Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 3276 ggr
mylicharlie
0

plåga att ge ögondropparna

Hej,

Vår Charlie som nu är 7 månader, har drabbats av ögoninflammation (?). Han var röd ur ena ögat och det vätskade sig + hosta och lite snuva. Han fick penicilin och ögondroppar.

Charlie har sedan vi hämtat honom, varit en ganska skygg katt. REDIGERAT AV MODERATOR 12-04-20

Hur som helst.. jag och min pojkvän har jobbat otroligt mycket med Charlie. Vi har aldrig fått bära honom utan att han sliter sig men gjort framsteg även på det "omöjliga" planet. Idag är han kelig, men alltid på sina villkor.

Att ge honom penicillinet är ingen fara. Vi blandar ner det i blötmaten. MEN.. Ögondropparna är en ren plåga. För alla parter. Jag och min pojkvän känner oss nästan som djurplågare och har blivit tvungen att vira in honom i en handduk och ge honom - han har skrikit och sprungit och gömt sig. Vi har fått locka fram honom men han har vart helt förstörd precis när vi gör det. Efter har han vart otroligt mycket på sin vakt och man märker att han blivit lite extra stirrig. Vi pratade med Bagarmossens djurklinik och de sa att vi ska fortsätta med ögondropparna. Men det känns som rent plågeri så nu har vi valt att avsluta behandlingen med ögondroppar.

Är det fel av oss att avsluta innan behandlingsperioden är slut eller ska man i sånna här fall bra? Känner mig så kluven. Jag och min pojkvän har diskuterat det. Han säger att vetrinären ibland säger mycket och att han inte tror det är farligt. Han klarar inte av att se Charlie lida så mycket. Vilket jag inte heller vill, såklart! Ögat ser lite bättre ut.

kalindas
0

Det är alltid lite extra svårt om man har en katt som inte vill bli handterad. Känner ni att ni i nuläget inte kan ge honom dropparna pga att han blir rädd. Så vänta och se om enbart antibiotikan hjälper…

Det ni kan jobba med är att när/om ni har han i knät (eller jämte er) är att samtidigt som ni klappar honom. Lyfta lite i huvudet, nypa honom i nackskinnet, ta på tassarna osv. så att han vänjer sig att ni tar i honom.

Detta är inte samma som att ni ska lyfta och hålla fast. Är han som min Elliot kommer han bara kämpa mot att bli fasthållen. Elliot får inte panik, han vill bara inte.
Jag hade ett helsike att klippa klor på honom, men efter att jag bitit ett bra tag i nackskinnet och klippt klorna. Så har han nu lärt sig att kloklippning är inte så farligt.
I alla fall inte så länge jag inte håller i honom.

Att bli inrullad i en handduk är oftas en skräck för katten. Om ni är snabba (och tränat honom att bli handterad). Så tycker jag det med effektiva sättet är att ta ett kraftigt grepp i nackskinnet, böja huvudet lite bakåt och sedan droppa i ögonen.
Kan inte lova att det fungerar, men det har funkat på 95% av mina katter.

Har och har haft ett par långsinta katter, som om man behandlade dem en gång, tog det säkra före det osäkra och höll sig låååååångt ifrån mig i veckor efteråt..Obestämd

Men på de flesta fungerar ett bra grepp i nacken och snabbhet.

Sen som jag skrev ovan, så är han en katt som inte vill blir buren. Tvinga honom inte. Klappa han när han sitter jämte, eller ligger i knät. Men undvik att försöka hålla fast eller krama. I alla fall tills han är helt trygg med er.

Jag hoppas att några av tiåpsen fungerar och att han blir en frisk och trygg katt! Glad

/Elisa

SacredSouls
0

Jeg forstår veldig godt hvor vanskelig det er.Vi har også opplevd en slik katt og det var et sant mareritt å gi medisiner. Man føler seg som verdens verste dyremishandler.Gråter Spesiellt når han er så skygg som han er så føles det vel litt som om man ødelegger alt man har jobbet for også.

Man bør aller helst fortsette å dryppe i noen dager etter symptomfrihet. Hvor lenge har dere fått gitt han øyedråper? Nå får han jo pencilin også og det er viktig at han får hele den kuren.

Det er desverre lett for at det kan blusse opp igjen om man ikke fullfører tiden ut.Det er vanskelig å svare på om dere børe fortsette eller ei. Ble det tatt prøver fra øyet og viste det noe spesiellt. For om ikke så holder det ofte å kun gi antibiotika da.

Lykke til Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

Dere må være bestemte når dere skal gi medisin, og selv om han ikke liker å bli holdt er det bedre å holde og få gitt medisinen fort enn å styre mye og prøve å gjøre det så mildt som mulig. Når vi skal gi våre katter øyedråper holder en av oss katten. Kattens hode skal være i min venstre albue, og forbeina holdes med et godt grep med høyre hånd. Venstre hånd holder bakbeina med et godt grep, og om katten protesterer og forsøker å komme seg løs, må du stramme grepet sånn at han ikke kommer seg løs. Som regel slapper kattene av når de merker at de ikke kommer noen vei. Da kan du slappe litt av i grepene, men ikke slipp! Den andre av dere skal da ha øyedråpene i øynene, og det kan gjøres veldig fort. Det er bare å holde flaska klar med øyedråper, åpne øynene til katten og slipp dråpen inn på øyet. Det samme med det andre. I løpet av noen dager tar en sånn behandling bare noen sekunder! Det er viktig å holde katten til han er helt rolig før dere slipper han ned.Hvis dere slipper han ned mens han protesterer lærer han kjapt at han slipper fri bare han er urolig nok.

Det er to problemer i forhold til at dere har stoppet å gi øyedråper. Det ene er helt åpenbart - det er slett ikke sikkert at antibiotika hjelper på øyeinfeksjonen, ofte er det lokalbehandling av selve øyet som må til for at katten skal bli bra igjen. Systemisk behandling med antiobiotika gis for å forhindre sekundærinfeksjoner, det har dessverre liten effekt på øyeinfeksjonen. Det andre problemet er at med å stoppe før behandlingen er ferdig, kan det oppstå resitens mot det virkemiddelet som er i øyedråpene, og neste gang han trenger behandling kan det være vanskelig å finne noe som kan gjøre han bedre.

Jeg forstår at dere føler dere som forbrytere mot han siden han reagerer sånn som han gjør, men å behandle han med den medisinen som veterinæren har foreskrevet er det beste for han. Dere ønsker jo at han skal være frisk? Det blir som om dere hadde et barn og det barnet ikke ville legge seg selv om det var leggetid. Da er det dere voksne som bestemmer, selv om barnet hyler alt det kan Flört

mylicharlie
0

Tack för era svar. Vi har sagt att om irritationen i ögonen kommer tillbaka så börjar vi med ögondropparna även om det känns fel mot honom. Bara för att han ska bli frisk.

Vi har försökt ta i nackskinnet och hålla i honom på så sätt, men det är omöjligt. Han har sån otrolig kraft i kroppen när han inte vill. Min pojkvän försökte hålla honom men det resulterade i ett ca 15 cm långt rivsår på armen (som han inte gjorde med flit, men i all hast blev det bara så). Vi brukar alltid pilla med honom, munnen, tassarna. Bära upp honom snabbt, sen sätta ner honom och ge godis som belöning. Det går framåt och varje gång vi gör ett framsteg med honom blir man så otroligt glad! Han har nyligen blivit kastrerad så han stissighet förvinner förhoppningsvis lite. Men kattunge är han ju!

Kloklippning har jag inte lyckats med helt än. Vi brukar ta honom till veterinären för klippningen av klorna. Men försöker klippa en klo lite då och då när vi är hemma och han är jättetrött bara för att vänja honom. det är babysteps som gäller här! :D

mylicharlie
0

Och det har vart ett av mnina argument också till min pojkvän att vi måste vara konsekventa. På morgonen är det i princip omöjligt att få tag på honom. Vi har hjälpts åt att ge honom dropparna och inte släppt honom förrän har vart lite lugn. Jag förstår vad du säger och det är det jag är orolig för att han bildar motståndskraft mot medicinen. Usch, detta är så svårt!

Min pojkvän är rädd att han aldrig mer kommer lita på oss igen i och med att vi haft lite kämpigt med att vinna hans förtroende tidigare.

[lisme]
2

Jeg er ikke så sikker på at det er babysteps som er løsningen. Om samboeren din holder han sånn som jeg beskrev kan katten ikke skade ham. Jeg er sikker på at tar samboeren din godt tak rundt labbene på katten, så klarer han å holde han fast. Sitter han og holder katten på den måten jeg beskrev kan han støtte venstrearmen mot lårene så slipper han å bruke krefter på å holde katten oppe. Det er mer styr og mye mer vanskelig å prøve å pakke katten inn i et teppe og så holde fast

Nilla
4

Jag måste hötta med fingret här. Vi stödjer inte de lösa uppgifter du delger oss angående uppfödaren till katten.

Det är mycket som spelar in i en katts uppväxt. Det vore ju olyckligt om du har fel - ditt påstående riskerar att svärta ner både uppfödaren och de katter som ligger i stamtavlan.

Vi är försiktiga med att gå ut med sådan information. Siames iFokus har ca 2000 medlemmar och samlar uppfödarna inom kat IV i Norden.

Jag kommer att redigera ditt inlägg. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

mylicharlie
4

Oj, jag menade verkligen inget illa med det jag skrev. Bra att du redigerade det om det inte var okej! :)

Ska tänka på hur jag formulerar mig i framtiden.

Nilla
0

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus