Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 2103 ggr
mylicharlie
2012-01-07 16:12
0

bantning av siames

Hej,

Jag har nu sökt runt en del på nätet.. Julius snart sex år börjar bli ganska tjock om magen. Han han en ganska känslig mage och har alltid haft lätt för att kräkas. I djuraffären rekommenderade dem mig att prova sterilised 37 då den innehåller hög andel protein. Kan detta vara en bra början för oss? Vi har nämligen en 15 veckor oriental hemma som vi också måste ta hänsyn till när det kommer till maten. Svårt att få de äta just sin egna mat och vi vill inte att sexåringen ska äta kattungefodret. I djuraffären sa de att det därför är bäst att köra sterlized då den höga andelen protein är bra för vår minsting om det är så att han äter av det istället för ett lightfoder.

Ojojoj, nu kanske det blev väldigt rörigt här. Hoppas ni förstår något av mitt svamel! Vill bara att mina kissar ska må bra och få det bästa!  Har läst på gasnka mycket och förstått att de kan vara farligt att banta en katt i och med sjukdomar osv.

Tacksam för svar!

Zakira
2012-01-07 16:27
0

Våra katter (en kastrerad bondkatthona på strax över året och en orientalhane på ca 5 månader) Äter som grundfoder orijen torrfoder (också väldigt högt proteinvärde och ganska högt fettvärde, ett riktigt LCHF foder) och båda verkar må bra av det. De får även bozita mjukmat som lite lyx. Honan som gick upp lite av kattungefodret (RC kitten) som orientalen hade med sig hemifrån blir inte tjock alls av Orijen trots kastration, däremot hörde jag på någon djuraffär att vissa p.g.a fetthalten kan lägga på sig av det.

Annars har jag hört att en kost baserad på blötmat som basfoder kan få katter att inte lägga på sig lika mycket, någon som testat det? Annars kan jag tänka mig att BARF är lättare att reglera näringsintag på än torrfoder, men det är lite pyssel att börja med om man inte är van.

Lycka till med dina kissar!

Nilla
2012-01-07 17:06
0

Jag skulle ge så mycket blötfoder som möjligt och undvika torrfoder till den äldre. Ha blötfodret som bas och tilläggsmata den lilla med torrfoder för kattungar. Då kan den större få ett par flingor som "godis".

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-01-07 17:15
0

Om hennes magen fixar det så ge henne burkmat. Välj sorter som inte har socker eller massa kolhydrater i.
Många katter med känslig mage brukar fixa Mjau kalkon, bara man sakta vänjer över till den. Dvs. om hon inte innan är van vid burkmat.

Till kattungen gör du som Nilla skriver. Ge mest burkmat där också, men för att han inte ska gå för hungrig eller gå ner sig i vikt, så ger du kattungemat upptill.

Det är mycket vatten i burkmaten, så den ger inte mycket mättnad.

Du ska inte köpa light mat till henne så det garanterat gör att hon kommer öka sitt matintag.

Royal Canin har en stor nackdel i sina foder. de innehåller mycket kolhydrater och är även extremt smakligt. Katterna äter dubbelt mot vad de behöver.

Jag ger Iams kyckling till mina och sen jag började ge det har min ena "fotboll" Skatan blivit slank igen. Smilla däremot har en ganska tjock mage. Men så länge hon inte är extremfet och bara har lite extra fett under magen, så är hon mest kramgo. Glad

/Elisa

BARFmycat
2012-02-20 12:29
5

Det finns bara en anledning till att katter går upp i vikt, och det är att de äter för mycket kalorier i förhållande till vad de gör av med, precis som med allt annat.

En vanlig missuppfattning är att vi tänker kring djuren som vi tänker till oss själva, "dra ner på fettet". Katter använder fett som främsta energikälla, och har en kropp som är anpassad till att äta mycket fett. Katter tål faktiskt en kost på upptill 60% fett, vilket skulle få vilket anat djur som helst att totalt klappa ihop i bukspottskörteln..

Istället är det kolhydraterna som är boven till att många katter går upp i vikt. Bort med dessa, så har du kommit en bra bit på vägen.
Välj foder utan spannmål, eller åtminstone låg andel spannmål. Kattungefoder är faktiskt inte så dåligt ur den synpunkten eftersom de innehåller mer fett och protein än andra sorter.

Nyckeln till att få ner katten i vikt är att inte ge mer kalorier än vad den gör av med, dvs reducera mängden foder. Det är en myt att alla katter kan ha och ska ha fri tillgång på foder, en del är sanna överlevare och äter gärna mer än vad de borde om tillfälle ges.

Jag skulle rekomendera fodren Carnia Lynx, Porta 21 sensible eller Wild Cat etosha om du vill ge torrfoder, blötfodersorter jag rekommenderar är Bozita, Mjau och Husse (sorter utan fisk).

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Nikkki]
2012-02-20 13:01
0

mina katter var lite överviktiga och köpte först orijen och sedan applaws torrfoder som de älskar, alla är smäckra och fina nu, det gav verkligen resultat.

mylicharlie
2012-02-20 18:16
0

Tack för era svar!

Vad är BARF?

Julius har vart sjuk ett par veckor nu så nu vill jag snarare att han ska gå upp lite. Han gillar steralized 37 från RC som vi satte honom på och äter lagom av det. Men har insett nu i efterhand att detta också klassas som ett lightfoder? Har jag fel när jag tänker att detta foder har mindre spannmål i sig än vanlig foder? Finns såklart så många olika åsikter om ALLT, men kan vara kul att höra vad andra tycker.

Vi har även börjat ge våra kissar blötmat från Bozita, dock gillar de bara de mindre förpackningarna Steralised och Kitten. Hur är det med blötmat och tänder hos katterna? Min pojkvän säger att de inte är bra att ge för mycket blötmat eftersom de kan ge plack på tänderna. Vår ena kisse har FORL så därför jag undrar.

kalindas
2012-02-20 18:22
1

http://barf.ifokus.se

Det är mat som är naturligt för katten att äta, dvs rått kött. Glad

Jag är mer och mer säker på att risken att våra katter utvecklar FORL hade minskat betydligt om katterna fick använda sina tänder mer naturligt, likaså tror jag att njurproblemen hade minskat.

Trots detta är jag lat och använder torrfoder. Men nu har jag fått en frys, så förhoppningsvis blir det mer smakligheter till katterna framöver. Glad

/Elisa

BARFmycat
2012-02-20 19:32
2

BARF är en akronym för Biologiskt Anpassad Rå Föda.

Royal canin Sterilised 37 innehållsförteckning;
Torkad fågel, majs, vegetabiliskt proteinisolat*, majsgluten, vegetabilisk fiber, animaliskt fett, hydrolysat animaliskt protein, sockerbetsfiber, mineral, jäst, frukto-oligosackarider, fiskolja, natriumfosfat, äggpulver, sojaolja, DL-methionin, L-lysin, taurin, L-karnitin

Innehåll i foder listas efter hur mycket av det fodret innehåller, det som står först finns mest i fodret och sen kommer det i fallande ordning. I det här fallet betyder det att det som det här fodret innehåller näst mest av är majs, även majsgluten och vegetabiliskt fiber redovisas före animaliskt fett och protein, och det är inte särskilt bra alls.

Om jag tittar på analysen så ser jag att det här fodret innehåller 21,6% kolhydrater. Sen är det 37% protein och 12% fett.
Tyvärr kan jag inte räkna om det till torrsubstans då de inte anger vätskehalt på hemsidan. Personligen tycker jag inte att ett foder ska bestå till en femtedel av kolhydrater och ha spannmål listat som andra och fjärde ingridiens.

Blötfoder utan fisk och spannmål är alltid att föredra framför torrfoder om det inte finns särskild anledning till att inte ge det. Du kan ju även testa att ge sorter från Mjau och Husse. Vill du ge extra tandstimulans rekommenderar jag råa kycklingvingar, kycklingmage, oxsvans eller grytkött. Även torkade djurdelar som grisöron, grissvansar, torkad vom osv (hundgodis) fungerar bra som tandstimulans.

Jag tror inte att torrfoder bidrar till god tandhälsa över huvudtaget eftersom det puffas och extruderas under tillverkningsprocessen, så tuggmotståndet är ungefär lika med kalaspuffar. Då är det ju bättre att ge ett foder utan kolhydrater och stärkelse, för det bidrar däremot till dålig tandhälsa. Sen skadar det ju inte att borsta lite i munnen någon gång i veckan eller så om katten har tänder som är i behov av lite extra omsorg.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~