Stambokstoppen - kat.IV
Ras
EMS-kod
Antal registrerade av SVERAK 2006
Balines
BAL
49
Orientaliskt korthår
OSH
263
Orientaliskt långhår
OLH
15
Peterbald
PEB
3
Seychelloise korthår
SYS
5
Siames
SIA
331
Följande ras inom Kategori IV är godkänd av FIFe
men har ännu ej registrerats i SVERAK
Seychelloise långhår - SYL

Ovanstående antal registreringar genomfördes inom SVERAK under 2006. Siamesen hamnar på första plats med sina 331 reg. och de orientaliska korthåren som god tvåa med 263 st.
Totalt registrerades närmare 11 000 st raskatter under 2006 (och då är denna siffra endast inom SVERAK).
Jag förstår inte varför inte kat.IV raserna är populärare än de är… De är vackra och underbart trevliga. Fast det är ju väldigt inne att ha hund nu, kan kanske ha något med saken att göra…

#3 jag tror att det är okunskap, man känner inte till raserna helt enkelt och gamla fördomar om siameser spelar säkert också in.

Jag tror också att det är fördomar. Många släktingar undrade varför jag ville skaffa så elaka katter när jag först blev intresserad av siameser.
Jag tror också lite grann att många som kunnat velat skaffa siames skaffar en rex istället. Som jag förståt det är de ganska lika i tempramentet, och rexarna verkar vara ganska "moderna" just nu. Jag känner så själv, om jag inte fallit för siamesen först hade jag nog haft cornix rex nu.

Jag håller med övriga i tråden att det är mycket fördomar om elaka och besvärliga katter som lever kvar.
Siamesen ligger överst men jag skulle inte bli förvånad om orientalen toppar om några år.

#5 Jag håller med dig, det verkar som om rexar och siam/oriental lockar ungfär samma människor, de som vill ha en lite annorlunda katt med "sprutt" på!!!
Jag har själv inte träffat så många rexar men det verkar som du säger att de är väldigt lika i sättet.

Jeg tror siamesere og orientalere rett og slett må oppleves :)
Min mamma var temmelig sjokkert når jeg sa jeg hadde kjøpt siameser og spurte om han ikke var stygg etc.
Absolutt ikke! sa jeg. Han er verdens nydeligste og har en personlighet du ikke finner lik i verden. Helt herlig.
Og vet dere hva? Etter mamma har møtt Sivert og slikt, så elsker hun han like mye som alle andre som møter han. Hun elsker han og hele væremåten. Så jeg vil tro hun er frelst :)

Jag har också råkat ut för liknande saker. Folk är jätteskeptiska, men när de väl får träffa en siames eller oriental så faller de handlöst!!
Har samma upplevelse som er andra! Första gången jag lät mina "gamla" siameser gå ut i trädgården, med sele och koppel, "försavann" min äldre granne in i sitt hus!
Hon berättade senare att hennes vänninna på -50-talet haft en siames som smög på folk bakifrån och bet dem i hälarna!!!
Hon blev senare helt "betagen" i mina siameser.
Samma sak nu, när jar har "börjat om" med två st uuunderbara små SIA-n´s. ALLA älskar dem. -Vi trodde inte att siameser var sååå fina och söta, och sååå snälla, trevliga. lydiga mm mm !!!
Många hundälskare (liksam jag själv, som är uppväxt med hunduppfödning) upplever att siameser påminner en del om hundar. De är lätta all lära mm. Busiga som valpar, pratiga och ootroligt sällskapliga !

#10 Jo det brukar bli lite chockartat för folk som tror en massa om siameser/orientaler när de faktiskt får träffa någon eller några!!!