Foder som får kattungar att gå upp i vikt
Jag skall snart hämta hem min lilla orientalhona från Holland och undrar om det är någon som kan rekomendera något foder som kan hjälpa henne att lägga på sig i vikt då hon är rätt så liten och går upp i vikt väldigt långsamt. Det är inte så att hon är sjuk eller något då uppfödaren precis har varit hos vetrinären för att undersöka henne så att hon inte var sjuk eller något och därför inte gick upp i vikt som hennes syskon, men hon är helt frisk. Uppfödaren ger henne ett foder som heter LOL, finns detta i Sverige? Om inte så är jag JÄTTE tacksam för alla tips och råd så att jag kan få denna lilla underbara tjej att öka i vikt.
MVH Biames
Testa Nutro till kattungarna. Det är ett bra foder och mina katter blir feta av Nutro.
LOL har jag aldrig hört talas om, så det finns nog inte i Sverige.
/Elisa
Är det Hills som har detta eller de är märket som heter Nutro? Kan man köpa detta i vilken zooaffär som helst eller måste man köpa detta hos vetrinären?

LOL tycker jag låter som om hon/han beskriver att katten får bra mat men inte vilken sort. Fråga henne/honom om vilket märke det är, tillverkare och hur man får tag på det. En del ger sina kattungar barnmat för människobebisar med alldeles för lite protein i, då växer de inte bra. Du bör inte byta mat tvärt utan gå över successivt, särskilt om katten enbart har fått ett sorts foder. Prova att ge modersmjölksersättning och AD om katten är liten i maten, för att ge snabb energi så att den klarar flytten bra. (Tag med AD att ge under flytten och be uppfödaren att skicka med den mat som katten är van vid). Blir det problem att få katten att äta kan man lösa upp AD i modersmjölksersättning och ge med spruta (lite ljummet). Gå sen över till Specific kattungemat (blöt upp den i kokt avsvalnat lite ljummet vatten så blir det mer smakligt) och varva med rå lammfärs och kokt finskuren kyckling (ej marinerad). Det är ganska snäll mat, ge inte för fettrikt i början (som ex griskött) om katten inte är van vid det. Du bör vara försiktig med kattens mage under flytten, mycket stress, så vänta med gödningen tills hon har varit hemma hos dig ett tag och gå varligt fram. Som torrfoder rekommenderar jag Orijen och James Wellbeloved med rått kött som tillägg (efter ett tag hemma hos dig). Har hon dålig aptit kan man ge b-vitamin men det är lösande så se upp med magen, vänta ett tag med att ge sånt. De kan vara extremt känsliga i magen.
Ta med katten till veterinär direkt som du kommer hem och testa mot fiv och felv och gör en undersökning. Du måste ändå ha ett veterinärintyg om du ska kunna försäkra henne i Sverige.
Det kan vara så att katten har en infektion som måste behandlas oavsett vad uppfödaren säger, se upp med det. Blir du osäker när du är där, tag inte med katten hem om du inte är säker på att du kan klara av det.
3# AD vad är detta och var kan jag få tag i det? Jag vet attt uppfödaren ger henne rå lammfärs redan men dock inte vilket torrfoder, jag kommer att få med torrfoder från uppfödaren så jag kan vänja henne vid ett annat foder om jag inte kan få tag i det foder som uppfödaren använder. I dagens läge så anväder jag Royal Cain till mina katter me har funderat på att byta till Specific eller Orijen vilket är att rekomendera då jag har 2 birmor (kastrat hanar) och en siames och snart en oriental?
När katten kommer hem till mig så kommer hon att sitta i "karantän" hemma hos oss i ca 2 veckor innan hon får träffa de andra katterna och jag har redan beställt tid hos vetrinären ett par dagar efter hemkomsten för fiv-felv test samt vetrinärsintyg.
Tackar för rådet och kom gärna med flera
Mvh Biames

AD finns hos veterinärer, det är ett blötfoder som de flesta katter gillar, mycket energirikt även i små mängder. Används i krissituationer, ej som stadigt foder.
Jag har importerat två katter från Holland, behöver du mer hjälp är du välkommen att ta direkt kontakt med mig.
Vi brukte Hills AD på han ene minsten i vårt første kull. Han var frisk og rask men så mini i størrrelse. Det er ikke mye de orker om gangen for det er et høykalori for, men han slukte det og gikk veldig raskt opp i vekt.
(Også brukte vi en del rå kjøttdeig med eggeplomme)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
5 - 6# Tack för de goda råden. Min lilla tjej är också en liten miniatyrkatt men helt frisk jag skall ta och köpa hem AD så att jag har det hemma om det skulle behövas. Har fått höra att man kan ge välling till kattungar är detta något att tänka på och vad för sorts välling ger man dem? Är det ok att ge henne modersmjölksersättning den första tiden så att man vet att hon får näring i sig?
Jag skall ha dig i åtankarna Rovardotters och jag kommer med all säkerhet att höra av mig då jag är dels ny som uppfödare och ännu nyare när det gäller att importera katt vilket gör att det är skönt att ha några att vända sig till när man har frågor.
Tack än en gång för de goda råden

#5 Rövardotters tips skulle jag följa. Om du handlar AD hos din veterinär så är det inte heller fel att lägga i ett par burkar ID också i kassen (bra för oroliga magar) AD är topp! men vissa katter kan bli lite "gasiga" och oroliga i magarna av det.
Rövardotter- Kan du inte tipsa om fördelen med lite extra goda mag/tarmbakterier, det kan ju stort förenkla byte av bakteriflora för den nya katten (Jag vet att du Rövardotter också fått upp ögonen för dessa super-bakterier…och visst var väl dessa tillsatta i Orijen tillsammans med nyttiga örter)
Mina katter älskar kapslarna med de goa o nyttiga bakterierna, speciellt Lactiplus och Trevis :-))
Stort lycka till!!! / Louise

Louise
Du kan lika bra som jag tipsa om de goda bakterierna, vi vet ju båda att det fungerar. Det blir lite tjatigt om det är jag som alltid ska säga det. Fyll på du också med alla goda råd du kan komma på. Det är jobbigt att importera katt, mycket att tänka på som man borde ha tänkt på innan man kommer dit och ska åka hem med katten. Kan blir jobbigt när man kommer hem också…
Jag önskar Biames lycka till med nya kissen!
/Marie

Hej!
Jag skulle ju vilja slå ett slag för BARF-mat, dvs rå föda. Jag har BARFAT min hona hela tiden samt kattungarna från det att de började äta fast föda. De växte bra och fick kraftiga benstommar. "Tyvärr" så måste de ju också vänjas med torrfoder, men Orijen är så nära BARF man kan komma, innehållsmässigt, så det är det torrfoder jag kan tänka mig att ge. En köttkvarn och en matberedare är det man behöver för att finfördela maten till ungarna. Jag har gett strömming, kyckling, hjärta, lever, köttfärs samt kokt fisk. Nödvändigt är att tillsätta kalk i det kött som inte innehåller ben samt olja. Samt äggulor varje dag! Vad gäller välling så var det vanligt att ge valpar förr, numera anses det mest vara bukfylla. Jag anser att det är bättre att djurungar äter "riktig mat" än blir mätta på välling som mest består av säd/majs som inte är naturlig mat för rovdjur. De växer av protein! Detta förutsätter dock att ungarna får den mjölk de behöver av sin mor. Mina kattungar slutade självmant att dia relativt tidigt och mamma katt behövde aldrig bli "less" på sina barn. Hon återfick också sin kondition förvånandsvärt snabbt. Kapslarna med mjölksyrebakterier som Louise och Marie förespråkar är mycket bra, men om man BARFAR så får man dessa "på köpet" (rätta mig om jag har fel). En som är duktig på BARF är Carina Bokström och det finns även en hemsida med mycket bra info, skriven av en tjej med Devon Rex, "Matildas Kokbok" tror jag den heter.
Hälsningar
Maria
Jeg måtte også legge om mat tilbudet på en kattunge i fjor.Han spiste og spiste,men var like liten. Da han fikk rått kjøtt hver eneste kveld,han fikk spise så mye han ville,og ikke vet jeg,kanskje det var noe han manglet,som ikke kroppen klarte å ta opp via tørrforet.Kattungen la på seg raskt som bare det. Han ble ikke valgt å ha i avl,siden det var så mye styr med han da.
Her er kokeboken :
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#10 Jo visst är naturens egna "recept" de allra bästa för alla arter, det är bara vinstintresserade industrier som nu i modern tid plötsligt skall få oss djurägare att tro att naturlig och näringsrik föda är näst intill livsfarligt att utfodra med :-)) Jag *sk..er* högaktningsfullt i deras vinster för den vill jag kamma hem själv genom att med rätt utfodring se avkastning i friska djur som utstrålar vitalitet och glänsande välmående.
Det är nog absolut så att inga extra tillsatser- ej heller extra bakteriekultur- behövs vid riktig utfodring men i vissa fall så gör en extra puff succé. Även vilda rovdjur söker extra "bakterier" då balansen kommit i olag.
Louise