Siameser og mønster
Jeg undres - finnes det noen i det hele tatt som bryr seg om mønsterkvalitet og kroppsfarge når det gjelder avl på tabbysiamesere???
Og hvis noen gjør det, hva er det da som spiller en rolle???
Klarer man å skilne mønsterne på tabbysiameseren, og avler ut fra det?
Det finnes dessverre så mange ubevisste "oppdrettere" som bare parrer to katter fordi de ser spennende ut, har store, fine ører eller man tror at stamtavlen er interessesant for andre enn en selv…
Hva orientaleroppdrettere gjør, får de stå for, så lenge de vet hvilke mønstre og farger de bringer inn i siameseravlen, jeg ønsker å vite hvilke kriterier tabbysiameseroppdrettere jobber ut i fra - og mot hvilke mål??
Jag föder upp balineser och kan bara svara utifrån mig själv. Jag avlar på hälsa och temperament i första hand, därefter typ och sedan färg.
Men så få balineser/SIA var som finns får man prioritera det som man tycker är viktigast och ta det andra sedan. Det är svårt nog att hitta en katt som är relativt obesläktad och som man tycker tillför något typmässigt, givetvis vill man också ha katter med bra kontraster och mönster.
#1 såhvis du finner en frisk og sunn partner til å parre din(e) katt(er) med, hva er det sa du ser etter???
Typ, då jag vill förbättra typen på balineserna.
Jag tänker - bygga först och måla sen.
#3 bygga först och måla sen - vilket bra uttryck! 
..Og mønster er jo noe av det som går under "kategorien typ" - hva er viktig når du skal velge ut en katt til en parring - og da spør jeg ikke om ører og bredde og base - men fremdeles - kun mønster og farge.
Med typ menar jag exteriört.
Jag är ju i huvudsak inte uppfödare av tabbysiameser så mitt svar kanske inte är så relevant. Men mina balineser är tabby, g 21 och d 21.

Jag har en tabbysiames som bara har givit mig tabby, därför vill jag prova att para henne mot bara solidmaskat för att utröna om hon är homozygot för tabby. För mig är det viktigt att välja en hane med ljus kroppsfärg och djupa points till henne eftersom jag inte gillar tabbykatter med mörka kroppar och spökmarkeringar. Jag väljer hellre bort ett par ränder på en tabbymaskad siames för en ljus kroppsfärg. Det finns de som hävdar att man bara kan få antingen eller. Roysterer Sheire Khan är en katt med massa flotta ringar på svans och bra med ränder på bena som samtidigt har en ljus kroppsfärg. Inte dåligt för en lilatabbymaskad; http://www.sulalayasiamese.co.uk/stud.htm