Skaffa siames?
Hej!
Jag vill gärna ha en siames och vi ska kanske skaffa en. Så jag undrar om några här som har siameser kan berätta hur de är? Är de keliga? Har hört att de nästan är som hundar i många fall.
Tycker de verkar urmysiga. Tack på förhand!
Det stämmer att siameser kan vara lite som hundar - på det sättet att de alltid vill vara med, se vad man gör och gärna "hjälpa till"
Det är en aktiv katt, som gärna busar och leker högt upp i åldrarna. Oavsett vad man gör (läser bok, lagar mat, syr gardiner, pysslar med blommorna) brukar husets siameser aldrig vara längre än nån meter bort. Detta är otroligt charmigt för oss som älskar det, men för dem som vill ha en lat "soffkatt" kan det vara lite mycket 
Siameser måste ha en kompis, antingen i form av en hund eller en annan katt. Allra bäst trivs de med en katt med samma livliga temperament, men de kan även trivas med en huskatt.
Det krävs alltså att man tänker igenom vilken typ av katt man vill ha, och att hela familjen är inställd på att det är en glad, livlig, kelig, gosig, mysig och nyfiken liten katt som kommer hem till en.
En annan fördel med rasen är att de har kort päls, vilket gör att man knappt behöver ägna sig åt pälsvård alls. Bäst blir pälsen om man klappar den ofta och regelbundet (ett bad inför utställning eller om katten blir smutsig kan såklart behövas).
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
#1 Tack så hemskt mycket för ditt svar! Nåå de låter så jätte mysiga tycker jag! Jag har nämnligen en blandras (tror hon är europeisk korthår, maine coon och bondkatt) och hon är som en hund. Hon morrar åt bilar, gömmer saker, sover med hundarna i hundkorgen osv.
Att siamesen behöver en kompis är inga problem! Vi har två hundar och tre katter den kan få vara med! Och som jag nämnde förut så är den ena helt galen så det är ju bra!
Självklart har vi tänkt igenom det, min mamma vill jättegärna ha en siames. Vi älskar katter med "fart i", hihi. De verkar liksom som att just denna kattras är gjort för oss
Vissa siameser är rasister mot andra kattraser (vill inte avskräcka men kände att jag måste säga det) säger inte att det inte går med huskatter och siames men man ska vara medveten om tänkbara problem..
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Vad kul att ni vill ha en Siames :)
Tänk på att leta efter en som har ett stabilt och nyfiket temperament så att den inte blir stressad av att ni har massa andra djur.
Tack Maria29 och Supinesophie! Det var bra att veta det ni sa!
Det är sällan några problem om den är ensam med andra katter. Men blir de två, så kan de gärna få för sig att ge sig på övriga katter.
/Elisa
#6 Så två siameser tillsammans kan visa hat mot övriga katter?
Jo, de kan ha lite mobbingtendenser mot andra katter. Men inte alla blir sådana. 
/Elisa
Les gjerne Connie Garfalks(Offbeat's)beskrivelser om :Extra katten og "Hjelp min katt elsker meg!Google navnet og gå inn på bloggen.(hun skriver også på engelsk)
#8 Okej det var bra att veta, tack!
#9 Tack för ett jättebra tips!
#7 Mina har inga problem med huskatten. Den ena kanske bråkar lite med henne ibland, men den andra har respekt för henne.
Jag tror inte det skulle vara så hemskt om nu en siames i vårt hus var lite tjurig mot de andra. Som jag tidigare sa så är min ena katt verkligen totalt galen och älskar bus och skulle nog gärna underhålla siamesen med mycket lek. Det är något jag nästan kan lova, och jag brukar inte lova sådana saker.
#12 Det låter ju bra :)
Hei!Sorry,les" Den ultimate katten"på Connie Garfalks (Offbeat's)sider.Det er så utrolig morsomt skrevet om katt i kat4.
Hei. Vi har balinser og to huskatter og dem går veldig godt sammen. Her er det slik at ene huskatten liker ikke så godt hannkatten vår og ene kastratjenta vår ellers så er huskatten beste kompis med ene balineser jenta vår. Så det går som regel bra med en husktatt og KAT.4 katt i samme hus.
Skaffade en siames till min huskatt men huskatten accepterade aldrig siamesen. Siamesen gjorde allt för att ligga nära huskatten men fick inte och blev väldigt beroende av mig. Världens finaste katt men jag själv hade problem med, att den blev så ledsen när jag gick hemifrån, att den satt vid dörren och skrek. Väl hemma hade jag den nästan alltid i knät eller tätt intill.
När huskatten låg i mitt knä och myste, satt siamesen nedanför och blängde så ihållande att huskatten till slut hoppade ner argt fräsande. Och siamesen kunde hoppa upp:)
Sen får man stå ut med att katten vill apportera precis när du vill vila eller vara i fred och att den knycker yllevantar och gömmer under sängen, plockar mossa ur julkrukan och lägger i skorna och hittar på en massa annat bus. Det är en underbar ras och är ni flera i familjen, så kommer ni att få många skratt och väldigt mycket kärlek!
Tack allihopa! Ni har varit till jättestor hjälp, har ni mer att skriva så skriv på, man kan inte få nog av kunskap
En fråga bara, vad finns det för färger på siameser? Har sett så många olika på den här sajten! Med färger menar jag vad färgerna heter.
Om du går in under fliken "Standard och färger" så har du en del av färgerna och teckningar där.
/Elisa
#18 Här har du en lista:
http://hem.passagen.se/sogrupp/colourcode.html
Om du vill se hur de ser ut så kan du googla eller söka här på forumet. Det finns speciella fototrådar där man postar bilder på specifika färger.
Tack så mycket båda två!
Siameser är livet! Ångrar bara att jag vänatde så länge att köpa dem….