Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1285 ggr
lailaj
2012-01-20 09:05
0

Behöver råd..

Jag har Agnes min Siames hona född 2010 och Alva min Rex hona född 09.Dom har varit bästa vänner tills jag parade Agnes förra året då var det slut med det.

Det började första dagen jag kom hem med henne från hanen.Sedan dess flyger Agnes på henne varje dag.Och det blir bra värre och värre.

Jag kan inte säga att dom slåss utan det är Agnes som flyger på Alva hela tiden.Rexen törs inte gå omkring i huset längre för då flyger Agnes på henne.Hon är helt sönder riven.

Alva kommer inte in i löpet heller och det är nog för att Agnes är för dominant.

Nästa vecka ska jag hämta min nya kattunge men jag vet inte om jag kan göra det är rädd för att det blir ännu värre.

Kanske är det bästa att omplacera Alva eller har ni ngt bättre förslag till mig?

Lejonhjarta
2012-01-20 10:01
2

Har du provat dom olika förslagen som andra kattägare har fått när dom haft liknande problem?

Fellyway (stavas d så??)

Halsband med bjällra på Agnes

Sjuktratt på Agnes

Sele el kläder på Agnes

mm…

Lycka till. Jättejobbigt när inte ens familj kommer överrens!Rynkar på näsan

MalinL
2012-01-20 11:57
0

Jag tror inte att tratt, kläder osv, hjälper i längden, och om Agnes är parad kanske man inter ska stressa henne med sådant.

Feliway kan hjälpa, kanske blir det bättre när du får hem en ny kattunge, men det är inte säkert. Tyvärr är det svårt att ha flera fertila honor tillsammans, i alla fall om de inte är släkt. Jag hoppas det ordnar sig, såsom det är nu ska du nog separera dem när du inte är hemma och kan övervaka dem. har haft honor som varit så, men där det blivit helt ok eftersom jag sagt åt dem och separerat dem när jag inte varit med, tills de liksom vant sig av med att bråka med varandra.

Blir det inte bättre så är det nog snällast att omplacera Alva tyvärr.

MalinL
2012-01-20 11:59
0

Läste fel, ser nu att det var längesedan Agnes blivit parad. kanske funkar det att prova med krage elelr liknande då.

lailaj
2012-01-20 12:05
0

Hej.

Ja vi bor ganska stort så katterna har utrymme så dom går inte på varandra.Agnes tar väldigt stor plats i huset,hon ska sitta hos mig hela tiden eller klänger på mina ben.

Hon går omkring som en drottning i huset och bestämmer över Alva.

Jag har en stor katt ställning där båda katterna tillbringade mkt tid förut men nu har Agnes den för sig själv.

Jag tror det är hennes hormoner som ställer till det och kanske skulle det bli bättre om hon blev stereliserad men jag avlar ju på henne så jag vet inte hur jag ska göra.

När jag arbetar får dom vara på varsin våning.Usch och fy säger jag när det blir så här bland katterna.

Kattungen jag ska få hem nästa vecka är en siames hona,men blir lite orolig att det ska bli ännu värre då.

Supinesophie
2012-01-20 13:06
2

Kanske katternas välmående måste gå före aveln?

lailaj
2012-01-20 13:11
0

Ja det är ju självklart men det är ju inte gjort i en handvändning.

Hur som helst så är det jäkligt jobbigt som det är nu.