Reaktioner mot vaccin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vacicnerade min kisse igår och han fick världens reaktioner mot det, deta var dock inte första gången och han har nog aldrig reagerat så förut. Så jag var upp flera gånger inatt för att kolla hur det var med honom, och nu på morgonen mår han bra igen. Skönt.
Men jag tänkte höra vad era katter har fått för reaktioner mot vaccin?
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se
Ganska vanligt med reaktioner. Speciellt på kattungar.
Det kanske var en annan typ av vaccin han fick och därför fick reaktion?
/Elisa
Nej det var samma som vanligt, och hans ansikte svällde upp. Som det aldrig gjort förr.
Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se
Det vaccinet ska nog inte din kisse ha, berätta för veterinären hur svullen katten blev i ansiktet av det. Viktigt att man berättar om biverkning, för det ska rapporteras till tillverkan av vaccinet.
Jag har inte hört talas om svullnad som reaktion efter vaccinering. Tycker det verkar riktigt allvarligt, men det gick ju bra den här gången.

JAg har haft bebisar som blivit tillfälligt halta, håglösa och allmänt hängiga av levande vaccin så numera vaccinarar jag med avdödat sen många år tillbaka och har aldrig haft en reaktion
Vi hadde også en slik reaksjon en gang. Var andre gangs vaksinen og samme vaksine som første gang.(inaktiv) Hun hovnet opp i ansiktet. eller retter sagt i spyttkjertlene.Dagen etterpå var det borte igjen.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag ska ringa till vetrinären imorgon och berätta.
Men jag funderar på om hon överdoserade då min katt är ganska smal och hon sa att han var stor. Hon vägde honom inte heller.
För visst borde det gå att överdosera vaccin?
För han har ju vaccinerats med samma vaccin flera gånger men hos en annan vetrinär.
#3 Jag tycker också att det var jätteallvarligt. Gick upp med jämna mellanrum för att se att allt var bra. Men han spann och åt och andades bra hela natten. Och det var verkligen en fröjd att se att svullnaden nästan helt hade gått bort på morgonen.
#4 vad innebär 'vaccinera med avdödat'?
Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Det finns två sorters vaccin, ett levande där man sprutar in levande virus i mycket liten mängd så att katten själv utvecklas antikroppar.
Avdödat vaccin innebär att man sprutar in redan färdiga antikroppar och inte ett levande virus.
#6 Nej man överdoserar inte vaccin, både kattungar och vuxna får lika stor mängd (tror jag).
#7 Okej! Tack för infon.
#8 Jaha okej. Jag ska prata med dem idag så kanske de har något svar på vad som gick fel.
Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se
Nästan exakt ett år senare händer detta mig idag. Katten svullnade upp på baktassarna, hela hakpartiet, runt injektionsstället och jag fick vända tillbaka till djursjukhuset och få cortisonspruta till honom. Hans hjärta slog extremt fort och han fick lite feber. Han är något vinglig men verkar klara det.
vilket vaccin tycker ni man skall använda,levande eller avdödat?
Absolut inte det här Nobivac tricat.
Jag har aldrig haft någon reaktion efter vaccination, har alltid haft avdödat vaccin. Nu hade de inte det hemma och kunde inte heller ta hem? Så nu blev det ett försvagat vaccin och två reagerade mot det. De blev hängiga och ville inte äta som de brukar.
Aldrig haft en reaktion och alltid använt avdödat här också. Vet däremot flera som haft liknande reaktioner på Nobivac och jag skulle själv aldrig ge det till kattungar även om det funkar för andra.
Det är så läskigt, och jag visste inte ens att det kunde hända innan jag själv råkade ut för det!
#10 Lille stackarn! Hur lång tid efter sprutan fick han reaktionen?
Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se
Jeg har hatt regaksjon på vaksine. Min første balineser ble så syk at vi måtte tibake til vetrinær å få motgift pga hun hold på å dø av vaksinen så jeg får bare en sort vaksine på mine katter. Bytter aldri vaksine på mine. Vil ikke ha den reaksjonen en gang til. Selvsagt kan enkelte kattungen bli litt sløve og slappe den første dagen men så er det over, men det er ikke alle det heller.
Jag tror att det tog tre timmar, sen kom han springande med rak och bestämd kurs rakt mot mig och gallskrek. Hela hakan var uppsvullen som Eddie Murphy i den där filmen om professorn. Jag trodde först att han hade ätit en geting och sen fattade jag.
Han fick en Prednisolan-injektion på sjukhuset. De sa att det var mycket allvarligt och att han kunde få en anafylaktisk chock närsomhelst. Jag kollade honom så noga hela dagen att jag har ont i nacken nu. Men han ser mycket bättre ut och har både ätit och druckit.
#17 Okej! Då reagerade han nog ÄNNU mer än min katt. Det tog ungefär 6-7 timmar för honom innan han svällde upp. Han "klagade" ingenting och var (vad jag kan döma av din bild) inte lika uppsvälld!
Vad bra att han mår bättre nu! 
Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se
#17 Herregud, stackars liten!
Jag har aldrig gett mina kattungar levande vaccin, men däremot Nobivac Tricat till vuxen.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Det finnes katter som reagerer på avdødat vaksine også, så uansett hvilken vaksine katten din får bør du følge nøye med almentilstanden i en lang periode etterpå. Man bør heller ikke dra fra veterinæren før det har gått minst 30 minutter etter at katten ble vaksinert.
Nu när vi vaccinerade honom igen för några dagar sedan så tog vi en morgontid hos veterinären. Hon gav honom först lite och sedan efter vi avvaktat för att se om han skulle få en snabb reaktion (som han inte fick) gav hon han resten.
Jag hade honom under uppsikt hela dagen och vi fick mobilnumret till veterinären om han skulle reagera, för då skulle vi komma in.
Som tur är reagerade han inte denna gång, och det var så skönt!
Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se
Så skönt att höra! Min kisse är nästan helt återställd idag! Bara lite svullen. 
#22 Åh, vad härligt!
Blev riktigt orolig för honom igår när du mms:ade bilden på honom. Lilla plutten…. 

#24 Men…. Kommer du hit upp i helgen?? Å ja som inte har så mkt tid å komma bort å kolla… Får nog gå igenom helgens schema nu då.