Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2126 ggr
Shengus
0

karantän vid kattungeköp?

Jag köpte en kattunge för ett tag sedan och hämtade hem henne. Hemma hade jag bara en katt så tänkte inte på vad jag borde göra, nämligen att ha kattungen i karantän ett tag som jag hört kan vara lämpligt.

Min andre katt började dra sig tillbaka efter 5-6 dagar och slutade äta efter en vecka, han började kräkas och få diaree. Försökte få i han vatten som han spydde upp direkt, han fick feber. Åkte in med han till djursjukhuset och där fick han ligga med intensivvård i 3 dygn med dropp. De tog olika sorters prover, röntgen osv. och inget visade på någon sjukdom förutom att de vita blodkropparna var för låga, vilket de ju ofta är vid infektioner. Veterinärerna sa att det berodde på den nya kattens bakteristam och att det inte är ovanligt att sånt här händer och att de får in såna här fall då och då.

Tänk att de kan bli så sjuka av en annans katts bakteriestam?! Den nya kattungen var hur frisk som helst!

Han började att äta och dricka lite efter 3 dygn och jag kunde hämta hem honom.

Köper jag katt igen så kommer jag ju att ha den i karantän hemma ett tag innan den får träffa övriga djur i hushållet. Kan ju vara något att tänka på och det blev en mycket dyr räkning.

Skönt att det slutade väl den här historien!

Rithwa
0

Det lät inte trevligt det du råkande ut för men tur är väl att allt slutade lyckligt, 

Jag måste ha haft väldigt tur när jag har köpt katter och tagit in dem bland mina andra katter. Genom åren har det blivit många katter. Jag har aldrig haft dem i karantän, dom har fått gå tillsammans från första stund och det har gått bra.  Jag har aldrig råkat ut får att någon katt har blivit sjuk, kanske har jag haft väldigt tur. 

Eller så har  katterna  varit friska och inte infektionskänsliga.

Maria29
0

Har heller aldrig varit med om det du beskriver och jag har tagit in katter och hundar tillsammans utan karantän (ta i trä).

Men allt är möjligt när det gäller levande varelser hoppas att dina katter mår bra.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Nilla
0

Jag har också varit med om att katterna reagerar på en ny katt i hemmet. Det brukar ta ett par dagar, sedan får de feber och snuva. Inte så konstigt. Våra innekatter har ju inte världens bästa immunförsvar.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
0

Detta händer säkert men d är nog inte så hemskat vanligt. Å som Nilla skriver, innekatter, speciellt om man inte har dom på utställning träffar ju aldrig på något så dom kan härdas…

Fick hem en katt från en parning där hon träffat på andra bakterieflorer och blev lite dålig. Men värre blev hennes mor som fick läggas in 2 dagar och hon hade inte ens varit iväg utan fått d genom dottern. Ingen av hankattens katter va sjuka så det var inte det. Och mina e både fritt ute, går på utställningar och jag har ett gäng katter till…

Har aldrig någonsin haft karantän på mina katter och jag har haft katt i över 30 år och inte fått problem men man ska aldrig säga aldrig! Jädra otur hade du och jag förstår om du kommer ha karantän men bara så du vet så va d nog "bara" ett jädra oflyt! Hoppas allt går bra med katterna nu och att dom har glädje av att vara 2.Skrattande

Nilla
0

När vår huskattunge flyttade in i vår kattfamilj, blev HON jättedålig i ett par dagar. Låg med feber. Det var helt klart så att hon reagerade på mina katter.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus