Når det bare er en baby i magen
Vår Lizzie har termin til lørdag. Vi har fått vite at det bare er en baby i magen (ved ultralyd og røngten)
Veterinæren sa også at det kunne komplisere fødselen litt siden det ikke var en annen til å presse på. Hva må jeg passe på i den forbindelse? Er det noen som har erfaring med bare en baby? Hvordan forløp fødselen da?
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Det brukar vara olika från honkatt till honkatt och givetvis lite beroende på hur de ligger. Vi har en hona som hade svårt - det fanns två men den första var död och vi körde iväg för lite kalk hos veterinären. Då blev det lite extra tryck i krystvärkarna och allt gick bra, men hon var helt slut efter den förlossningen…
Sen har vi Bönan, som i sina två senaste kullar enbart har burit på en unge/'kull' - och det har inte varit några som helst problem.
Den största oron med en unge, är att förlossningen inte sätter igång i rätt tid. Så det är det enda jag kan råda dig att hålla koll på - ge även äggula och lite grädde innan och under förlossningen :)
Tusen takk for svar Celia.Mener du at svangerskapet ofte kan bli forlenget med en dag eller to? Eller mener du at den ikke setter i gang skikkelig så man ofte ender hos veterinær?
For her ble det parret i to omganger
og jeg har måttet gå utifra når jeg tror hun ble drektig og rosa patter. Så 100 % sikker på termindato kan jeg ikke være. Babyen ligger veldig langt nede og sparker hele tiden. Jeg får ca to fingre mellom fødsels åpningen og magen hennes (men så har hun litt hengemage også da) og det er ingen melk enda.

Svaret är JA på båda dina frågor. Det kan ta någon dag extra och det kan ända upp hos veterinären.
Men om babyn ligger långt ner så är det oftast inga problem :) När mjölken har kommit så mycket att det spänner över mammans juver (om det är en hona som brukar ha gott om mjölk), så brukar förlossningen sätta igång inom 1-2 dygn senare.
Vad bra att du kan känna babyns rörelsen. Håll koll på dessa varje dag. De avtar något då den lagt sig rätt, men det går oftast att 'reta' den lite så att man kan känna livstecken.
Räkna efter första parningen och ta sedan beslut efter den tiden. Det är bättre att åka iväg för ett ultra om du är orolig (då ser de om och hur hjärtat slår på bebben) och sen kunna åka hem och vara lugn.
Nu kom jag ihåg en annan förlossning. 2004 hade en osåld röd hane parat vår Graffiti Girl. Jag hade inte sett eller hört någon parning, men de var tillsammans under 5 dagar och när hon blev dräktig så visste jag inte om de hade parat första eller sista dagen. Jag räknade från första men när lördagen kom (67:e), så hände inget. Däremot såg jag har babyn boxades därinne och verkade lägga sig tillrätta. Mamman mådde bra men visade inga tecken på förlossning och jag tänkte att hon nog blev parad i slutet av dessa 5 dagar.
Först under tisdagen satte allt igång. Men killen som kom ut var redan död (jag hade inte känt eller sett rörelser under måndagen…). Jag är ganska säker på att hon hade gått några dagar över tiden, för han vägde ganska mycket - tror det var 134 eller 136 gram.
Du får avtale med en dyrlege som du vet stiller opp,dersom fødselen skjer på nattestid.Så har du den tryggheten,dersom det skulle trenges. Men det går sikkert fint skal du se.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Var inte för säker att det bara är en bebis i hennes mage. Min Nanna var och röntgades och ultraljudades några dagar innan födseln. Hur vi än vred och vände hittade vi inte fler ärn fem kattungar. Men hon födde fram sju!
Smilla har fått en överlevande unge i två kullar. Men där har varit flera döda med och även några som levde ett par dagar. Så hur det fungerar att föda fram bara en vet jag inte.
Det enda jag har problem med här nu är att Smilla inte är vidare intresserad av sin enda unge. När hon hade två ungar så tog hon hand om dem bra. Men både Bianca och nu Caramel, har hon varit en väldigt oengagerad mamma till.
/Elisa
Men det er kanskje enklere å se det om det kun er en bebis i magen? Kjenner du liv i på begge sidene på Lizzie?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Tusen takk alle sammen. Da får jeg gå ut i fra første dagen (og det er lørdag) Har det ikke skjedd noe innen mandag så drar jeg med meg katten til ultralyd.
Jeg har tlf nr til veterinæren og har avtalt at jeg kan ringe når som helst.Han har også døgnvakt.
Jeg vet jo hvor babyen ligger og den sparker hele tiden der. Men plutselig kjente jeg noe bevegelse på den andre siden av magen også- Enten er det en laaang Lizzie baby eller så er det kanksje to.

Her krysser vi alt av fingre og tær Line :)

#7 Det låter väldigt bra med back-up - känns tryggt om inte annat när du sitter där och väntar på barnen, att veta att du kan ringa en djurläkare när som helst :-) Kryssar alla fingrar, tår, ben… allt här!!!! Pussar till Lizzie och klem och puss Line :-)
Tusen takk dere.
Jeg er nok litt for nervøs
Må prøve å slappe av littegrann så jeg ikke overfører stresset og engstelsen min til henne.Det er ikke nært forestående iallefall,hun løper rundt her som en galing og tar noen skiltaklinger her og der.
Ikke har hun begynt å se etter steder heller. Det eneste hun har gjort som ligner nært forestående fødsel er å prøve å bære med seg høygravide Josefine.. Det gikk jo heller dårlig

Håller tummar och tassar!