Havana Brown
_Vet inte om det är rätt forum att fråga på så säg till om jag kommit fel men…
_
Jag har inte sett till någon uppfödare av Havana Brown i sverige, känner ni till någon?
Eller finns det någon uppfödare i Norge, Danmark, Storbritanien eller Finland?
Finns vad jag vet ingen ras i Sverige som heter så. Den närmaste du kommer är choklad Oriental. Färgen kallades på 90-talet för havanna. Dvs. Havanna Oriental, tror det är i det närmasta samma som Havana Brown
/Elisa
#1 Ok. Så då är det Oriental uppfödare men skall vända sig till för att hitta en sådan?
#3 Gud så vacker. Precis en sådan jag vill ha framöver.
Hur är oriental mentalt och hur pass fungerar de med andra katter och djur samt barn?
När det gäller att läsa på om rasen och rasbundna sjukdomar, någon sida ni kan rekommendera eller någon bok?
Gå in under tråden "Att välja rätt…" och läs där. Så får du lite svar på hur raserna är.
Kan väl inte komma på någon sjukdom som är speciellt rasbunden. Men visst kan de drabbas av sjukdom som alla andra katter.
/Elisa
#5 Jag tänkte mer på HCM, GSD osv om det nu finns hos rasen.
HCM har det funnits ett fåtal. Men det finns ju så många olika varianter av den sjukdomen och det är absolut inte vanligt.
GSD har jag aldrig hört om på kat4 katterna.
Tandproblem, njurar och ev. pyometra hör man om ibland, men vet inte om det är extremt många inom denna rasen jämfört med andra raser.
/Elisa

googlade lite och det finns ju bilder på katter som ser ut på alla möjliga sätt förutom det enda gemensamma de har är chokladfärgen! I min kattbok är det en bild på en orientalisk långhår där det står Havanna Brown…
Smått förvirrande!
Havana brown tror jag är en Amerikans Orientalisk katt. De har ju lite annorlunda namn på dessa katter där. Vet jag sett namnet i någon gammal kattbok.
Men havanna är vad man innan i Sverige kallade choklad. När jag köpte mina första på 90-talet hette svart/ebony, choklad/havanna och lila/lavendel. Samma hade OLH den 1000 gånger vackrare namnet Javanes.
/Elisa

Kommer jag ihåg Elisa. Minns att jag gick på utställningarna å ville ha en Havanna eller Ebony. Andra färger var inte så vanliga då. D va i sluet på -80 å början på -90.
#8 Otroligt vacker. Jag är totalt förtjust i oriental med den chokladbruna färgen, så stiligt.

#12 det är bara att höra av sig om du funderar på en! Båda mina honor är parade med honom igen, så jag väntar flera chokladpraliner nu under hösten.
Vill du veta mer så kan du gå in på www.torparkattens.se
#13 Vilka vackra katter du har och fina rastgårdar. Ska läsa på lite om rasen och se sedan vart det leder. Kanske också gå på någon utställning också för att se katten live om jag kan hitta någon där dessa godingar ställs ut. Just i år tror jag inte det blir en katt men framöver skall jag nog ha en liten chokladpralin (hona).
# Man vill ju också hitta en uppfödare man kan ha god kontakt med innan samt efter köpet, en som också har möjligheten att komma och hälsa på oss och se hur vi har det, hur katten lever osv.
Jag är ganska noga med att välja uppfödare samt att uppfödaren skall få följa katten under hela dess liv. Så har jag det på mina nuvarande katter också både på den som är omplacering där vi håller kontakt med tidigare ägare som kommer och hälsar på när den kan och den som kommer från uppfödare. 

#14 tack! ja det är jättetrevligt att ha kvar kontakten med köparna, jag får regelbundet sms, mms och mail från de som köpte mina senaste två kullar plus att vi ses och sammarbetar på utställning.
Sen förpliktar det ju såklart också att hålla kontakten, även om katten man sålt blir sjuk eller behöver omplaceras.
Jag är förvirrad.
Jag har en rätt snäv smak på raser, däribland Sphynx, Peterbald, Cornish Rex (kanske) och Havana Brown. Jag kollar upp lite "basfakta" om dem, som aktivitetsnivå och sådant, och då verkar Havanan vara lugnare än resten.
Och ofta känns det som att bara för att man inte vill ha en "galen apa med klor" (
) som ränner runt i lägenheten så måste man skaffa sig en Perser eller Exotic, för alla andra raser beskrivs som "väldigt aktiva".
Så hittade jag nu en ras som beskrevs som mindre aktiv än de andra jag är intresserad av, men då är det inte ens en ras i Sverige. -.-'
En oriental är inte vad jag vill ha, och de verkar inte likna de Havana Brown jag läst om varesig i beteende eller utseende.
Tillägg: Yay, jag är en arkeolog.
#16 Havanna Brown finns ingen ras som heter, i alla fall inte inom Fife (däremot USA kanske).
Jag har tidigare haft perser, ragdoll och maine coon, och mina balineser och siameser är inte direkt mer aktiva än vad dessa katter var. Skillnaden är att siameser, orientaler, balienser osv är mycket mer sociala och keliga och vill vara nära på ett helt annat sätt än de andra raser jag haft. jag ser alltså inga nackdelar med det, bara föredelar eftersom jag just vill ha keliga sociala katter.
Vill man ha raser som är mindre aktiva och inte är så närhetssökande så finnas det många att välja bland.
Oj vad mycket förvirring angående Havana Brown!
Först och främst - jo, det finns visst en ras som heter så! Bara för att inte FIFe erkänner den betyder det inte att den inte finns. Båda TICA och CFA erkänner den (fast TICA har döpt om den till Havana då de har bestämt sig för att godkänna lila förutom choklad).
Så vitt jag vet så finns den bara i USA, så vill man ha en sån så får man desvärre importera.
Havana Brown har veterinären haft bilder på. Den fanns då i USA. Men int så vacker som våra .
i min kattbok står det så här "Havana brown är en korthårig katt med tunn päls och därmed så lättskött en ras kan bli, åtmindstonde vad gäller pälsvård. Den omättliga nyfikenheten och det lekfulla sättet kan vara svårare att orka med. Att hitta en Havana brown kan däremot vara ett problem. Rasen är bara känd i Nordamerika och ligger varje år nära botten av listan över antalet registrerade katter. Utkorsningar förbjöds på 1970-talet och ansökningar om att börja tillåta dom igen avslogs länge av CFA. Trots att ett begränsat antal utkorsningar åter är tillåtna är rasen nätt och jämt livsduglig."
Havana Brown i CFA (USA)
http://www.cfa.org/client/breedHavanaBrown.aspx
Alltså inte samma standard som våra kat4 och en egen ras.
Aja, jag har ju sett dem i böcker, på olika sidor och även här, men då var väl alla de källorna mer eller mindre amerikanska så jag har "lurats" att tro att de inte var så sällsynta.
Men men, då får jag väl leta vidare. 
Jag har inget emot en katt som är kontaktsökande och kelsjuk, tvärtom, däremot en som klänger runt på alla möbler och flyger runt i huset är jag inte lika glad för. (Sedan vilka raser som är så har jag inte fått klart för mig än.)

#22 Katter är ju som människor - de har olika personlighet. Hur ska du kunna veta vilken personlighet den kattunge du valt att köpa har? Dessutom är många kattungar vilda till en start, åtminstone. Så om man är rädd för katter som eventuellt klänger på möbler så ska man kanske skaffa sig en.. guldfisk? ;)
Jag vet mycket väl att djur skiljer sig åt, jag har haft allt från hamstrar, marsvin och kaniner till papegojor, ormar, katter och hundar hela mitt liv.
Men rasen (eller arten om vi snacker icke-domesticerade djur) spelar roll och gör skillnad, annars skulle det ju inte finnas olika raser.
Tror knappast att Havana Brown och Oriental skiljer sig så mycket mot varandra i psyket.
Enda gången mina Orientaler "klänger runt på alla möbler och flyger runt i huset" är när de leker. Vilket alla katter gör!
Så att Havanan på något vis skulle uppföra sig bättre vid lek, är nog bara ett önsketänkande. Speciellt när de är kattungar.
De flesta huskatter är betydligt vildare och livligare än en Siames/Oriental.
/Elisa