låna en Brahma-tupp av mig,för att vänja dom vid…dom är nog tre ggr så stora som katternaSkrattande Men kanske inte så rolig att ha inne…

Lejonhjarta
0

#3 Finns nog blöjor till dom om man vill prova med brahma, det finns ju till gäss… Flört Å brahma e ju snälla å lugna av sig.Glad

cillaroten
0

#4 Blöjjor…Skrattandehahaha

Ja,Brahma är en väldigt fridfull och trevlig ras!!

Liljekatten
0

#1 Tackar nog nej till erbjudandet om kycklingar även om jag blir vansinnigt sugen på höns ibland. Klargör en sak för mig bara: Babbans matte, är inte det din dotter Elin??? Hon har väl inga papegojor? Flört

#3 Härlig bild! Glad Får nog tacka nej till ditt erbjudande också ang Brahmatuppen. Tack iaf! Flört

Problemet är väl att jag inte kan ha buren oåtkomlig för katterna. Jag vill ju ha fåglarna i köket, där vi är, så att vi har glädje av varann. Sen vill jag ju helst ha små fåglar, typ finkar, och de är ju naturligtvis mer flaxiga än en större papegoja vilket triggar igång jakten i katterna.

Ingen här som har småfåglar i bur?

kalindas
0

Skulle du inte kunna bygga en egen snygg bur där alla sidor utan framsidan är täta? Den går ju att göra så att den passar in i själva köket.

Mamma hade ju flera småfåglar, men de satt i voljär, så de kom undan katterna utan problem.

/Elisa

Liljekatten
0

#7 Kanske kunde funka att täcka sidorna och taket på en bur, men inte blir det snyggt och jag undrar om fåglarna skulle gilla en så avskärmad värld. Obestämd

kalindas
0

Om du bygger den själv i plywood, så kan du göra några mindre hål på sidorna, men inte rent nät hela vägen.
Ska se om jag kan hitta en bra bild på ett snyggt hemmabygge.

/Elisa

kalindas
0

Något sådant här fast inredd till fåglar och med starkare nät.

/Elisa

Lejonhjarta
0

#6 Sorry, skrev inte lika snabbt som ja tänkte ang Babban.Flört

Babbans PAPPAS matte menade ja ju.Skrattande Nä, dom fågalarna Elin har på sitt rum e sådan som Babban plockar in åt henne utifrån. Obs! Vilda inte våra kycklingar etc… Ta i trä.

Men Elisas idee i plyfa e ju rätt ok…

#5 Kompisen hittade blöjor åt sin inne-gås. Dom beställer hon från USA, så klart.Flört Vart annars kan man hitta sånt. Hennes ena gås "föddes" utvecklingsstörd el likn så den bor med dom som ett gose djur. 

Sorry Lotta, norpade tråden lite.Skäms Men tycker kanske att en liten innegås hade varit nått för dig. Kan kläcka fram en t dig nästa år.Tungan ute

Liljekatten
0

#10 Najs! Skrattande

#11 Jag älskar gäss fast jag tror inte jag får ha nån inne för gubben. Inte ens med blöja. Skrattande

Lejonhjarta
1

#10 Håller med Lotta, NICE!Skrattande

#12 Snart måste vi bara bli sambos så kan vi ha massa djur över allt. Nicke å Jörgen kan få bo i garaget.Flört In m gässen bara!Flört

Liljekatten
0

#13 Bra lösning! Skrattande

lailaj
0

Jag har haft en amzonpapegoja i många år som tyvärr dog när han var 10 år.Min gamla siames och han var bästa vänner.Det var aldrig några problem.

Idag har jag både höns och ankor och när Agnes fick gå ut i selen så strök hon sig mot ankorna som dom skulle varit katter.Kyss