PRA Test
Jeg skal følge litt med på dette,det var urovekkende interessant. Visst dette stemmer,så er det jo lite vits å teste pr dags dato. Altså,hvis ikke testene er mer sikre enn som så.
I just have read the GCCF paper of breeding policy and found the following claim there:
"PRA an inherited ophthalmic condition leading ultimately to irreversible blindness.
The underlying cause is dysplasia and/or degeneration of the rod and cone photoreceptors. There are 2 forms:
autosomal dominant retinal dystrophy (Rhy) and rod-cone degenration.
No definitive genetic tests are yet available for either form. DNA tests for the affected loci are available with UC Davis & Laboklin, however, there is some emerging evidence of cats that have tested positive but not exhibited any symptoms by the expected age (5 y1ears+); UC Davis are currently undertaking a review and further investigation."
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Som dokumentasjon til innlegget over, kan det også leses mer her :
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Om detta betyder att en pra dubbelbärare kanske inte är dubbelbärare blir vi personligt lite ledsna med tanke på att vi kastrerat våran bästa Balineshona
och lilla Kelso skulle nog ha fått ett chip i stället. Vi har även sålt en hona dubellbärare som är kastrerad som skulle gått i avel.
Och allt ställs på ända, alla oroliga kattägare och planerade och inställda parningar.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Ja,jeg er også bare skikkelig forvirret nå.
Jeg har jo PRA testet alle mine,og ville gjerne vite statusen på mine kattunger i fremtiden, ihvertfall om man ikke parret 2 negative. Og jeg vil se til at ingen homozygote går selges til avl til andre, og at om jeg skulle ha en slik i mitt avlsprogram,at den så klart bare parret negative.( Da vi ikke har de samme PRA reglene pr dags dato i Norge)
Nå skal faktisk eier av Please som er dyrlege også undersøke litt mer,og også kontakte dem i England om dette,så jeg venter spent på svar.
Men som sagt,jeg føler det er utrolig bortkastede penger om der er veldig mange avik rundt sikkerheten av testene.
Jeg fikk for mange år siden en Fiv og Felv positiv katt av snabb testene,den testet positiv 2 ganger,så da ble der sendt test til lab i Tyskland. Katten hadde testet negativ året før,og bare parret negative hunnkatter, så jeg kunne ikke begripe hvordan han skulle være positiv. Andre oppdrettere da sa at snabb testene kunne noen ganger være falsk positive men aldri falsk negative. Katten var altså 100% negativ da testsvaret kom tilbake fra Tyskland. Men en slik test er jo en ting,for da kan man ta en ny om der dukker opp falske svar. Det blir det jo vanskeligere med PRA testene.
Som mange vet,så ble Leo avlivet før jul av verste grad HD på begge hofter pga store smerter. Og etter den erfaringen, så syns jeg PRA er en bagatell i sammenligning. Men misforså meg ikke,jeg tar ikke lett på PRA,men dersom ikke testene er mer til å stole på,så er det for meg bortkastet.
Jeg håper Maria får et godt svar hun kan gi meg, for ellers vet jeg ikke hva jeg gjør i fremtiden. Tester muligens kun kattunger før salg til oppdrettere som vil ha en test før kjøp - så får man jo håpe den viser riktig.
Fast… även om en katt inte visat symptom vid 5 års ålder, så behöver inte det betyda att den inte KOMMER utveckla PRA? Det kan ju vara så att just den kattens PRA helt enkelt utvecklas något senare?
Personligen är jag mycket tacksam för det PRA-test vi har idag -- sen är det säkerligen så att det kan förbättras. Det finns ALLTID en risk att tester kan få "fel" svar, samtidigt är jag trygg med att UC Davis gör vad de kan för att minimera den risken. Bland annat testar de väl varje insänt prov 4 gånger just för att undvika felaktiga svar?
UC Davis används ju även för att analysera bevis från brottsplatser, och jag tvivlar på att de skulle användas om de inte utförde korrekta tester… så jag är trygg med att använda dem.
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Jag tycker också att det är lite konstigt att det ses som ett tecken på att testerna skulle visa fel bara för att katten inte har symptom eller blivit blind vid 5års åldern? Det är säkert väldigt individuellt hur sjukdomen utvecklas.
Samt så är ju katterna mästare på att "dölja" att de är sjuka, på inte tal om en gradvis framtåtlöpande sjukdom som ger katten tid att anpassa sig.

Precis som #4 skriver så betyder det ju inte avsaknaden av symptom att katten inte kommer att utveckla PRA.
#2 I och med Jordbruksverkets regler så har ni ju ändå agerat rätt, ni har inte haft något annat val. Vi får ju inte använda homozygota katter (för PRA alltså) i aveln i Sverige.
#5 Som du säger så är våra katter bra på att fungera "normat" ändå och döljer sina "problem" bra, men jag tror (hoppas) att de katter som TS skriver om i trådstarten har ögonspeglats.
Ingen vet något om blinda katter. Har kontaktat fler veterinärer och de har inte haft katt som blivet blind av PRA.

Instämmer!!
#7-8
Håller med er om att jag inte heller träffat på en katt som är blind. Men samtidigt tycker jag det är bra att man testar.
Personligen skulle jag aldrig (nu när testen finns) välja att para t.ex. två bärare med varandra.
För hur ska jag som säljare kunna säga till mina köpare att:
- Jo förresten, det finns risk för att katten är dubbelbärare av PRA och därför är den en liten möjlighet att blir katten blind eller får dålig syn när den blir äldre….
Jag skulle känna det som att jag medvetet sålde en sjuk/defekt katt oavsett om katten sen blev blind eller ej.
Hade aldrig valt att chansa i en sådan situation.
Det bästa hade ju varit om de som har katter som fått diagnosen att de är dubbelbärare, om råd och möjlighet finns. Ögonlyser sina katter varje eller varannat år. Sen meddelar om de sett någon förändring på kattens syn.
Hade varit väldigt intressant att veta hur fort/om de blir blinda. 
/Elisa

Men om jag har fattat rätt, så blir inte katterna blinda, fast dom är dubbelbärare. Detta enligt dom nya upptäckterna.
Sen tror jag inte alla skickar in svaren på sina dubbelbärare, så dom måste vara fler än vad har sagts. Så var är dom blinda katterna
Vad konstigt att jag då känner till flera uppfödare som HAR blinda katter pga. PRA och som utvecklat blindhet i relativt tidig ålder.
Jeg betviler ikke sykdommen, og angående den så er der ingen fasitsvar på når dem blir blinde,hvis dem utvikler sykdommen. For der finnes en del som aldri utvikler den, heldigvis. Og så har man jo andre sykdommer og problemer dem kan bli syke av og ende med avlivning lenge før PRA får sjans til å utvikle seg hos den som er homozygot.
Jeg er bare skeptisk til testene. Men jeg tar ingen hastede beslutninger pr dags dato.
11# Är det bara du som känner till blinda katter. De uppfödare som har blinda katter är det tyst i från. Konstigt.
Vi har en katt som har 2 kopier av CEP210, og som kan bli blind. Vi kommer selvfølgelig til å øyelyse han, og hans resultat av DNAtesten er mailet over til Hilde Nesvik. #13 Jeg har også vært i kontakt med oppdrettere som har blinde katter men som faktisk ikke visste om det før de testet og så øyelyste kattene. Katter er eksperter på å skjule svakhetene sine!
Jag känner också till blinda/synskadade katter, som har PRA CEP-290.
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Gode nyheter!! Fått svar fra Maria :
I wrote to UC Davis, and there is nothing true about what these aby breeders claimed. The test is very accurate for both forms of PRA and the age of onset of the disease is very variable.
Jeg leste også det samme som du Veena. Å jeg begynnte å lure selv hva jeg skulle gjøre. Men jeg er ikke sikker ennå etter alt som er kommet for en dag.
Randi,testene er sikre, det var den nyheten jeg kom med nå nettopp 
Det er kun Sverige som har den strenge restriksjonen i avl,ingen andre land i hele verden har den pr dags dato på vår rase.
Så for andre så er der ikke noe mer rett eller galt,man må gjøre som man føler for selv.
Jeg vil teste,for jeg ønsker ikke masseprodusere katter som kanskje mister synet etter noen år.
Så får andre gjøre seg opp sin egen mening,hva som er riktig for dem
Og for ordens skyld,man må DNA teste for å vite sikkert,øyenlysning hjelper ingenting annet enn å sjekke hvordan tilstanden er for en PRA homozygot katt.
Ja jeg skjønnte det jeg også, men nå har jeg ikke så mange å teste. Jeg får se hva jeg har å rutte med utover. Så blir det vel å teste her også tenker jeg.
Der har blitt lagt ut en veldig interessant PDF fil her,og hele svaret Maria fikk da hun kontaktet labratoriet i England. Filen omhandler flere raser som der er oppdaget PRA på.
#13 Om man tänker lite längre än näsan räcker kanske man kan fundera på om alla vill lägga ut sina resultat på Pawpeds, speciellt som man kanske är rädd för andra uppfödares skitsnack - något vi hela tiden velat poängtera att vi INTE ska ha. Men med den här härliga tonen så är det klart att alla vill berätta (?!).
Sen om man verkligen anstränger lilla huvudnöten till det yttersta så kanske man kan föreställa sig att de uppfödare som väljer att skriva på detta forum är en bråkdel av alla uppfödare som finns.
Så bara för att man inte läst det på ett litet internetforum, eller inte vet hur man riktigt använder Pawpeds för att hitta affekterade katter, eller varit på föreläsningar där uppfödare öppet berättat om affekterade katter utan att skämmas betyder det inte att de inte finns.
Det som är oroväckande är väl alla de uppfödare som vågade sticka ut näsan och fortfarande hävda att "vi har då aldrig haft några blinda katter och det här med PRA har jag aldrig trott på minsann".
Handen på hjärtat nu, om vissa affekterade katter börjar visa symtom på försämrad syn vid 7 års ålder och förloppet kanske tar några år innan katten är helt blind. Hur många av våra katter lever verkligen längre än 10 år? Ärligt nu. Nej, inte så många kanske. Så hur ska vi då kunna vifta bort det faktum att sjukdomsbilden är individuell, vissa affekterade katter uppvisar blindhet vid 3-4 års ålder eller iaf kraftigt nedsatt syn. (En katt vars uppfödare själv berättade det inför 20-talet andra). Sen finns det andra (bla. en jag känner till själv) som är 7 år och ännu inte uppvisar något.
Om vi ska komma någonstans vad gäller kommunikationen inom kattvärlden och om vi uppfödare i Kat. IV ska ta oss igenom det här oavsett om vi tillhör SVERAK, WCF eller gamla IDP eller Disneyklubben så måste vi nog börja med att lägga in snikna kommentarer och sluta behandla PRA som något att snacka skit om. Punkt.
Ska ärligt säga att jag inte hört en enda männsika "snacka skit" om någon uppfödare som fått PRA på sin katt. Snarare hör jag att de flesta lider med ägaren och katten…
/Elisa
Nu skrev jag inte att folk snackar skit om det, utan att vi måste passa oss noga för att det inte blir så och hittills har vi lyckats bra, utan att vi måste sluta med det (det gäller då det fåtal som gör det), detta forum inte inkluderat. Detta forum utgör dock inte majoriteten av uppfödarvärlden.
jag hade en siames som dog förra året, han blev 14 år. Han var homozygot. När han var runt 10-11 år så började vi märka att han fått sämre syn eftersom han gick in i bordsben och missade vissa hopp från bord osv. Hans syn blev sämre och sämre och han var helt blind när han var 13 år. Jag testade han våren 2011 och det visade ju sig att han var just homozygot så då förstod vi ju varför han blivit blind. Så för just honom tog det ju tid att utveckla sjukdomen och han hade aldrig några problem med det. Man märkte på honom hur han använde sin hörsel för att lokalisera saker liksom sina morrhår.