Zeldtrix har väl några att bidra med =o)

Ja zeldtrix har lagt upp många fina bilder på kanelkatter i andra trådar :)
En här också! Måste visa min vännina denna ovanliga färg!
#4, #5 Vad Malva är fiin
Jag vill se mera Kanelisar!!!

# 6. Du får ha tålamod för jag är inte hemma och har inte tillgång till mina bilder, sitter och pluggar och får låna dator. Men så fort jag kommer hem ska du få se bilder på alla mina tre
.

Jag kan nog också bidra med en liten kanel men du får vänta till imorgon!!!

#9 Gud vilken liten skönhet

#10 en liten killle med skinn på näsan!
Kul att ni gillar lille Gandhi, han är som sagt en riktig tuffing! Märks tydligt mot hans lugna och lite mer förståndiga bror.
Roligt med en "kaneltråd" har förstått att färgen är ovanlig och jag väntar med spänning på fler bilder!
Är nyfiken på att veta hur många som finns i Sverige… någon som har koll?!

#12 Vilka linjer är Gandhi efter om man får fråga? Kan ju vara kul att veta.
Jag har tre kaneler från tre olika länder med olika linjer. Man får ju ha tålamod om man inte vill göra det lätt för sig och inavla
.

#13 Det är Oya bakom båda föräldrarna.

# 15. Okej, varför valde man att inavla när det finns andra kanellinjer i Sverige och Skandinavien? Jag dömer absolut inte ert sätt att avla, tycker bara att det är intressant hur andra tänker.
Precis som Zeldtrix är jag nyfiken på Gandhis linjer!
Försöker själv hålla koll på den "svenska" kanelvärlden och nya importer, då avelsbasen är väldigt liten och det gäller att hitta vägar ut. Väntar denna månad vår nya avelshane, en chokladpojke som bär kanel!
Angående antalet kaneler i Sverige;
Då det inte finns någon offentlig databas att tillgå så kan vi bara gissa/uppskatta!
Zeldtrix äger 3x OSH kaneler, finns ännu en uppfödare i söder som har en!? Själv har jag en maskad kanel, som torde vara ensam i landet so far.
Förutom dessa finns ett antal SIA/OSH varianter/långhår kanel/fawn här i Sverige.
Vill gärna posta bilder på min kanel, men sitter tyvärr på fel dator.
Lotta

Även om Oya ligger bakom båda föräldarna och det blir en något hög procent inavel ansåg vi att det var en lämplig parning att göra. Målet var inte kanel därför sökte vi heller inte efter någon kanelhane att para med.

Gandhis pappa är S*Canoodle's Fats Domino och mamma är S*Canoodle's Enchanting Europeana.

# 18. Okej, men om inte målet var kanel varför göra en så grav inavelsparning? Som sagt, tycker bara att det är intressant hur ni tänkte, no offence.

Grav är ditt ordval. Vi trodde självklart på parningen som sådan annars hade vi ju aldrig gjort den.

# 21. Ja, över 6,25 % (vilket det blir om man räknar manuellt) är gravt enligt genetiker. Det är även så man benämner det inom veterinärmedicinen (och vi har ju läst genetik på högre nivå).
Självklart tror man på de parningar man gör, varför annars göra dem. Om det var färgen var ni var ute efter så måste det varit typen?
Hoppas jag har startat en intressant diskussion som ni andra kan fortsätta
. Nu kallar farmakologin på mig, suck. Trevlig helg allihop!
#22 Procenten blir exakt 6,25…
Vad jag hört tidigare är att inavelsprocenten ej bör överstiga 10%, enl. bland andra Ylva Stockelberg (och då ligger ju detta inom rimliga gränser?!).
Jag har tidigare mest sysslat med hästavel, då på araber, detta har varit ett hett samtalsämne inom den genren, intressant ämne att prata om.
Visst kan man tycka att det ska hållas så utblandat som möjligt, instämmer, men jag ser faktiskt inget fel i denna parning, dels på grund av den procent jag varit/är övertygad om gäller och sen att man faktiskt har en möjlighet att para ut efteråt. Grav inavel kan jag inte hålla med om i detta fall.
Hör lite då och då talas om syskonparningar… DET är i mitt tycke riktigt illa med sina 25% i inavelsgrad, men kusinparningar är ju faktiskt tillåtna bland oss människor också med sina 6,25%… Tycka vad man nu tycka vill om det…

Målet med min avel har alltid främst varit att få fram harmoniska och sunda individer, redan när jag födde upp hästar. Sen ser man ju självklart till att inte föra rasen bakåt, vi strävar väl alla efter att förbättra, oavsett inriktning och syfte?! En kombination av god exteriör och ett bra psyke med hjälp av den kunskap man samlar på sig och att lära av sina föregångares misstag bör ju vara en god start. Mycket att ta hänsyn till är det, men som sagt, detta var i mitt tycke en bra parning, bebisarna verkar ha fått det jag eftersträvar, att det sen blev en kanel får man väl nästan räkna som en bonus?!
P.s En av de första kommentarer jag fick efter att ha skaffat oriental var "Åh fy! Då vill inte jag komma hem till dig, de är ju lömska och aggressiva." Det är inte enda gången jag fått höra det och erkänn att man blir lite ledsen av den inställningen. Mina kissar är i alla fall helt underbara i psyket och det är de flesta orientaler jag stött på. Har ni fått höra något liknande? Vet någon hur ryktet startade?
#23 Du kan hitta en av källorna till ryktet i min tråd "Missvisande beskrivning", och det är urtrist att få frågan varför man skaffat så elaka katter…
#14 Vad fin hon var! Jättevacker!
Vill se en kanelmaskad liten sak också!
#17 Åhå. Tack.
Skulle vara roligt med en sammanställning av färger, har bara hittat de som föddes och importerades 2005. Men det kommer kanske… =)
#24 Ah okej! Ska kolla den tråden, ja som sagt, det är riktigt tråkigt. Har tack och lov lyckats "omvända" flera människor och jobbar vidare på det.
Har ni mera kanel bilder?

# 23. Om man även räknar manuellt och tar hänsyn till släktskap och total inavelskoefficient så blir den något högre. 10 % är alldeles för högt enligt genetiker, Stockelberg kan kanske ha menat mycket små raser. Den svenska genetikern Per-Erik Sundgren rekommenderar som max 6,25 % och även det anser han vara för högt. Trots utparning i kommande generation. Om man enbart tar hänsyn till de 4 leden i stamtavlan är det ju ganska lätt att para ut på pappret och egentligen få en hög inavelsgrad.
Enligt de proffessorer som har undervisat oss så är 6,25 % inte att rekommendera i en så stor ras. Då det är veterinärer som får utforma avelsprogram och ta tag i raser när inavelsdepressionen har gått för långt är detta mycket intressant för mig personligen.
Man kan inte kalla en individ sund om man inte gör en sk reassesment vid 3, 5 och 7 års ålder. Är individen inte immunsuppresserad och i övrigt upprätthåller normala funktioner är den frisk vid undersökningstillfället. Hade man undersökt denna individs fullständiga genom hade man säkerligen funnit anomalier och mutationer i en högre grad än hos en individ med 0 % inavelskoefficient i 6 generationer eller mer. Man ser tyvärr även en ökning av recessiva och polygena defekter när man inavlar och det brukar även dyka upp nya problem som rasen tidigare inte haft problem med.
Håller med om att syskon och föräldra-avkomma parningar är långt över gränsen. Tyvärr har vi ingen inavelsgräns som i Finland, kanske hade varit något att motionera om till SVERAK?
Tyvärr har jag personligen träffat både aggressiva och rädda orientaler men som tur är är de få.
# 24. Kul att du gillar Tikka! Men det är en han 
#27 Nu har jag inte personligen studerat eller forskat i genetik men ämnet har som sagt intresserat mig länge och jag har läst artiklar samt följt debatter, främst i U.S.A (för att få ett bredare utbud) under en längre tid. Jag ska inte dra ut på svaret, denna diskussion kan pågå i evigheter fram och tillbaks och då jag nu konstaterat att vi har helt olika källor så lämnar jag debatten till just dem, tror inte att någon av oss är insatt nog att knäcka denna nöt en gång för alla 
Det är som sagt mycket intressant att prata om, men än mer spännande att läsa om, vilket jag tänker fortsätta att göra. Jag började med schäfrar, men än mer intressant blev det när jag kom till araberna, kontrollerad kattavel ligger ju i sin vagga jämfört med dessa.
Vi får väl mest bara konstatera att forskare kommer fram till olika svar beroende på hur de lägger och riktar sin forskning… och ska kanske vara glada att katterna själva inte får sköta sin avel längre då detta resulterar i siffror och procent som vi människor skulle sätta i halsen över.
Nåja, tack för samtalet och hör du någon som söker en liten chokladgosse som är ljuvligt söt, social och tillgiven så är Gandhis bror Nelson till salu!
*vink vink*

#27 - jag är också en fan av Finlands inavelsgräns. En motion till SVERAK hade inte kommit en dag för tidigt :) Jag åtar mig dock inte detta då jag nästintill är off i kattvärlden sen några år tillbaka. Men jag ska tipsa lite aktivt folk som jag redan vet är positiva till något sådant :)

Vad har de för gräns där?
#27 Hoppsan! Pinsamt!
Han är jättefin! Så nu blev det rätt!

#30 - om jag har förstått det rätt, så granskas alla parningar och jag har hört att kusinparning inte godkänns. Kanske vet zeldtrix exakt? Eller någon annan?
Har Zeldrix några bilder? Vill se !!

#35 Åh… Tikka! Även en av mina stora kärlekar ju. Nästa vecka kan jag väl få komma och klappa honom…. och alla andra stora och små!?!
Dom andra bilderna var också superfina såklart!

# 37. Jag kräver att du kommer och klappa nästa vecka! Jag måste kanske ner till Malmö på måndagen, vi kanske kan ha följe hem till mig isåfall sen? Ska ju möta handledaren då kanske, suck.

# 32. Ska höra med mina finska bekanta. Tror du har rätt. Kan vara så att kusin är godkänd om den kompletta siffran ej är för hög.

De är fina dina kanelisar!!! Hoppas att du får fler!

Tack Canoodles
! Ja, det hoppas jag också, lite lättare nu när jag har två tjejer och en grabb. Fast han får gärna vänta läääänge med att bli fertil
.

Fertila grabbar är ju som de kan! Man både vill och inte vill att de ska bli fertila…. Smågrabbar är ju jättemysiga och man vill ha bebisar så man känner sig lite som en åsna mellan 2 hötappar! Tack och lov behöver man ju inte bestämma något själv i den situationen det sköter ju moder natur om!

# 42. Så sant som det är sagt
! Just nu har vi en något för horny grabb (som har jobb kvar att göra) och rummet han har kräver helrenovering vid Kastrering, vill helst inte behöva ha en sådan till. Tikka kommer vara fertil ett kort tag och sedan knips knips :).

Jag har ju bara haft en kille som gått fertil en längre tid och tack och lov var han ganska sparsam med sitt strilande. Men en viss sanering krävs allt efter Gurkans härjningar!!!

# 44. Låter ju helt ok :). Jag kanske överdrev något men han har kissat rejält på några ställen så man kanske måste byta delar av väggarna, tapeterna har han fått hjälp att riva sönder av damerna sina och även en garderob har fått sin beskärda del av besprutning, inuti. Så det är lika bra att riva ut allt och sätta in nytt, golv, nya möbler och nya väggar och tapeter, nya väggar kanske inyte behövs hoppas vi :).

#36 På länge i alla fall. Men Fornhöjden-kanelerna var de första svenskfödda kanelorientalerna, redan på 1970-talet. (Dock före min tid, kanske fanns det fler).

# 46. De kände jag inte till. Men jag var klart inte ens född då
.

#47 Ett par av dem finns inlagda i Pawpeds, de verkar vara efter de första kanelerna i England när man parade in abessiniern Tranby… vad den nu hette.
Jag får för mig att Fornhöjdens också var tidiga med att föda upp FW i Sverige. Vaga minnen från tidiga Orientexpressar.

3 48, intressant. ska jag kolla in, tack för tipset!
puttar upp

Lisetlotte da. Det ser jo ut som du skal klemma ihjel den 

# 53. Hi hi, hon lever ju än eller hur
.

Ja, etter hva kan se foran meg her hjemme, så ser jeg en kanelfarged katt mellom alla bebisene….

# 55. Det var ju skönt att höra! Kan du inte lägga ut en bild på henne och barnen?

Mums Zinziras! Jag kommer upp och kattnappar hela gänget tror jag!

#49, #52 och alla andra - otroligt vackra :-) Kanel är en underbar färg.

#57 Åh, där är dem igen!!! Jag älskar denna kull. Och så fint det ser ut med mammas långa slanka tass bakom sians rygg.

#57 Underbara!

# 60. Jag också :)! Men jag är klart lite partiskt då jag fött upp mamma katt.

# 59. Ja, visst är kanel läckert :). Här kommer en bild till som visar hur olika kaneler kan vara i nyansen. Den ena är en kaneltickad och den anda är en kanelspotted. Kaneltickade tjejen heter Ginnie, Bohême des Petites Bavardes och den kanelspottade hanen heter Tikka (husse döpte, ja, jag vet att det är helt ologiskt) eller FIN*DeLaSoul's Romeo 4 Zeldtrix.