Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 3464 ggr
lejoneva
2012-01-17 12:13
0

parning siames-perser

Såg en annons igen om en siamesägare, som söker en hane för parning. Hon söker siames, cornish eller perser etc - en katt som är maskad ska det vara.

Vet själv inget om parning av olika kattraser men tänker, att det väl inte är så lämpligt med t ex perserhane, när en siameshona ska föda. Rent allmänt undrar jag:  är det stor risk för att ungarna får breda huvuden och därmed blir svåra att föda eller anpassar sig ungarna efter honans fysik?

Bara en fundering. Fick lust säga till annonsören, om det nu är farligt med perser-siamparning.

kalindas
2012-01-17 15:41
2

Farligt vet jag inte om det är. Men äkta BYB och total onödig kombination. Varför avla fler huskatter än de som redan finns?

/Elisa

lejoneva
2012-01-17 16:36
0

Har fått för mig att det kan vara svårt för perserkatterna att föda fram sina egna barn. Mest därför jag undrar.

mallabralla
2012-01-26 23:17
0

nja, persern har ju bredare huvud, men en katt med förlossningssvårigheter skall aldrig behöva gå i avel. de flesta perser honkatter föder utan några problem på egen hand Flört

enligt djurskyddslagen får du inte avla på en honkatt som behövt göra kejsar snitt 2 gånger, då ska hon kastreras oavsätt ras.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2012-01-26 23:21
1

men håller med Kalindas, finns alderles för mycket huskatter redan och har en katt blivit såld till sällskap av uppfödaren finns det en orsak. självklart om uppfödaren tillåter att man tar en kull på sin katt kan man göra detta (tror nog dock att uppfödaren vill att detta ska ske på ett seriöst sätt med samma ras som den nämnda katten) om inte samtycke finns från uppfödaren så är det kontraktsbryte och det är olagligt.

är katten i fråga däremot huskatt lyder nya djurskyddslagen att alla huskatter skall kastreras och inte får avlas på.

hade jag upptäckt att någon av mina kattunge köpare fiskade avelspartner på blocket eller någon annan stans hade jag tagit till rättsliga åtgärder.

LaSadie
2012-01-27 02:17
0

#4 den nya djurskyddslagen har inte gått igenom än.

AlexH
2012-01-27 10:20
1

#4.. tyvärr så gäller inte det privata köpare.. om en privat person köper en katt av dig för sällskap.. och sedan bestämmer sig för att blandras avla så kan du inte göra så mycket.. eftersom det är konsumentköplagen som gäller och våra husdjur likställs med ex. en bokhylla eller en stol.. rent krasst.. har de köpt katten så är det deras…

Dock om man som två uppfödare avtalar köp av varandra så gäller köpekontratet (och då ska man också inkludera ett vitesbelopp i avtalet ifall överenskommelser bryts) eftersom när två uppfödare avtalar med varandra så gäller köplagen inte konsumentköplagen..

Tror det är på grund av detta som också gör att många väljer att kastrera sina sällskapskatter innan leverans.. just för att en person som visar intresse för sällskap, men har i tanke at avla och inget säger, inte ska kunna producera en massa oreggade kattungar…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

mallabralla
2012-01-27 13:21
0

nej du har rätt, men det påvisar att problem med huskattavel finns, någon som vet när den träder i kraft?

Det är verkligen skrämmande, men vet ej om det är naivitet, men ett kontrakt är väl ett kontrakt? står det uttryckligen i ett kontrakt att katten ej får avlas på och skall kastreras, och bäghge parter har skrivit på detta, då borde väl detta gälla juridiskt?

själv tycker jag att detta med tidig Kastrering innan flytt verkar ända sättet för att vara 100% säker, det är tråkigt för katten att det ska behöva gå så långt för att folk inte är ärliga från början. menar, om en person kommer och vill köpa kattunge och säger att de vill ta kull i framtiden så skulle iaf jag ge dem en kattunge då som är lämpad för avel och erbjuda dem min hjälp i form att de kan bli fodervärdar eller dyligt. tyvärr är det ju inte verkligheten

Missannas
2012-01-27 15:07
0

Angående avtal mellan privatperson och uppfödare och att dessa avtal rent generellt inte skulle vara gällande vill jag hänvisa till en artikel jag har skrivit om ämnet här på sajten.

Det förvånar mig att det råder en sådan förvirring kring avtal mellan uppfödare och privatperson, att konsumentköplagen är tillämplig medför inte att alla avtalsvillkor per automatik blir ogiltiga. Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

mallabralla
2012-01-27 15:19
0

nej ett avtal är ju ett avtal, har båda parter skrivit på så förbinder man ju sig till att följa avtalet, varför annars skriva avtal i huvud taget. kan man ju lika gärna göra en muntlig överenskommelse. avtalet ska ju syfta till att ge trygghet för både uppf och köpare. ska läsda din artikel, tack för tipset

mallabralla
2012-01-27 15:28
0

läste din artikel nu, mycket bra, det ger lite kött på benen.