spelar rasen någon roll?
Min drömkatt är en oriental/siames och letar ständigt efter en omplacering som kan passa mig. men jag har en persertjej på tio månader .. Spelaf det någon roll om persern är en "lugn" ras och orientalen är motsattsen? dock har min perser en del äventyr och djävulskap för sig så så lugn är hon inte :) men trots olikheterna kan dom bli b bästavänner? om jag nu lyckas hitta en oriental som passar mig:)
Hej! Vad kul att du vill ta hand om en omplacering! Mitt tips är att välja antingen en lugn vuxen individ (lite äldre, balines kanske, de är ofta lugnare än de korthåriga) eller två som är kompisar så att de kan leka med varandra om inte persern har lust (hon kommer antagligen bli bara lugnare med åldern).
De som har fler än en orientalisk katt vet dock att de älskar att umgås med en "ras-kompis". Är lite tveksam om det skulle funka med perser och bara en siames tillsammans, men man vet ju aldrig 
En balines? har bara hört namnet lite här å var men aldrig förstått vad det är för " ras" egentligen.. får nog google lite:) Jo stämmer säkert men skulle den lilla prinsessan tröttna på att leka så har jag två busfrön till hundar som är väldigt försiktiga men aldrig tackar nej till lek :) sen kanske orientalen/mesen blir lite lugnare om den umgås ned en lugnare katt? så har det fungerat med våra hundar iaf :) och två olikheter kan kanske bli en fullträff? :)
#2 Hundar kan funka om du hittar en hundvan katt :)
En balines är en semilånghårig siames. Du kanske ska läsa på lite mer om raserna innan du letar vidare?
Ja det är ju så klart avgörande.. :)
#1 min balines är ivrigare än min siames (när det gäller upptåg fast å andra sidan så är han tystare som sagt alla är individer så pälsen påverkar inte hemma hos mig). 
#4 Jag skulle inte kombinera en lugnras med en allert katt som siames (om jag inte hade haft för avsikt att ha flera ur samma kategori) men det är jag. Alla djur är individer och vissa kan anpassa sig (så någonstans där ute kan det finnas en katt som kan och vill leva med en lugn kompis).
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
alla siameser och orientaler är inte sociala, det finns de som föredrar att vara ensamma eller med endast en kattvän som inte är så krävande, en sån katt skulle kanske funka bättre med din perser. Har själv en siames som föredrar att var mer för sig själv än med de andra i gruppen. Lycka till i ditt sökande
Okej a jag får väl fortsätta att kika lite,:) antar att alla har olika anlag för "beteenden" eller vad man ska säga. men att dom anpassar sig för det mesta :)
Se där ja :) tack så mky nikkki!