Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2491 ggr
PollyBoffin
0

S*Qvistas...

Jag försöker hitta information om hur det gick för en siameskull som föddes hos dessa uppfödare. Det var min pappa och hans fru som födde upp siameser och norska skogkatter. Jag bodde hos dem i ca 4 år och var med på flera norskiskullar men bara en siameskull och jag vill gärna veta hur det gick för ungarna, speciellt min favorit som var en blåmaskad siames som hette Sixten. De föddes 93-95 (kommer inte ihåg) och jag minns en del andra namn t.ex. Svarten, Brunkulla, Fjällbruden och Sixten då. Pappan var rödmaskad (kanske tabby) och hette Cochicee (?) och mamman var brunmaskad och hette Joyful, kommer inte ihåg stamnamnen…De avvecklade uppfödningen strax efteråt och jag har ingen kontakt med dem idag…

Celia
0

Jag minns en Qvistas Rudan. Tror att jag ska ha honom i någon stamtavla över någon tidigare katt.

Sixten vet jag många siameser som heter, eller kallas. Det är svårt att komma ihåg så långt bakåt i tiden. Jag brukar komma ihåg stamnamnen.

Jag har Orientexpressen från tidigt 80-tal och framåt. Ska kika om jag kan hitta Qvistas-annonser där…

Tycker för övrigt att det låter tråkigt att ni inte har kontakt längre, så jag hoppas att ni kan 'finna varandra' igen i framtiden.

Denna kommentar har tagits bort.
PollyBoffin
0

Rudan låter väldigt troligt. Jag minns att vi hade en som hette Näbbgäddan, hon döpte en hel kull efter olika fiskarter, så Rudan var nog kullsyskon till Näbbis.Glad Hon heter för övrigt Annika Anderses, stamnnamnet var registrerat på henne.

Jag hoppas du hittar något, det är ju verkligen länge sen och jag tror inte någon av ungarna gick till avel…

Näbbgäddans mamma (och antagligen Rudans) hette S*Qvistas Iselyn tror jag.

Jag planerar att skicka kort till dem på mina katter (när jag hämtat dem) så får vi se om de vill kontakta mig. Jag har lagt ut bilder på ungarna i mitt fotogalleri om du vill se hur de ser ut.Skrattande

Celia
0

Oh, jag kände igen en av katterna på bilderna… så jag gick genast till den 'misstänktes' sida och kan lugnt konstatera att du får hem två underbara katter - och att du dessutom måste ha träffat en kär gammal bekant till mig (Zarah kallas hon) Skrattande

Förstår att du knappt står ut att vänta. Det är två snyggisar som ser mycket välmående ut!

PollyBoffin
0

Zarah kommer jag ihåg, hon var helt underbar!Skrattande Hon kelade så mycket med mig när jag försökte skriva under tingningsavtalet så det gick knappt! Alla katterna där var helt fantastiskt underbara, de snällaste jag någonsin varit med om. Det känns jättebra att det blir därifrån!Skrattande

Celia
0

Jag har ännu inte kommit till lådan med de riktigt gamla medlemstidningarna (så jag har inte glömt vad jag lovade) Glad

Celia
0

Känner du igen namnet Vittling?

Qvistas Vittling, brunmaskad hane född 13 maj 1986. Pappan till honom var GIC Storsjökattens Blue Robin (SIA a) och mamman hette Dapper-Dillons Iselynn.

PollyBoffin
0

Jag känner igen det! Känner igen Storsjökattens också, Annika kanske pratade en del om det. Iselynn var gammelkatten i huset, dock inte släkt med denna kull (tror jag)… Så Iselynn var från Dapper-Dillon alltså, jag trodde hon var en Qvistaskisse…

Tack för att du försöker för övrigt!Skrattande

yahtzeecats
0

Hej, jag tror Cochise heter Björklundens Cochise och var uppfödd av Lena Carlsson (Björklundens). Hon berättade att hon sålt honom till till Qvistas uppfödning, det här var för några år sedan. Pappan var nog hennes norska hane, kommer inte ihåg namnet nu. Hon hade en chokladmaskade avelshane från Norge.

PollyBoffin
0

Oj! Tack! Jag älskade den katten trots att han inte var hos oss så länge. Han fick (detta vet jag inte om det är sant, men det var vad jag fick höra) växande hjärta och blev avlivad!Ledsen Det är hans fel att jag är så förtjust i rödmaskade siameser för han var så go!

Celia
0

Oj vad tråkigt med kissens hjärta. Det är oftast sånt som inte syns eller inte alltid hörs vid besiktningen och så ledsamt när det utvecklas och senare leder till döden Ledsen

PollyBoffin
0

Det var hemskt och gick väldigt fort! Jag ska ta och lägga ut bilden på kullen, har faktiskt ett gammalt kort på dem! Vi hann tyvärr inte ta några på Cochise…

Celia
0

#12 - det hade varit jättekul att se gamla bilder Glad

yahtzeecats
0

Nu minns jag att pappan till Cochise var norska hanen (N)Bemaraas Chico. Kanske klarnar minnet rörande mamman också. Pappa till Bemaraas Chico tror jag var Röklands Low Moo (Pannaduloa Crackerjack x Tai-Un-Dai Yolande - ?). Får leta i gamla OE vid tillfälle.

Celia
0

Bemaraas Chico parade Lenas ena hona flertalet gånger. Men vad tusan hette hon?? Jag minns hennes annonser från den tiden. Helt otroligt, jag som glömmer så mycket annat…`

En brun hona hade hon, fast det kanske ska vara längre bakåt i tiden (detta var i mitten av 90-talet) - Don Juan's Viso Anisette eller kanske Vino Anisette?

Celia
0

Don Juan's kan också ha stavats Donjuans/Donjuan's (???)

yahtzeecats
0

Hej, det var Donjuan's det stavades tror jag. Anisette är det möjligt att Lena ägde, katten hette Donjuan's Viso Anisette. Avelshanen hos Donjuan's var Djurgårdens Donju Sonny, och mamma till Anisette var Ivanthes Ultra Violette, därav Viso (VIolette, SOnny).

yahtzeecats
0

Men mamman till Cochise måste ju ha varit en padda, eller röd. Fundersam

Celia
0

#18 - ja då är det helt fel hona. Lena hade ingen röd hona så vitt jag minns, men det kan ju ha varit långt före jag blev aktiv. Padda… jag vet att hon ringde mig flertalet gånger och ville sälja röda hanar, men jag kan omöjligt minnas vilka föräldrarna var :(

Celia
0

En avelshona hos Lena 1995 - IC San-T-Ree Collage, SIA f 21 parades med IC Bemaraa's Chico :) Kan det kanske vara rätt katt?

PollyBoffin
0

Om det hade varit en padda som var Cochises mamma, betyder det att det skulle blivit en del paddor i kullen som han var pappa till? Jag tror nämligen alla honor i kullen blev paddor… Bilden på kullen kommer under veckan, måste scanna in den först!Glad

Celia
0

Röd/crememaskade pojkar får bara döttrar som är sköldpadd om de t ex paras med en brunmaskad hona. Pojkarna i en sådan kull blir bruna, blå, choklad eller lila (om bägge föräldrarna bär genen för dilution och choklad).

Är hanen även tabby, så kan det bli sköldpaddtabbymaskade flickor och brun-/blå-/choklad-/lila-tabbymaskade pojkar.

Den enda gången det inte hade kunnat bli paddor - är om ni hade parat Cochises med en röd- eller crememaskad honkatt. Då hade alla ungarna blivit röd- eller crememaskade av båda könen.

Jag tycker att det är rörigt med genetik. Jag måste ofta sätta mig med papper och penna för att skriva ner och tänka till ordentligt - jag är glad att jag vet vad jag själv kan få när vi parar våra katter men är inte så insatt i alla andra färger.

Paddor och rött har vi däremot haft massor av. Ett tag hade vi bara rött, rött, rött och flera gånger skojade andra om att vi hade blivit experter mot vår vilja (vi ville ha paddor), men när det bara blev pojkar så var ju dessa röda då vår avelshona var rödmaskad och vi ofta parade med brunmaskad hane (då blir det bara röd-/creme-hanar och sköldpaddhonor :)

PollyBoffin
0

#22 okej, han blev ju parad med en brunmaskad tjej så då var det inte så konstigt att det blev paddor av hela bunten!Glad

Grabbarna blev blå och bruna.

yahtzeecats
0

#20 Skulle kunna varit Collage! Någon mer padda kommer jag inte ihåg att hon hade. Fundersam

Celia
0

Jag har fått fram lite gamla annonser, men i hennes tidiga står bara 'tidvis kattungar till salu' eller ngt sånt. Inga namn på katterna. Jag har även kikat under 'Kattungar väntas' och 'Kattungar till salu' utan att bli något klokare…

PollyBoffin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilden på siameskullen! Jag har försökt förbättra den i datorn, men kvalitén är ändå inte så bra…

Celia
0

Vad fina de ser ut hela bunten Kyss Jättekul att se! Är det i denna kullen det var en Sixten?

PollyBoffin
0

Jupp, det är han med öronen!Glad Den lilla blåmaskade som tittar in i kameran. Han var så söt!

Celia
0

#28 - Han var den första jag 'såg' på bilden :)

PollyBoffin
0

Han drar uppmärksamheten till sig! Han var den enda i kullen som kunde blivit något inom utställning/uppfödning om han inte haft en knick på svansen! Han var jättepratig dessutom! Jag ska lägga upp en bild på Svarten (den största killen i kullen) senare.

Celia
0

#30 - vår äldste herre köptes med stor knick på svansen som sällskap. Uppfödaren sa att jag kunde ställa ut på skoj men att han aldrig skulle kunna få cert. Han kastrerades tidigt för han mognade fort och var en stor och ståtlig kille vid 7 månader. Sen ställde jag honom som kastrerad (på skoj för att få en bedömning) och han blev Best in Show Förvånad Sen blev han årets bästa kastrat totalt (alla raser) några år senare…

Så en knick på en kastrat spelar ingen som helst roll. I reglerna står det att det blir draget cert för fertila katter pga en sådan defekt, dock inte när det handlar om kastrater :)

Testade de aldrig att ställa snyggingen som kastrerad? Synd i så fall Ledsen

PollyBoffin
0

#31 Vet inte… Jag har sett kort på honom som vuxen men jag tror aldrig de ställde ut honom, ska se om jag kan kontakta pappa och Co om det…

PollyBoffin
0

Här är en bild på Svarten som vuxen!

PollyBoffin
0

Här är Svarten, Fjällbruden och mamma Joyful.

Celia
0

#34 - oj vad lång svansen ser ut på Joyful (tror jag det är i sängen?)

Jag tycker att det är så intressant och roligt att se gamla bilder, det har ju egentligen inte hänst så mycket som många tror. Det skulle kunna vara någon av våra katter på bilderna för vi har inga med fräcka öron på halsen och liknande.

Tack för att du delar med dig av dina gamla minnan Glad

PollyBoffin
0

#35 Jag tror det är Svarten som sitter i fåtöljen. Haha! Öron på halsen! Gud så snyggt! Jag måste rita en bild på det!Skrattande

Celia
0

Skrattande

Oops, gick upp och öppnade bilden igen. Det är ju en fåtölj Generad

PollyBoffin
0

Ajajajaj! Jag har skrivit fel tydligen! Jag har tagit kontakt med min pappa och Annika igen och tydligen så var det inte Cochise som var pappa utan någon som hette Shadowfaxe tydligen… Oops som det kan bli! Jag var helt övertygad om att det var Cochise som var pappan…

Celia
0

Alla kan minnas fel Glad

IC Qwashon Blue Shadowfax, SIA a
(GC Cliffhill Blue Diavolo x IC Qwashon Copper Athelas)
SVERAK 37307 *IMP-AUS
DoB: 9/13/1981

PollyBoffin
0

Jupp, det låter som det de sa till mig!Skrattande

Celia
0

Eiwor tog in Qwashon Seal Galadriel men jag är osäker på om det även var hon som importerade den här mannen. Troligen var det så, mitt minne sviker fast att jag vet att jag läst det många gånger. Kanske var det så att det bara var Eiwor som köpte från Qwashon… Fundersam yahtzeecats minns säkert…

Rovardotters
0

Celia

#41 Jag tror det var Maud som gjorde det (Blue Iam´s).

Celia
0

#42 - tusen tack, jag tänkte på henne men blev ännu mer osäker och vågade inte spekulera fritt här ;) Men eftersom han var blå så kan jag tro att det passar alldeles utmärkt att det var hos Maud han bodde :)

PollyBoffin
0

Ja, Annika sa att de var till Örebro med Joyful och parade henne. Nu blev det rätt pappa till ungarna iaf!

tullabo
0

En liten kommentar. Cochise föddes i samma kull som min lilla lilatabby hona "Pochahontas", ca hösten - 95.  Mamman var en "padda": San-T-Tree- Collage (kallades "Snuttan"), och pappan hette Bemaraas Chico (från Norge) (Kommer inte riktigt ihåg, men kan han ha vari SIA-b21 ?)(Uppföd. Lena Carlsson)

Min lilla ("Pippi") ställdes ut tillsammans med Cochise!  Det var 6 st i kullen, alla hade indiannamn.

Pippi fick två fina kullar tillsammans med Marilljos Tito, SIA-n, (e. Dapper Dillons ZZ-top, u. Ivahntes Nifty Nelly).Kyss

Tyvärr gick hon bort hösten 2006Gråter. - Men en UNDERBAR liten katt, det var hon! (och jätteduktig mammakatt)

Celia
0

#45 - tack, då hade jag inte fel i #20 :)

Det gör ont när våra kära 4-benta lämnar oss, men de lämnar alltid ljuvliga minnen som man kan se tillbaka till.