sörjer och matvägrar.
Hej, jag och min sambo fick ta bort vår ena dam i söndags pga en tumör som spruckit i lungan. kvar har vi hennes halvsyster minerva och en kattunge vi fick hem för ca två veckor sen.
nu är minerva fruktansvärt ledsen och håller sig i bakgrunden trots att hon alltid tyckt om att stå i centrum. hon kommer och lägger sig en bit i från mig när det är lugnt hemma, men kattungar har en förmåga att hindra ett hem från att vara lugnt.
hon visar alltså viss vilja att inte vara ensam.
hon vägrar äta, tom hennes favoritgodis slickar hon bara lite på.
ska till veterinären i eftermiddag för att utesluta fysiska problem och kolla till lille konami (kattungen) som är lite dålig i magen.
har ni några tips på vad jag kan göra för att göra livet lite lättare för minerva under den jobbiga tiden?
vill att hon ska bli bättre så fort som möjligt! speciellt eftersom jag är rädd att hon ska sörja sig till döds så tighta som dom två var.
• Provat Feliway? Tar 2-3 veckor att detta ska gå igång tyvärr.
• Kattmynta
• Lek och kel; massor av lek?
Kram och lycka till
får testa feliway. hon är totalt ointresserad av kattmynta så det gör nog ingen skillnad. kelar så mycket jag kan, men hon drar sig som sagt tillbaka så fort lillen är igång, vilket han ser till att vara så fort jag tycker han borde sova lite.
har försökt leka lite men hon bryr sig inte det minsta om mig och alla fina leksaker. får testa kitty show, hade glömt att hon brukar gilla den.
Det är svårt när de sörjer på detta vis. 
Det är väldigt viktigt att hon får i sig mat och vätska ganska fort. En katt kan utveckla leverförfettning fort och då sätta sig själv i svält.
Be att veterinären vätska upp henne lite om det behövs och ge henne B-vitamin, vilket brukar höja hungerkänslan.
Ta ett sockerprov på henne, så att hon inte har diabetes.
Håller tummarna att hon kommer må bättre och att sorgen släpper.
Berätta gärna vad veterinären sa.
/Elisa
Så ledsamt att höra. Vilken tur att du har ännu en katt hemma - att det inte blev helt tomt iaf. Håller tummarna för att hon äter snart. Annars bör du tvångsmata. Vi har en bra artikel om det här på forumet - "När katten inte äter". Jag puttar upp den.
Jag har också ett sånt där "tight" par och vågar inte ens tänka på vad som kommer hända när en av dem går hädan - min första Siames Bassie som fyller tio i år och hennes dotter Mathilda.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Här lever alla två och två, konsigt det där.
Ang din kisse skulle jag vätska upp henne hos vet.samt B.vitamin och börja med feliway som sätts i kontakten i det rum som hon mest visstas i.
Prova med kokt kykling. kokt vit fisk och varför inte makrill i olja eller tomatsås. Hills K/d i burk som du kan blanda ut som soppa, är inte helt fel. Kanske något av detta kan smaka din katt i sorg.
Hoppas din kisse kommer över saknaden. Djur har det tufft när deras hälft går bort.
Blev tyvärr inställt med vet. besöket idag. chauffören fick förhinder och jag hittade ingen annan som kunde på så kort tid. men har ny tid imorgon förmiddag.
Har redan börjat tvångsmatning eftersom jag märkt att hon är lite uttorkad och blinkhinnan syns lite. tyvärr har det resulterat i att hon håller sig undan ännu mer nu.
fick tag på en vän som har en feliwayapparat som jag ska låna hem så fort min sambo kommer från jobbet.
ska ta med mig infon du gav min kalindas till min veterinär så inget missas.
tackar för stöd och råd!

Skall finnas något annat än felliway åxå som man kan ge katten. Kolla med vet! Lycka till och håll oss uppdaterade.
kan meddela att husse fått henne att äte lite själv under kvällen, blev totalt en matsked blötmat bestånde av hälften gele och ett par godisar.
nu sussar dom sött tillsammans för första natten sen söndagen!
Skönt att höra att hon äter bättre! Men vätska upp henne och ge B-vitamin för säkerthets skull om du ändå ska till veterinären med henne. Hon behöver den extra engergikicken.
/Elisa
nu har vi varit hos veterinären! hon fick vätska eftersom hon var uttorkad men b-vitamin fick vi vänta med pga risk att hon skulle bli lös i magen.
hon har dessutom fått ny blötmat från rc som egentligen är för kattungen som har diaree, men minerva tyckte det var så gott så jag fick köpa ett par påsar åt henne med. hon äter inte mycket åt gången men hon har fått i sig en del nu och är redan piggare!
Skönt att höra. Försök att mata på bara så kommer hon säkert bli piggare och må bättre snart. Det tar sin tid för dem att komma över sorgen precis som oss människor.
/Elisa
går lite sådär med maten, hon slickar i sig lite sås själv, man jag får peta i bitarna i munnen på henne för att hon ska få i sig dom. tidskrävande och hon blir inte glad på mig, men det fungerar. desto rämre med vattnet, tror inte hon druckit nåt under natten så när jag förökte ge henne nu så var hon lusig och spottade ut det mesta. hon satte dessutom i halsen.
nåt tips för att få katter att dricka frivilligt? eller ett bra sätt att på i dom det med doseringsspruta?
Testa att koka kycklingben så att du får en kyklingbuljong. Rensa köttet från benen och släng sen benbitarna. Låt det svalna och se om hon dricker buljongen. Det brukar gå hem.
Får du inte i henne vätska, så får du åka till veterinären och vätska upp henne igen.
Hills a/d kan du göra mjuk och mata med doseringspruta. Mycket energi i den. Du kan även köpa Royal Canin Recovery och se om du får i henne det.
Testa även äggula.
/Elisa
Kan rekommendera att köpa Semper vätskeersättning för barn och hälla på en tesked på blötmaten och blanda. Det brukar gå hem. Även mjölkersättning för kattungar brukar vara poppis. Då får hon i sig vätska. Annars har dom andra här inne gett många bra tips.
Semper var ett bra tips! 
Det gav jag till Saga och Smilla då de hade herpesinfektionen och jag inte fick dem att dricka och äta.
Bra att ha hemma. 
/Elisa
Förresten, köp en massa olika köttsorter. Typ tonfisk i vatten, makrill i tomatsås, rå (svensk) köttfärs, kokt torsk eller lax och grillad kyckling. Finns inte många katter som kan motstå detta.

Fins en "välling" som jag brukar ge mina kattungar i början närdom börjar äta vanlig mat. Vuxenkatterna älskar den. Du kan ju prova å se vad hon säger om den…
2 dl mjölk, 1 tsk maizenamjöl, 1 tsk druvsocker, 1 msk smör och 1 äggula.
Vispa ihop och koka allt UTOM äggulan. Låt det svalna till ät-temperatur och rör då ner äggulan. Servera.
Både gott och ger energi.
Många tips att testa och "vällingen" hamnar nog bland dom första, kan inte tänka mig att det finns många katter som säger nej till det. och ägg vet jag att hon tycker om.

Håller tummen! Mina älskar när det vankas kattungevälling så ja hoppas det även skall funka på en ledsen å sörjande pälskling!
Idag blir det kattvälling här hemma! har fungerat rätt bra med matning och "vattning" här så har inte känt att det behövts.
men nu testas det för att se om det inte åker ner lite snabbare än blötmaten som fostfarande äts lite motvilligt. dessutom behöver hon gå upp i vikt, då hon faktigt förlorat lite hull. (det är förvisso inte så farlgt eftersom hon vaktiskt var lite mullig innan <3) tackar för all hjälp igen!
Bara hon äter, det är det viktigaste!
När katter matvägrar och gärna de som är lite småfeta innan. Så kan de utveckla en sjukdom som kallas för leverförfettning. Min Smilla hade det som kattunge, men tack vara B-vitamin och vätskeersättning, så började hon äta och blev frisk!
Äter hon någon typ av torrfoder? Testa att köp något riktigt smakligt och fett sådant. Till exempel Royal Canin Babycat. Små kulor och lätta att äta. Viktigast nu är ju att hon får lite energi och då kan det vara bra med lite torrfoder. 
/Elisa
läst om leverförfettning, men eftersom vi faktiskt fått i henne mat hela tiden och hon inte visar några tecken på att något skulle vara fel så har jag uteslutit att hon skulle ha något sådant problem nu.
just nu får hon inget torrfoder eftersom hon hellre äter blötmat och det inte går att ha mat framme hela tiden pga matmonstret konami. och babytorrfodret fnyser hon bara åt så det går inte för sig.
energi har hon, åtminstone tillräckligt för att lära lilla konami att hon är boss. tror hon börjat uppskatta att ha honom i närheten och jaga runt i lägenheten.
kan tillägga att hon inte gått ner mycket i vikt.
Skönt att höra! 
Äter hon bara så är det lugnt med leverförfettningsrisken.
Hoppas hon gillar vällingen. 
/Elisa
vällingen var ingen hit hos minerva, däremot konami tyckte det var smaskens. 
idag har jag tagit konami på en liten promenad och under tiden märkte min sambo att minerva blev "som vanligt" och åt mat med stor aptit.
nu funderar jag på hur jag ska få henne att vara sån utan att jag ska behöva ta konami på promenad (blir ju lite jobbigt) flera gånger om dagen.
vi har redan testat att separera dom i var sitt rum, då det är enda sättet att få henne att äta alls. men det fungerar inte i längre stunder eftersom konami absolut inte vill vara instängd.
Misstänker att hon tycker att han är lite jobbig. Du kanske ska testa att ha dem delade när ni inte är hemma?
Då kan hon få äta i lugn och ro.
Konami får helt enkelt vänja sig att vara ensam den tiden och är ni inte hemma, så går det säkert bättre.
/Elisa
Kanskje hun vil like å være på et soverom eller lignende mens dere er på jobb?