Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 2087 ggr
Afrejd
2012-01-08 23:32
0

Andedräkt

Min siames andedräkt luktar ganska illa. Alltså de luktar verkligen andedräkt kan inte förklara riktigt hur det luktar. Luktar inte bajs eller så utan luktar bara obehagligt. Vad kan detta vara?

Afrejd
2012-01-08 23:51
0

Torrfoder har dom alltid tillgång till och blötmat får dom varje eller varannan dag.

Men hon har oftast andedräkt precis när hon vaknat. Varför jag känner henens andedräkt är för att hon ALLTID ligger vid mitt ansikte. Jäspar och tvättar sig precis vid min näsa. Kan tillägga att hon är snart 1 år och innekatt. Ska kolla igenom hennes mun imorgon efter tandsten. Ska även prova borsta hennes tänder och ge hennes råa kycklingvingar.

Tänkte mer om de kan vara nå farligt?

Kanske alla katter har mer eller mindre dålig andedräkt för dom kan väl inte va helt luktfria i munnen?

Bara att Nalas andedräkt luktar lite mer andedräkt speciellt när hon precis har vaknat.

[lisme]
2012-01-09 06:53
0

Katter skal ikke ha dårlig ånde, lukter det av munnen til katten er det noe som ikke er helt ok. Det kan være tannstein og å fjerne den vil hjelpe. Men det kan være andre årsaker også, sånn som stomatitt(betennelse i slimhinnene i munnen), gingivitt (tannkjøttbetennelse) osv. Du starter i helt riktig ende med å ta henne til veterinæren og få fjernet tannstein. H*n vil kunne se om det er andre årsaker enn bare tannstein.

Vi har erfart at kattunger i tannfelling ofte lukter ille fra munnen men dette er en overgangsfase. Når tannfellingen er over og katten har fått sine blivende tenner skal det ikke lukte fra munnen.

Nilla
2012-01-09 07:32
0

Lisme täckte in allt. Boka ett veterinärbesök. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Afrejd
2012-01-09 13:12
0

Har kollat hennes tänder, vita. Hennes tandkött rosa. Verkar inte vara tandsten.

Hon har haft såhär jämt (Andedräkten),

Kan det vara p-pillerna?

Och sen luktar hon inte 24/7 utan nästan bara när hon vaknat..

flis
2012-01-09 13:16
0

Kan det inte vara som hos oss människor, när vi är nyvakna luktar vi inte gott.

Afrejd
2012-01-09 16:17
0

Ja jag tycker att alla katter måste lukta mer eller mindre. Tror inte dom är luktfria eller luktar rosor direkt..

Men jag ska boka in Kastrering i veckan och ska be veterinären kolla katternas munnar samtidigt..

mylicharlie
2012-01-09 22:21
0

Julius har samma problem. Dock har han alltid dålig andedräkt. Visade sig vara FORL, men då har han haft lite rosarött på tandköttet. Dock verkar han inte lida av det. Om hon bara luktar lite illa i munnen på morgonen, så tror jag inte att det är ngt. Men bra att du tar henne till vet.å kollar!

Lycka till!

Afrejd
2012-01-10 01:08
0

Japp på onsdag kl 10 kastreras hon och blir kollad i munnen. Men tack för alla svar :) !

BARFmycat
2012-02-20 12:16
0

Mina katter som äter BARF är samtliga 100% luktfria i munnen.
Dålig andedräkt är definitivt en indikering på att någonting är fel i munnen på katten!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Nikkki]
2012-02-20 13:04
0

alla mina katter luktar lite illa i munnen, frågade min veterinär om det och hon sa att det gör det flesta och att det är normalt. så länge de inte "stinker"

BARFmycat
2012-02-20 13:08
0

Klart att veterinärerna säger att det är normalt om de aldrig ser något annat, det betyder inte att det är sant för det.

[Nikkki]
2012-02-20 14:54
0

jo lite dålig andedräkt är normalt för djur, har själv arbetat med djur. Tror aldrig att jag träffat en katt som är helt luktfri i munnen, det är normalt med en bakterieflora där. Sen är det klart skillnad på lukt och lukt. Men en dålig andedräkt betyder inte att det är något fel i munnen på katten. Det kan bero på så många saker och behöver inte vara sjukligt alls. Men en stark dålig andedräkt hade jag nog kollat upp med en vetrinär, min ena katt hade en liten tandkötssinflammation ett tag och jag borstade tänderna med en katt pasta i en vecka och det blev bättre. Den andedräkten var riktigt sur, som död fisk och då är det ju inte som det ska.

BARFmycat
2012-02-20 15:11
0

Märkligt då att mina katter stank asgam i munnen när de åt torrfoder, och övergick till att bli helt luktfria på BARF. Det måste vara något fel på dem som inte luktar i munnen då?