Inflammerad urinblåsa
Detta är en diagnos som Saga precis fått. Enligt veterinären så är detta ett väldigt vanligt fenomen och drabbar ofta stressade katter.
Saga har haft trängningar och i förrgår lyckades jag få ett urinprov på henne. Väldigt koncentrerat kiss och blodigt.
Lämnade in det till veterinären för en odling.
Då berättade veterinären om denna inflammation och att detta är betydligt vanligare med detta än med att katterna har UVI.
På odlingen syntes inga bakterier.
Saga ska nu få Metacam för smärta och inflammationshämmande och utöver det blivit ordinerad mycket vätska och burkmat.
Tror hon kommer bli väldigt nöjd med att få äta burkmat varje dag. 
Sen är det bara att hoppas hon blir bättre fort!
Är det någon mer som fått denna diagnos på någon katt?
Vet att det stod om en kattungen för ett tag sedan, men det var i samband med felbehandling av veterinären.
I Sagas fall är jag i det närmaste helt säker på att den är korrekt.
/Elisa
är det uretrit du pratar om? Kan inte nog understryka vikten av att ge blötfoder så att katterna får i sig tillräckligt med vatten. Inte bara nu när hon är sjuk. Och kom ihåg vad Marie Logrell sa - probiotika!
Ja, du vet att man ska vara försiktig med metacamen. Saga blir säkert bra snart. Håller tummarna.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Kan hända det heter så. Ska läsa om det. 
Är inte glad att ge henne Metacam, men det är det enda inflammationshämmade man kan ge längre än 4 dagar. Får hoppas hon inte blir deprimerad som Smilla blir.
/Elisa
Stackars Saga, bara gon inte har ont
Vet inte hur ont hon har eller hur länge hon har haft det. 
Hon har varit otroligt bra på att dölja detta. Enda orsaken att jag upptäkte det var att hon började vara social med mej när jag gick på toaletten, då juck hon på toa också, men det kom inte mycket kiss. Sen upptäckte jag för några dagar sedan att de såg ut att vara blodblandat.
Hon har lekt som vanligt och varit glad och aktiv.
Men imorgon ska hon i alla fall få smärtstillande och bli bortskämd med burkmat. 
/Elisa
Det kan ju ge gastrit dessa antiinnflammations preparat, kanske det är därför en katt verkar deppad 
Min hund stog på antiinflammatorisk med nu i tio dagar och samtidigt gav jag morgon och kväll omeprasol enl. ord. från vet.
Får se hur Saga reagerar på Metacam. Sist hon fick det var hon väldigt sjuk i Herpes, så då var hon ju deprimerad av det.
Märker jag en negativ nedgång i humöret, så får hon klara sig utan smärtstillande.
Hon verkar ju inte ha ont utan mest trängningar.
/Elisa
att ha urinträngningar tycker då jag gör jädrans ont. (blåskatarr)
Att få gastrit (magkatarr ) gör ju oxå jädrans ont.
Vore jag dej skulle jag fråga vet. om det möjligt vis går att ge katten något som sparar på hennes mage, så att hon klarar sin ordinerade behanling.
Kan säkert ge Pepsid vid behov. Har det hemma.
/Elisa
går det att ge ska det väl ges en haltimme innan metacamet, att ge vid behov är ju inte förebyggande.
Får kolla hur hon reagera på Metacamen först. Märker jag en förändring åt det negativa så ska jag kolla vad veterinären tycker.
/Elisa