Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 6486 ggr
Sussi89
7

Fundersam över chipkastrering.

Ringde precis min veterinär och hörde med dom om dom chipkastrerar katter.   Fick prata med sekreteraren och hon sa att det inte fanns något chip som var framställt för katter, utan bara till hund. Men att man kunde ta det ändå. Fast då var dom lite oroliga över hur biverkningarna skulle bli. Att han kanske inte skulle bli infertil. Eller hur lång tid chippet skulle vara. Det lät verkligen som hon inte rekomenderade att chipkastrera….

I morgon ska veterinären ringa mig så att vi kunde diskutera saken.

Men hur har ni gjort som har chipkastrerat era katter? Finns det bara ett sorts chip? Det finns väl inga mer allvarliga biverkningar med det?

Tror ni det är stor risk att det inte fungerar och han förblir som vanligt fertil?

Vill ha lite kött på benen innan jag pratar med veterinären i morgon :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

line84
0

Vill också veta! Jag har skogis och har tänkt chipkastrera. Enligt min veterinär finns två olika. Ett som vara ca 6 månader och ett som vara ca 1 år. Det "stora" ger dom helst inte katter utan bara hundar.

Liljekatten
0

Jag har inte hört om någon som fått biverkningar, men chipet funkar olika på olika katter. Har du läst detta inlägget?

http://siames.ifokus.se/discussions/4f39430188f472738d000665-chipkastrering?discussions-2

[nollottan]
0

Alla veterinärer chipkastrerar inte pga att chippet ännu inte är godkänt på katter utan bara på hund, men det är samma chip. Jag fick beskrivningar av ev biverkningar och fick skriva på ett papper hos veterinären att allt var på mitt eget ansvar. Risken att han inte blir fertil igen är en risk jag får ta helt enkelt.

Och vad de än säger behöver katten ABSOLUT INTE sövas för detta ingrepp. Jag fick leta tills jag hittade en veterinär som gjorde ingreppet utan att söva. Min katt reagerade inte ens en gnutta så det förstår jag inte varför de vill söva ner för en sådan sak. Kanske om man har en extremt stick känslig katt…..

[lisme]
1

Vi har brukt Suprelorin til 3 hannkatter. Den første som fikk chipen, Joker, fikk den da han var 1 år gammel. Han var fertil, men vi hadde bare småjenter som var altfor unge til å bli parret da. Joker fikk sin chip i begynnelsen av juni i 2009. Han ble enda mer voldsom mot de andre kattene og etter etpar dager valgte vi å gi han en p-pille i tillegg. Da roet han seg og sluttet å overfalle hunnkattene og bite seg fast i dem. Testiklene hans krympet sakte, til de var nesten helt borte og vi var veldig spente på om han kom til å bli fertil igjen. Ca 18 mndr etter at han fikk chipen, begynte han å vise interesse for jentene når de hadde løpetid, og han parret dem også men bare en gang. Ingen av jentene ble drektige av denne parringen. Han fortsatte å parre en gang når jentene løp, og vi så at testiklene hans vokste gradvis. Vinteren 2010 flyttet han til en annen oppdretter sammen med ei av jentene våre, og når Doc som hun het, fikk løpetid parret de på ordentlig måte. Det resulterte i et kull på 7 kattunger. Etter dette kullet ble han kastrert fordi han var en veldig slitsom fertil hannkatt. Det gikk altså 22 mndr fra han fikk chipen til han var helt fertil igjen

Den neste som fikk Suprelorin var Muffin. Han fikk sin i begynnelsen av desember i 2010, og han forandret oppførsel i løpet av en uke. Han ble som en kastrat i løpet av bare noen dager, og nå ser vi at testiklene hans er begynt å vokse og han er begynt å snuse litt på hunnkattene. Muffin hadde to kull før chipen ble satt inn

Den tredje som fikk Suprelorin var Prille. Han fikk sin høsten 2011 men den gjorde veldig liten forskjell på han. Interessen for hunnkatter forsvant, men han har fortsatt å markere, stresse og rope. På grunn av at han har Stomatitt valgte vi å kastrere han i håp om at han skulle finne roen og slutte med hannkattoppførselen sin. Og Kastrering hjalp!

Det stemmer at Suprelorin er utviklet til bruk på hunder, men den blir også brukt på katter og er veldig mye brukt på ilder. Jeg har hørt om noen få hannkatter som ikke har hatt noen merkbar virkning av chipen, men det er bare en brøkdel av de som har hatt en god virkning på den. Bivirkningene jeg har opplevd og blitt fortalt om er at den første tiden etter at chipen er satt, kan hannkatten bli enda mer intens i sin hannkattoppførsel. En annen bivirkning som noen katter har hatt er at de har lagt på seg - akkurat som kastrater ofte gjør. Noen hevder at pelsen endrer seg, blir mer lik bomull men det har vi ikke sett noe til.

Det er med Suprelorin som med alle medikamenter - man har ingen garanti for hvordan dette vil påvirke katten og heller ingen garanti for at den ønskede effekten av behandlingen skal komme. Men Suprelorin har en STOR fordel - hormonbalansen i kroppen til katten er stabil - den endrer seg relativt langsomt fra fertil til kastrat og tilbake til fertil igjen. En del katteeiere har brukt Promonsprøyter eller Tardak. Problemet med disse produktene er at her varierer hormonbalansen over kort tid og det er en større påkjenning for katten enn Suprelorin. Tardak gis i form av sprøyter der katten får ei sprøyte og om man ikke ser virkning eller god nok virkning av denne, får katten en ny sprøyte i løpet av de første 8-10 dagene. 4 uker etterpå er det på tide med en ny sprøyte. Det sier seg selv at det er større svingninger i balansen, og dermed en større påkjenning. Promonsprøyter har vært brukt en tid på katt, også her vet man ikke på forhånd om man får den ønskede virkningen og man vet heller ikke hvor lenge sprøyten vil gjøre katten infertil. Det kan vare fra bare noen få uker til år. Det er eksempler på katter som ikke blir fertil igjen etter Promonsprøyter, og noen får stygge infeksjoner i injeksjonsstedet.

#1 Den som blir brukt til katter og ilder er på 4,7mg, den andre er på 9,4 mg. På hunder kan man si at den minste varer ca 6 mndr og den største ca 1 år men det stemmer ikke på katt.

Sussi89
0

#2 jo jag har har läst den, var det samma sorts chip som lisme har använt? Suprelorin?

#3 Okej, många veterinärer är kanske oroliga att dom ska bli anmälda ifall det inte blir rikigt som man tänkt sig med chippet.

#4 Det verkar ju ändå som du har haft bra erfarenhet av det!

Är Suprelorin standrard att ha, även i Sverige?

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

SmirreIce
0

Jag chipkastrerade en av mina.. han mår super fint.. inga problem med chipet alls. Min vet. var också sådär liksom att de egentligen inte ville, eftersom det "bara" var till hund.. men så pratade de ihop sig med någon högre ställd o kom fram till att det var helt okej att chipkastrera katter också. Verkningstiden var ju "dock" lite annorlunda på katt, än på hund.. 2 år tror jag de sa (på katt)

Så jag skulle sga att det bara att att köra på.. =)

Lejdet
0

Min Casper har varit chipkastrerad sedan aug 2010 nu med Superloinchip och mår utmärkt. Var inga som helst problem att sätta dit det heller, det var som en vanlig ID-chipmärkning.

I hans fall fanns det inga val tyckte jag, han var mager, hade usel päls och var superstressad som fertil och hade blivit pappa till 4 kullar men eftersom han är kanelbärare och OLH så ville jag helst kunna använda honom igen. Blir han inte fertil igen så får jag leva med det.

[lisme]
0

Det er jo ingen katter som kommer med garanti om at de skal bli fertile. Om noen velger å sette en Suprelorinchip på en katt som ikke har avkom fra før, og den ikke blir fertil trenger det slett ikke være chipen som er årsaken

Sussi89
1

Har bestämt mig för att testa att chippa honom. Det får gå som det går, vill ändå ha testat det. Blir han inte fertil  igen så är det inte hela världen. Är mer rädd att det inte ska fungera utan han blir som nu. Och det är inte roligt, håller på att bli galen på hans skrikande och springande efter min kastrerade hona!

Det är varken snällt mot honom eller dom andra katterna att låta honom gå fertil. Och inte snällt mot min nattsömn eller mina nerver heller för den delen!

S*Winterwind

Mockfjardingen
0

Min Yves är också chip-kastrerad. Han blev helt bedrövlig att ha i hemmet och för både hans och min sinnesro så valde jag att prova att chippa honom. Blir han inte fertil igen så är det ju surt, men jag valde ändå att ta chansen.

Jag bad min veterinär att sätta chipet på magen istället än i nacken, för då är det lättare att plocka ut igen om jag skulle vilja det. Det sved nog lite när det sattes dit, men han reagerade inte särskilt mycket.

Nu är han som en dröm: Leker, sover i knät och i sängen, och tycker att hans tjejer först och främst är roliga kompisar istället för sexobjekt..

Liljekatten
0

#5 Ja, det var samma.

Sussi89
1

Veterinären ringe i morse för att prata lite om biverkningar och så. Hon sa väl det mesta som han nämnts här i tråden. Men hon gick med på att göra det ändå. Så fick tid redan i morgon kl 12.

Hoppas det blir bra nu. Kanske han har lust att lugna sig lagom tills vi flyttar och får tillökning i familjen om en månad ungefär. Man kan ju alltid hoppas, ska väl inte för höga förväntningar bara :)

S*Winterwind