Hane-hane eller hane-hona?
Om några dagar kommer ett par hit och ska titta på våra siamesbebbar. De är ev intresserade av att köpa två ur kullen. Min undran är vilket som är bäst: Två hanar eller en hane och en hona? Tar de en av var sort så måste man givetvis vara jättenoga och passa så det inte blir en parning (tidig kastrering). Vad har ni för erfarenheter om vilka som kommer bäst överens.
/Lotta

Jeg mener det ikke spiller noen rolle. I begge tilfellene bør de jo kastreres så man unngår både sinte hannkatter og søsken-parring.
Jeg tror de bare skal velge de syns passer hjem til dem :) Det er jo ikke hver dag 2 søsken får reise til samme hjem heller.
Jeg har både hatt hann-hunnkatt og hann-hann og alt fungerer like fint. Det er nesten viktigere å "matche" personlighet syns jeg :)
Jeg anbefaler hannkatter til alle som ikke helt vet hva dem ønsker.(kosekatter,avl ev utstilling blir jo anderledes)Særlig om dem ikke går med kattunge planer/oppdrett. Hadde jeg ikke drevet oppdrett,så hadde det kun vært hannkatter hos meg. Det er en helt egen aura over dem syns jeg,kastreringen er rimeligere,og ikke minst healer operasjonen seg mye raskere pga et mye mindre inngrep.
I ditt tilfellle,så hadde jeg foreslått 2 hannkatter,dersom dem ikke tenker på tidlig Kastrering på ihvertfall en av kattungene. Denne rasen er jo ofte tidlig fertile.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Brukar det inte bli problem med två hanar ifall de hinner bli könsmogna innan de kastreras? Och om de börjar bli griniga på varann går det då över efter kastreringen vanligtvis?
Jag har så lite erfarenhet av denna ras och de är ju mycket olika exoter som jag är van vid
.
Jag tycker hanar lämpar sig bättre till sällskap. Jag har bara positiva egenskaper av hanar, och kastrerar man dem i tid är det inga problem :)
Mina grabbar kommer superbra överens, och det gjorde dom när båda var vuxna även om bara en av dem var fertil. Det är mkt fart på dem och de är väldigt kärvänliga och harmoniska och tillfreds med sig själva :)

Jag har två hanar o allt är positivt ännu i alla fall…..
Dom börjar snart bli könsmogna, men har inte märkt något än, men är jättenöjd med att jag valt två hanar…

Jag tror också att 2 hanar är bättre. När de växer upp tillsammans brukar det tydligen sällan bli problem.

Håller med majoriteten - två hanar, aldrig en av varje kön från samma kull. Två hanar ger sällan problem om ägarna inte drar på kastreringen. Det är i och för sig inte säkert att det blir problem ändå. Då vi sålt 2 till samma hem från samma kull, har det i alla fall (utom ett) handlat om två hankatter. I fallet med en av varje kön blev det tidig Kastrering efter en tjuvparning… :(
Jag vet en Brittuppfödare som har 7 hankatter tillsammans - aldrig problem, konstigt nog…

Två hanar eller en av varje kön om hanen kastreras tidigt. Det går bra vilket som. Jag har erfarenhet av båda typerna av kombinationer och det har gått bra. Syskon känner varandra väl från början så det blir väldigt bra om de också fortsätter att bo tillsammans.

Håller med övriga, hane-hane är att föredra. De är mysigare än tjejerna också :).
Nu måste jag ju slå ett slag för hane-hona här! Har ju Prillan och Pelle och jag är jätteglad att jag tog en av varje. Jag inbillade mig först att hanar är trevligare och mysigare men det var innan lilla Prillan kom in i mitt liv och överbevisade mig! Pelle är tuff och orädd och han älskar hela världen, Prillan är försiktigare men inte skygg och är en liten mattegris! Hon är lugnare än vad han är och jag tycker de kompletterar varandra jättebra!
Tack för era åsikter! Nu har jag lite mer att råda dem som kommer och tittar.

Du får berätta vad de valde sen :)!
Det ska jag! =o)
Idag så kom paret som skulle titta på våra bebisar. Mycket trevliga och gulliga människor. De bestämde sig för två hanar till slut. De hade hört att de ska välja den katten som kommer till dem och ni kan tro att de hade problem när alla sex kravlade upp i deras knä! Inte lätt att välja där inte!
Igår hade vi ett annat par här hemma som också vill ha en kattunge. En hona. Lika gulliga människor de också. Så nu har vi faktiskt bara en brunmaskad kille kvar.
Å så koselig. Nei de kunne jo ikke ta alle seks
Gratulerer med salget.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Strykande åtgång på bebisarna!!! Det känns så bra när man hittar bra folk som vill adoptera ens bebisar!!

Jag har 2 hankatter och det funkar alldeles utmärkt! En utav mina vänner har en hane och en hona och de kommer faktiskt inte så bra överens. Men det är ifs inte säkert att det beror på könet. Jag skulle tipsa om att ta två hanar:D Moa

Vad roligt! De går ju åt som smör i solsken dina små :)!
Kul att de blir tingade så fort. Men så är de ju söta också..
/Elisa
Ja, de är helt otroligt mysiga nu. De bor för tillfället i köket (vill inte ha dem på för stor yta ännu) och när man går ut dit kommer de myllrande mot en! Ett helt stim med siameser! 
#16 Jag är egentligen för blödig för att sälja kattungar. Vill ju att de ska komma till de allra bästa hemmen och bli så bortskämda de bara kan bli. Men dessa nya ägare verkar vara toppen så det känns jättebra.