Svartsjuk
Jag har två omplaceringskatter (steriliserade honor, 2 och 11 år. Renrasiga, olika raser).
Den äldre är med mig hela tiden, överallt, och är väldigt svartsjuk. När jag ger minsta uppmärksamhet till den yngre, skrämmer hon bort henne eller hoppar på henne. Med resultatet att lillan nu är rädd och håller sig undan.
Jag stänger in mig en stund varje dag med lillan (när den stora sover) så vi kan leka och gosa. Men så kan vi ju inte hålla på.
Har ni några tips och idéer hur jag får stora kisse mer självsäker och trygg? Eller hur jag ska bete mig med dem? Jag använder Feliway och nu går de på en kur med Zylkene.
De har bott hos mig i snart 6 månader och de kommer inte från samma ställe. Lillan kom först, ett par månader innan den äldre.
Det har "bara" gått sex månader och det kan ta år innan de accepterar varandra helt. Jag har haft en ranglåg katt i många år, som jag sov med - det var bara hon och jag nattetid. Det gjorde att hon steg i rang och tog för sig mer på dagtid.
Det är stor åldersskillnad mellan dem och naturligt att den äldre är högre i rang. Hon talar om att du är hennes. Det är nog rätt att ge den lilla mer uppmärksamhet.
Ge dem längre tid och utvärdera igen efter ett något år. Vad är det för raser? Det spelar också in. Siames och Oriental vill äga sin matte/husse.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag har en kille som sover inne hos mig eftersom Min fertila hane är lite bråkig ibland,så på natten är det bara vi . Dessutom har jag Feliway och tycker att det blivit lugnare efter det !
Trådstartaren har skrivit om dessa katter innan ett flertal ggr. Vet inte varför hon inte provat råden hon fått. 
/Elisa
#3 Hmmm ? Underligt -dom kanske inte funkade ?
Aha…abbyn och orientalen, ja. 
Jag har provat alla råd utom klickträningen! Jag trodde det skulle märkas någon skillnad vid det här laget bara. Jag har inte gett upp - trodde att det kanske fanns fler råd att få. Förlåt, jag ska inte skriva fler gånger 
Jo då, vi finns här för råd. Räkna upp det du prövat med hittills, så får vi fundera och se vad vi kan hitta på. 
Jag har provat råden jag fått tidigare - Feliway och Zylkene (som fungerade ganska bra, men nu är kuren slut). Har provat att hålla dem åtskillda och introducerat dem till varandra igen. Har provat att låta dem vara, med resultatet att lillan (abbyn) blir påhoppad så hon ibland blöder. Har provat att ha halsband med pingla på den stora… Har provat att ha den ena instängd på natten.
Min känsla är att det är mycket bättre mellan dem nu än när jag skrev förra gången (för ett par månader sedan). Nu äter de tillsammans i köket, om jag är med och de nosar varann i rumpan ibland. Sen kan det däremot smälla ordentligt. I skrivande stund ligger orientalen och sover i sin korg och lillan nosar runt på hennes andra sovställe…så de är lite nyfikna på varandra.
Jag tror att JAG är det största problemet just nu - att jag inte vet hur jag ska bete mig. Jag vill ju det absolut bästa för båda. Önskar två självsäkra och orädda katter. Jag tror att orientalen är alfahonan och att abbyn accepterar sin roll, men att inte orientalen har visat det på "rätt" sätt…än.
Tankar?
Om du tycker det blivit bättre, så är det ju jättebra! 
Tror det bästa är att de det lite mer tid.
Har du råd så köp mer Feliway. Kan behövas ha i flera månader.
Håller tummarna att det ska fortsätta gå åt rätt håll.
/Elisa