Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 5207 ggr
ChatNoir
0

Långvarigt kattbråk

Jag har tre katter som har bott tillsammans sedan 2007 då Osis kom. I början tyckte inte Aria, hona född -01, alls om Osis men det gav sig efter några månader och även om hon inte älskar honom så har hon accepterat honom. Hon kan vara sur när han varit på utställning och lukar "äckligt" men det går över snabbt.

I maj 2011 var Aria och Tetris och opererades för FORL och drog ut många tänder. Aria fick opereras två gånger. I maj 2011 fick jag också barn och lite saker ändrades som det ju blir då. T.ex. kunde inte katterna sova med oss eftersom jag inte ville riskera att de "lekte tagare" på min nyfödda dotter,

Runt den här tiden börjde bråken. Första gången var på balkongen och Aria var jättearg. Jag trodde att hon sett en annan katt ute (hon hatar andra katter, speciellt icke-siameser) och brydde mig inte så mycket om bråket. Sedan trappades det upp och har blivit värre och värre. Det är inte så att de hatar varandra utan de kan vara i samma rum och har till och med sovit i samma puff ett par gånger (om Aria ligger där först och Osis går ned jättelångsamt).

Däremot har Aria blivit jätterädd för Osis. Hon springer ifrån honom och då triggas han att jaga henne såklart, vilket spär på hennes rädsla. Jag vet inte hur bråken börjar egentligen eftersom de aldrig är i samma rum men ibland har jag avbrutit några bråk som börjar med att Osis blänger på Aria som blir arg/rädd och börjar morra.

När Aria springer så pissar hon samtidigt och det skvätter överallt och förstör väldigt mycket. Hon har krossat saker under sin framfart och vi har städat piss i hundratals timmar. Aria har fått sår på svansen som vi har åkt in och behövt titta på (men inte sy). Det är psykiskt nedbrytande att se katterna må så dåligt. Aria vågar sig ytterst sällan ut ur köket/matrummet och känns kuvad och rädd. Jag tycker inte att det känns mysigt att låta mitt barn leka på golvet när det kan vara kattpiss där. Alla katter/familjemedlemmar mår dåligt efter ett bråk och det är ohållbart.

Jag har proat Zylkène och Feliway och har dem separerade när jag inte har koll men ibland lyckas de i alla fall. Nyss kom det kiss på och under köksbordet och på stolarna.

Är det någon som har varit med om något liknande och/eller har några tips?

Jkg ska väl omplacera Aria men det är jobbigt också, förstås.

[four_ferrets]
2

Tycker verkligen inte att du ska omplacera den älsta katten..

ChatNoir
0

Okej, varför?

[four_ferrets]
1

först att du kanske har haft henne sen unge och sen tycker inte jag att man ska omplacera gamla djur.

ChatNoir
0

Nej, jag tog henne som treåring.

Jag förstår din åsikt men samtidigt är det hon som mår dåligt och behöver byta miljö, om jag måste omplacera. Den yngsta har jag haft sedan han var unge och det är han som är mammigast och fegast och minst skulle fixa en omplacering.

Hon är 11 och det är väl inte jättegammalt ändå. Hon är i bra kondition förutom tänderna.

ChatNoir
0

Men nu var det inte en eventuell omplacering jag ville prata om utan om någon förstår sig på problemet och har någon hjälp att komma med. Vill såklart inte omplacera men vill inte på i en krigszon heller.

kalindas
2

Håller med #1 inte omplacera den gamla. Ska någon omplaceras så är det den unga katten.
Att flytta en katt på 11år är inte snällt. Då hade jag personligen hellre valt att hon fick somna. För placera om en så gammal katt skulle jag aldrig ens överväga…

Hade liknade problem med Smilla och Spidde, där Spidde anföll och bet Smilla. Detta gjorde att Smilla mestadels satt i sovrummet och inte vågade ta sig ut ur det rummet utan stöd av mig.
När jag tog bort Spidde (av mestadels andra orsaker) så blev Smilla som en ny katt igen. Hon går utan rädsla eller oro och hon protestkissar inte längre. Även Skatan som också var mobbad av Spidde blev en annan katt.
Troligtvis har bråken hos dej gått för långt och det går helt enkelt inte att göra nåt åt. Men väljer du omplacering så är det den unga katten du ska välja.
Han har störst chans att klara av ett nytt hem och dess förändringar.

/Elisa

ChatNoir
0

dubbelpost

ChatNoir
0

Hon protestkissar ju inte heller riktigt utan kissar samtidigt som hon springer, som ett sorts självförsvar verkar det som. Eller att hon kissar på sig av rädsla.

ChatNoir
0

Och angående en eventuell omplacering så är det Aria som jag har funderat på att omplacera för att hon är kattovan person. en trevlig och gosig katt som någon skulle knna skämma bort. Hon kräver inte så mycket och kan bo med barn o.s.v.

Den andre, yngste katten är lite knäpp. Han kan bitas och bli jättearg och det känns inte bra att ge bort en sådan katt, åtminstone inte till en person som inte är väldigt van vid katter.

Aria har bott med sin son sedan 2003 då han föddes och jag kan inte dela på dem. De är varandras trygghet och jag tror att de skulle klara sig bra om de fick bo tillsammans, även i ett nytt hem.

Men jag behöver som sagt inte få råd om vem jag ska omplacera (i nuläget i alla fall) utan om någon har några tips på hur man kan lösa situationen, vilket jag helst vill.

kalindas
0

Det är säkert en rädslereaktion. Många katter bajsar ner sig av skräck också.

/Elisa

kalindas
0

Flyttar du henne ihop med sin son. Så är det såklart viss skillnad. Nu tänkte jag ju mest att du bara hade dessa två katterna och tänkte placera om henne som ensamkatt. 
Men jag skulle nog välja ett lugnt hem till dem och inte sälja dem förrän det är 100% säkert att nya ägarna behåller dem.

Skulle tror att din "knäppe" katt är stressad och understimulerad. Då ger de sig gärna på de som är svagare. 
Svårt med de katterna, för de behöver mer stimulans än de "vanliga".
Du skulle kunna pröva att ge honom p-piller en period och se om det dämpar lite av stresshormonerna.

/Elisa

ChatNoir
0

Ja om jag nu flyttar någon och det blir henne måste hon få flytta med sin son till någon snäll och lugn person, helst som jag känner så jag kan hälsa på ofta. Därför har jag inte annonerat ang omplacering. Jag vill helst hitta någon själv, om det nu måste bli så.

Ja, den unge är äkert understimulerad. Vi försöker ju leka mycket men man hinner inte med det alltid med en bebis, jobb och andra djur och åtaganden.

Jag ska prova med p-piller!

En fråga: Skulle det månne fungera att flytta på mobbaren ett tag och se om han kommit ur det när han kommer tillbaka? Eller blir han bara mer stressad och knäpp av det?

[hakkapelitta]
0

Det finns ju också typ ett antidepressivt lugnande (fanns iaf förut) man kunde få utskrivet av veterinär, det kanske kan vara läge att testa något sånt på den unge knäppe. Minns inte vad det heter men vet att det finns. 

Ska annars höra mig för efter någon som kan tänka sig Aria, kanske en äldre person utan andra djur och katter?

kalindas
0

Hette de inte nåt liknade Colmicalm?? Obestämd Säkert felstavat.

/Elisa

Nilla
4

Varför döva/droga istället för att angripa problemet? P-piller hjälper inte heller nämnvärt, men det kanske är individuellt. Obestämd

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ChatNoir
0

Clomicalm har jag hört talas om. Får kolla när jag är och vaccinerar.

#15 Jag angriper gärna problemet men vet inte hur. Rynkar på näsan Jag tänkte att han kanske glömmer bort att han ska jaga på lugnande, och sedan kan man ta bort det.

ChatNoir
0

#13 Ja, som sagt ovan bör Aria & Tetris flytta tillsammans. Fast uh varje gång jag tänker på det gråter jag och tänker att det MÅSTE gå att lösa! Gråter

siamlove
1

Er alle kattene kastrert?Det er veldig viktig for ro og harmoni både for katten som individ og i gruppe.Hvilken rolle har den tredje katten?

kalindas
1

Man kan med hjälp av lugnande medel en kortare tid få bukt med problemet.
Ett stressat djur kan ha svårt att ta till sig saker om den negativa stressen är för hög.

Jag förstår precis din känsla när det gäller omplacering. Gråter

/Elisa

[hakkapelitta]
4

#17 Fyfan på ren svenska. Okej då letar jag efter nånstans där båda kan bo ELLER en riktigt kattvan person (synd att min moster redan har en oriental som är likadan som Osis, hon är annars suverän med just sånna 'monster') så jag menar det finns ju folk som klarar av honom också.

Angående Zylkene, Clomicalm etc. Det används ju också för katter som av stress plockar pälsen, även fast de kanske inte längre befinner sig i en stressande situation.

Precis som det borde fungera på människor bör man använda det på djur - att bryta ett beteende och få katten/katterna att fungera normalt.
I detta läget kanske det är läge att medicinera både Aria och Osis eftersom han uppenbarligen är stressad och beter sig illa och hon blir stressad och rädd av det. Såklart kan man vara anti detta, men vad är alternativen när man provat allt och därtill har ett nyfött barn hemma?

Det är jobbigt nog utan att vara förstagångsförälder så jag tycker vi kan stoppa undan våra moraliska pekpinnar angående preparat för att lugna kattgruppen samt valet av omplacering.

Det är ChatNoir som haft sin katt i 8 år - jag tror hon känner/vet bäst vem av dem som är lämpligast att omplacera, och jag tror nog att hon själv gått igenom all möjlig ångest inför detta val redan utan att få extra skjuts på det dåliga samvetet från om än välmenta kommenterarer här.

hecajon
0

Du skrev att de hade haft FORL och hade opererat bort tänder, kan det vara så att de har fått ont igen?

Mina tjejer reagerade med ilska mot varandra när något gjorde ont för att sen bli sams när det onda var borta:-)

Hoppas att det ordnar till sig för er!

ChatNoir
0

#18 Alla är kastrerade men Osis (yngst, hane) var fertil tills han var två. Den tredje katten är världens snällaste. Han kommer bra överens med båda och är som sagt Arias son. Han opererades också för FORL i maj. Jag vet inte vad hans "roll" är men jag skulle tro att han är ranglåg.

#19 Tack gulliga du! <3 Hon är ju liteäldre nu men det är helt klart jobbigare med kattproblem och barn. Jag har till exempel tvingats lämna henne ensam på skötbordet för att springa och bryta kattbråk och Aria har kissat och bajsat på hennes saker otaliga gånger.

#21 Jag har funderat på det också och borde kolla det. Jag ser ju inte något direkt när jag kollar själv men det var Aria som var mest illa däran. Hon är ju dock bara sur på Osis och inte alls på Tetris, föruom om han kommer åt hennes svans som varit skadad,

ChatNoir
1

Jag har börjat med Feliway igen, har pingla på Osis så att Aria hör när han kommer och har köpt en en vägghylla till Aria där hon kan ligga och känna sig trygg.

Jag hoppas att det kan hjälpa dem!

kalindas
0

Håller tummarna att det ska fungera!Glad

/Elisa

ChatNoir
0

#24 Tack! Glad

Nilla
0

#23 Det var bra gjort med enkla metoder! Nu håller vi tummarna!Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
0

#23 Vad fint att du delar med dig, det finns säker fler som läser här och får bra tips.  och lycka tillGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

ChatNoir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ligger Aria och spanar på sina undersåtar. Hoppas att hyllan hjälper henne att bli lite modigare!

kalindas
0

Bra utkiksplats oavsett.  Glad

/Elisa

[hakkapelitta]
0

Hyllan kommer göra susen tror jag, att hon redan verkar gilla den är ett bra tecken! Flört

ChatNoir
0

#29 ja där kan man båda spana ut ut lägenheten och mot alla dörröppningar. Glad

#30 Ja fast nu har hon lagt sig med Tetris och skiter i hyllan. Hon blev lite rädd för "trappstegshyllan" tror jag och hoppade rätt ned på köksbordet så en tillbringare med apelsinjuice for ut!

[hakkapelitta]
0

#31 Dumma djur.. hon kanske inte fattat hur hon ska ta sig ner än