Hur gör ni med löpande katter?
Jag har lite funderingar kring hur jag ska gå tillväga när mina två tjejer här hemma väl börjar löpa. De är 6 och 9 månader i dagsläget, så det borde kunna komma när som helst.
Grejen är att jag inte vet om jag kommer vilja avla på dem än. De är fortfarande så unga, och jag har bara hunnit med en utställning än så länge (som i.o.f. gick bra). Men vill gärna gå på några stycken och få ett brett omdöme innan jag i så fall sätter några kattungar till världen. De är ju inte ens färdigvuxna än, mina små :) Mycket kan hända ff..
Men då till tråden. Hur gör ni andra? Låter ni dem löpa eller ger ni dem p-piller? Finns det något annat alternativ egentligen?
Beroende på hur ofta de löper så hade jag bestämt om de skulle äta piller eller ej.
Löper de en gång i månaden eller mer, så hade jag gett piller. Risken för livmodersinflammation är lika stor oavsett.
För löper katten för ofta så sliter det på deras kropp och hälsa.
För att minska risken för komplikationer med födsel, så skulle jag inte para dem alldeles för sent. Men omkring året är en bra tid.
Om du inte redan gjort det så kolla PRA status på dem. Kolla även upp så de inte har TF och/eller ev. giardia.
Samma gäller hanen att han är fri från TF.
/Elisa
Jag lät min hona löpa,hon löpte så sällan. Sen började hon löpa tätare och urinmarkera dessutom och då satte vi in p-piller. Det är inte bra för dem att löpa tomt gång på gång men heller inte bra med p-piller. Ett nödvändigt ont om man vill pyssla med avel. Min veterinär säger dock att det inte är någon större risk med å-pillerna om man bara ger dem kortare perioder och kastrera när de är färdiga i aveln, hon påstår att det är de katter som står på piller hela livet som främst utvecklar tumörer.

Löper Mao lika högljutt o ofta som sin mor så vill du ge p-piller, tro mig! :)
Syrran här hemma började lite smått att visa tendenser till löpning redan för två veckor sedan, så det är piller som gäller här och så snart som möjligt Kastrering för hennes del.
Deras mamma var ju i o för sig ännu tidigare, bara runt 5 månader vid första löpet. Har du tur brås hon på sin far som var över året då han blev könsmogen, o inte ens då fattadade han riktigt hur han skulle agera… 
Haha! Skickade mail till dig för en stund sen Lisa! :)
Hmm, det var det jag funderade på.. Min sambo jobbar natt och kommer inte vara glad om han inte får sova. Har syrran börjat redan är nog chansen (risken) stor att Mao kommer igång när som helst. Vi får hoppas att hon brås på sin far då :)
Min hus-honkatt har helt plötsligt börjat markera mot lilla Ella som är 6 månader nu. Tänker att det kan ha med könsmognaden att göra..? Att hon får en annan lukt?
Det er sannsynlig at Ella har begynt å bli fertil og da vil de andre kattene lukte det.
Vi har i en periode gitt alle hunnkattene våre p-piller siden de har gått i gruppe sammen med fertile hannkatter. Nå har vi imidlertid laget et ekstra katterom som de løpende jentene kan være på så nå er det ikke bruk av p-piller lenger
Som jag har gjort … Min katt har löpt 1 gång efter det piller vaje onsdag . Hon blir snart ett år och jag har planer för henne. Varför jag började med piller va endast för att få henne bedömd vid några utställningar, då en löpande katt kan bete sej struligt,
Nu har hon snart blivit året och jag anser att hon blivit vuxen i sitt sätt. Ska på en 2 dagars utställning snart, sen slutas det med piller för en tid i väntan på hennes 2:a och 3 ;e löp. Då hoppas jag att en tilltänkt hane ska hittas. Man måste ha planer när man ska bruka dessa piller som är på både gott och ont.
Jag avvaktar och ser hur de löper innan jag sätter in några piller då i alla fall.
Vi har bara en hankatt och han är kastrerad, så det problemet slipper jag som tur är. Men visar de tendens till att skvätta så blir det piller, det kan jag lova! ;)
Vi ska på vår andra utställning nästa helg, så jag hoppas att de "håller sig" tills dess. De är helt underbara i temperamentet och fina i kroppen nu när de är mer ungkatter än kattungar, så hoppas på bra resultat! Efter det får vi se. :)
Ma kan inte vara helt säker på att hankatterna inte parar honorna även om han är kastrat.
Mina fodervärdas hankatt parade honan jag hade hos dem på hennes första parning.
Hon fick pyo, direkt!
Valde att kastrera henne, då det kändes som hon var lite väl känsligt för infektioner.
/Elisa
Oj då.. Vad tråkigt för er. :( Ja det vill jag ju inte råka ut för!
Jag var med när han kastrerades så jag vet att båda kulorna försvann som de skulle. Men du menar om de råkar har en tredje "gömd" testikel? Hur kan man veta det då? Är väl nästan omöjligt..
Nej, han hade ingen gömd. Han kunde para även om han var kastrat. På Bianca blev det en bakteriereaktion. Men nånga använder sina kastrerade hanar till att para sina löphonor för att få dem lugnare.
Det är inget jag personligen rekomnederar.
Pyo = livmodersinflammation
/Elisa

#8 det var så jag förstod att Maos syrra faktiskt löpte, Spock försökte para henne, därför p-piller och sen Kastrering! :/
Men så vanlig är det kanske inte, din hane har väl heller aldrig vant sig vid parningsbeteendet.
Tycker det låter bra som du tänkt!
/Lisa
Jaha, du menar att själva parningsinstinkten fanns kvar även efter kastreringen? Det har jag inte ens tänkt på, men så kan det ju såklart vara även för honom. Det är en katt med mycket instinkter, så det skulle inte förvåna mig.
Jag får hålla ett extra öga på honom för att se om han visar tendenser. Tack för rådet! :)