Pris för 2 kullsyskon
Jag står i begrepp att köpa siames eller oriental. Jag kollar både annonser på blocket och olika uppfödares hemsidor. Vem vet snart kanske jag ringer någon av er
Jag vill köpa två katter på en gång och min fråga gäller hur ni ser på reducerat pris om köparen väljer kullsyskon. Finns det en praxis?Utveckla gärna och motivera ert ställningstagande.
Det är fri prissättning som råder och priset varierar, därmed varierar också prisnedsättningen vid köp av två kullsyskon. Det finns ingen generell praxis att följa, alla uppfödare bestämmer själva men jag tror att de flesta tar ett lägre pris vid köp av två kullsyskon eftersom fördelarna är många.
Personligen har jag inte sålt två kattungar till samma hem än men jag hade definitivt tagit ett märkbart lägre pris.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Tack för svar. Det låter bra. Synd att inte uppfödare skriver ut priset för två på sina hemsidor eller annonser. Fler skulle kanske då överväga att köpa två på en gång vilket måste vara mycket bättre för kattungarna. Många köpare måste vara förstagångsköpare som jag utan katt hemma.
Jag skulle sänka priset för två kattungar till samma hem -då vet jag att katt ungen har sällskap
och det är viktigt att veta för mig !
#2 Jag tror inte man köper fler katter för att det finns möjlighet att få prisavdrag. Man köper två katter för att man vill ha två katter. Sen är det väl klart att man som köpare välkomnar ett prisavdrag.
Jag skriver medvetet inte ut några priser alls på min hemsida, de som kontaktar mig gör det för att de vill ha en av mina kattungar och då är priset sekundärt, de flesta vet vad det ligger på ungefär, vill man veta säkert är det bara att fråga. 
Jo jag kan nog tänka mig att några uppmuntras till att köpa två på en gång. Eller att tanken åtminstone väcks.
Att en seriös spekulant kontaktar en uppfödare för att man verkligen vill ha en kat4 och beredd att betala för katten innebär inte att priset är sekundärt. Alla bra transaktioner mellan människor bygger på att både säljare och köpare är nöjda med avtalet.
Missförstå mig nu inte, jag är ingen prutare, vilket ni uppfödare säkert ofta stöter på, jag har både råd och lust att betala fullt pris för två katter som jag verkligen känner för. Jag reagerar bara på det du säger i #4 att priset är sekundärt och oviktigt. Jag tror inte det är oviktigt eller sekundärt för uppfödaren?
Att priset är sekundärt innebär inte att det är oviktigt, sekundärt är inte synonymt med oviktigt.
Och, jo faktiskt priset är sekundärt för mig som uppfödare, nämligen i förhållande till att mina kattungar hamnar i ett bra hem som är det primära. Det är ju bl.a därför jag skulle gå ner i pris om en person vill ha två kullsyskon. För att katternas bästa är mycket viktigare än pengarna. 
Jag tror inte du är någon prutare, jag vill bara förklara att det är ett medvetet val att inte lägga ut priser på hemsidan. Det sänder en viktig signal tycker jag.
Lycka till med letandet efter dina siameser/orientaler 
Håller med Missannas. 
Jag brukar gå ner en del i pris när jag säljer två, men skriver inte ut några priser på min hemsida, detta för att prissättningen kan variera lite av olika orsaker och på olika katter. Men undrar man om pris så är det ju bara att maila och fråga.

Jag sänker mina en tusenlapp styck om man köper syskon. Tycker att det känns viktigt för mig att de får en bra kompis och vad kan vara bättre än ett syskon?
Själva prissättningen på kattunge gör jag beroende på hanavgift och vilka veterinärskostnader det blir. Veterinärerna är tex billigare i skåne än Stockholm. Jag gick ner ett par tusen när jag sålde ett syskonpar.
#9 Om man har egen hane då blir det billigare försäljningspris på ungarna…. Så kan du väl inte mena
Om ungarna varit friska i 12 veckor då blir det ändå billigare unge…. Så är det väl ändå inte.
Vad tar de i Skåne för vaccinationer och friskintyget ?
Hvis vi skulle gått ut fra bare veterinærkostnadene når vi setter prisen på kattungene ville de to fra det siste kullet kostet 15000 kr pr stk. Og om man da har ekstra utgifter fordi de ikke er flyttet før de er 5-6 mndr kommer prisen glatt opp i 20000 pr stk. Det blir litt håpløst å ha dette utgangspunktet 
Det er nok kanskje lett å tenke at prisen betyr mye for oppdretter og at man tjener penger på dette. Men det er helt feil.Man er heldig om man som oppdretter går i null i løpet av et år. Som regel ligger man på minus.
Men hvilket hjem kattungen kommer til betyr mye,mye mer enn prisen. Det er vanlig å slå av litt på summen om man kjøper søsken.Ca 1000 kroner +. Kjempefint at du ønsker å kjøpe to på en gang. Da har de hverandre hele veien.
Masse lykke til i letingen.Håper du finner et herlig søsken par snart.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Helt enig med #12 
Jeg har ingen eksakt pris på kosekatter -derimot har jeg en helt annen pris for avlskatter. Mine kosekatter har blitt solgt på lukket stamtavle ( i Norge) og i fremtiden blir dem solgt som kastrater.
Vil noen kjøpe søsken,eller en tidligere kattungekjøper gjerne vil kjøpe en til,så gir jeg rabatt med glede.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Om man ska ta bet vad kattungen har kostat så har kompisen en av dom dyraste. Akutkejsarsnitt fredagnatt, infektioner efter 1 vecka… 1 överlevande kattunge. Den katten får hon aldrig såld om vi ska ta dom priserna.
hur tydligt ska jag behöva förklara mig? för mig är det självklart att priset på kattungen är olika beroende på om jag använt egen hane eller en hane med dyr avgift. Priserna per kattunge i standard veterinär utgifter skiljer ca 500 kr per kattunge mellan Stockholm och Skåne….. Jag tar inte ut ett pris på 8000 kr per kattunge om jag inte anser att det är försvarbart. Alla andra utgifter som inte är standard för kattungen såsom chip, vacc och besiktning ser jag som min egna utgift som inte har något med kattungepriset att göra.