Kattungespekulant
Säkert har fler fått en förfrågan från en spekulant som vill ha en kattunge av t ex rasen siames eller oriental, och som verkar ganska seriös - har mycket tid för katten osv. Det jag studsade på var att den honkattunge som söks ska vara "ingen utställningskatt eller avelskatt men eftersom det är en flicka så räkna med att hon så småningom kommer att få ungar". Jag svarade att det är något jag inte alls 'räknar med', eftersom det låter som om den potentiella honans ungar inte kommer att registreras utan att bli mamma till "gatukorsningar". Det tycker jag är oetiskt, därför att det redan finns så många kattungar 'utan stamtavla' som därmed räknas som mindre värda och har svårt att finna de kärleksfulla hem de förtjänar. Att bidra till att fler kattungar med låg status föds upp i vårt samhälle bad jag spekulanten tänka över en gång till mycket noga. Självklart har jag inte fått svar på denna förmaning och det gör i och för sig ingenting för detta är ingen köpare för mig. Men hur reagerar andra uppfödare? Är det vanligt att folk tar halv-renrasiga kullar?
Jag är ingen uppfödare men nog lät det konstigt… Bra att du sa till!

Jag var nog ohövlig….svarade inte och kastade mailet innan jag hann över-reagera (hade jag svarat så skulle jag säkert ha formulerat mig i din stil)
Louise

Man blir faktiskt förvånad ibland när man får samtal från folk som är ute och letar efter en kattunge. En del försöker även pruta på priset! Har varit med om en tjej som undrade om hon fick köpa katten billigare om jag ville strunta i att registrera och vaccinera den…! Är folk riktigt kloka! Din "köpare" skulle inte få äga katt med den inställningen!
Jag tror inte att det är så vanligt att man tar halv-renrasiga kullar på sin hona, men visserligen så ser man ju lite då och då annonser med tex rubriken "Halvperser-ungar säljes" och liknande. Det finns väl alltid folk med lite vett som bara vill prova på att ha kattungar. Man tycker ju att om man köper en katt för flera tusen att man borde vilja vara rädd om det arvet som man faktist får med i köpet och vilja göra det bästa av det. Antingen kastrera katten så den blir den underbara sällskapskatt som de vill ha eller bedriva seriös avel med allt som det innebär.
Sedan kan det ju faktiskt ske misstag också.. Som min mamma fick erfara. Jag var tvungen att återta ett par siamessystrar som jag sålt, detta pga sjukdom i familjen. De placerades hemma hos mina föräldrar i väntan på ett nytt hem. Det visade sig senare att en av systrarna "hade mycket god aptit- hon blir så tjock..".
Resulatet av "aptiten" var fyra små kattungar, en blå och tre helsvarta gossebarn. Pappan visade sig vara en mycket brådmogen sexmånaders vit huskatt som bodde i familjen… Kastrering av alla tre var planerad men hann aldrig ske.
Bifogar bild av de små oäktingarna - som alla fått jättebra hem!

#3 - ja jag undrade ju vad det var för svart man ser på bilden, men nu fick jag förklaring i texten. Trist när det blir så men jättebra att ni har ordnat med goda hem till dem :)
#0 - Jag tror att jag har sett samma kattungespekulant annonsera på nätet nyligen. Känner igen hela beskrivningen och tror att det kommer att bli svårt att köpa från någon seriös på det viset. Jag har bara en unge för tillfället och annonserar inte, jag tror att jag har blivit snål ;)
det finns en annons ute på blocket nu med Devon Rex/Orientalkorsningar, och hon tar olika priser för olika färger&kön… :(
Jag skulle absolut se att mina honkattsköpare var registrerade med stamnamn innan de tar en kull. Har man en köpare som är ung och verkar vettig och på gång att starta upp en "riktig" uppfödning (om än småskalig) så skulle jag vilja ha en återkommande kontakt med henne, precis som alla andra uppfödare man nu kanske skulle sälja till. hellre ställa upp som mentor åt de okunniga men villiga att veta mer än att rata människor som kanske inte är så tokiga med vanliga mått mätt, jag menar lite att vi som är väldigt kattkunniga, insatta och uppfödare kanske är lite väl snabba att döma vissa ev. kattungeköpare (med all rätt iofs)… jag var inte alls så insatt (jag visste om kattsjukdomar, läste massa böcker om katter - vilka jag kan ifrågasätta själv nu) - men det handlar mkt om viljan att vilja väl också. är det nån som förstår mitt svammel? ;)

Jag fick samma mail som Yahtzeecats!!! Verkade väldigt märkligt…. Kändes synnerligen oseriöst, skrev ett ganska kort svar där jag talade om jag nog inte hade vad han sökte.

När jag var sekr. i SOG så ingick även kattungeförmedling. Därmed fick jag också ofta den första kontakten med de flesta kattungeköpare innan de ringde runt till uppfödare.
Det kan vara stor skillnad på en ny oerfaren kattungespekulant och en annan lika oerfaren med 'underliga' idéer. Jag tycker att den här spekulanten verkar tillhöra den sistnämnda. Den första hade man inte tvekat att sälja till medan den andre ger en underliga vibbar… jag får känslan av att hon redan har bestämt sig för att det ska gå till på hennes vis och då är det mycket svårt att försöka tala tillrätta i all välmening. Men jag kan ha fel, det har jag haft förr ;)

#0 Detta verkar vara en oseriös person och man kan undra om denna person över huvudtaget har insikt om hur många hemlösa katter som finns i Sverige :-(. Jag har inte stött på just detta men jag har stött på en slags föreställning om att en honkatt bör få en kull innan hon kastreras eller att hon blir lyckligare katt om hon har fått en kull i livet hos vissa av mina sällskapsköpare. Jag funderar kring om detta är en utbredd föreställning. De har varit lätta att omvända via information och ett möte med min Leija som är en mycket högljudd löperska, också för att vara siames ;-).
#3 Prutare får mig att dra fingrarna åt mig. Kostnaden för inköpet är den lägsta omkostnaden under kattens livstid. Jag undrar spontant hur de ser på omkostnader för utrustning, sand, mat, vaccinationer, vetrinärbesök etc under kattens livstid om de tycker inköpet är dyrt. Jag får en känsla av att detta är ett uttryck för kattens lägre status, generellt verkar människor ha lättare att acceptera att betala för sin hundvalp.
Hälsningar Ninni.
#8 Jag håller med dig om att folk reagerar konstigt om man berättar hur mycket man betalar för kissarna. Hade det varit en renrasig hund hade de aldrig lyft ett ögonbryn, men bara för att det är ju "bara en katt", så tycks de anse att man är galen för att man lägger ut den sortens pengar när det finns kattungar som folk praktiskt taget kastar efter en!
Nej, höj kattens status!

#8 - så sant, så sant - dessvärre :(
Jag har också fått mail från denna spekulant. Han fick ett långt svar tillbaka, där jag ifrågasatte hans tankegångar. Fick inget svar tillbaka. Har en känsla av att han/hon gjort ett massutskick?
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Han har gjort massutskick och vissa uppfödare har han fullständigt bombat. Jag har tack och lov sluppit honom och hoppas att jag aldrig ska behöva ha kontakt med honom igen.
Jag har också fått ett likadant mail av denna spekulant, för några månader sen. Skrev faktiskt ett riktigt amitiöst svar. Men fick aldrig svar på det tillbaks.

Bra att någon vågar säga ifrån, MVH Helena

Låter minst sagt som en idiot.
Sälj ingen raskatt till denne köpare!
Jag är ju ny som en kattägare, men har varit med i hundavel i över tio år (min kompis är uppfödare). Det finns väldigt många väldigt konstiga människor där ute…