Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1543 ggr
fisken79
2012-06-27 19:31
1

Antal avkommor

Hur stort antal avkommor tycker ni är acceptabelt att en hankatt har efter sig? 30 avkommor är det för mycket inom OSH?

Vad skulle du säga är max antal för just dig när det gäller hane respektive hona?

Lejdet
2012-06-27 20:38
0

Det tycker jag helt beror på hur unik stamtavlan är och om ungarna går vidare i avel eller ej?

Själv har jag satt en gräns på max ca. 4-6 kullar/avelshanne men jag avlar långhår och har en mycket snävare avelsbas att jobba med.

När det gäller honor tycker jag nog att 5 kullar är max. för en hona, det sliter på dem att ha fler och de är värda att få gå i pension sen.

Min fantastiska avelshona Iris kastrerades igår och hennes livmoder var ganska skör sa veterinären efter att hon fått 3 kullar ganska tätt. Nu ska hon få ett slappt och skönt liv framöver ;-)

SE*Wishetens
2012-06-27 21:39
2

Själv tycker jag att den gamla tumregeln som Per-Erik Sundgren på Genetica satte var rätt bra - dvs att en hane under sitt liv inte ska bli pappa till mer än maximalt 10% av det antal katter som registreras per år. Tittar man då på Sveraks registreringssiffror, så ser man att registreringssiffrorna för Kategori 4 sett ut såhär de senaste tre åren:

2011: 600 st
2010: 577 st
2009: 653 st

…men med tanke på att vissa hanar används nästan bara i korthårsavel, och vissa i nästan bara långhårsavel, kan det vara bra att ta registreringssiffrorna för respektive hårlag istället. Då ser det ut såhär inom Sverak:

2011: 533 korthår, 67 långhår
2010: 511 korthår, 66 långhår
2009: 546 korthår, 102 långhår

Så för mig, personligen, är 50 kattungar ett tak som jag helst inte vill överstiga när det gäller en korthårshane. Har en korthårshane mer än 50 avkommor är jag inte så intresserad längre (även om ingen "regel" är absolut och inte kan ändras).

Men självklart handlar det även om hur många som gått vidare i avel av kattungarna, det är också en aspekt man måste ta med i beräkningen. Mer än 50 avkommor där få kattungar gått vidare i avel? Jo, det kan för mig vara ok. 40 avkommor där hälften eller fler gått vidare i avel? Mja, kanske inte lika intressant. Sen spelar det ju även roll hur vanliga linjerna är i landet generellt.
Det är ju samma sak med kullar - jag köper helst inte en kattunge att ha till avel från en kull där många kattungar i kullen säljs till uppfödare.

Så ser jag på saken, åtminstone i dagsläget.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Attacks
2012-06-28 11:51
1

For meg så kommer det an på hvor mange som går i avl, ikke hvor mange avkommer totalt. Så kommer det også an på om avkommene får litt radius på seg,eller om dem selges til samme land.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Spotless
2012-06-28 12:00
1

För mig är det antal avkommor i avel och under hur lång tid katten används i avel, alltså om kullarna är spridda på år i stället för månader, som är det viktiga. Samt som #3 skriver geografisk spridning och naturligtvis genetisk variation.

MalinL
2012-06-28 12:38
0

Håller med #3.

fisken79
2012-06-28 20:04
0

Intressant läsning Glad tack för alla svar!