Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 5865 ggr
Busarna
0

Alla dessa försäkringar!

Hej allihopa! Är i valet och kvalet om jag ska byta min dubbelvet. Kattförsäkring hos Folksam mot IF stora kattförsäkring? Den stora skillnaden verkar vara att IF ersätter FORL samt medicinskt foder. De har en fast självrisk på 2500kr allt över det ersätter IF. 100 dagar i en försäkringsperiod. Medan Folksam EJ ersätter FORL och EJ medicinskt foder. De har en fast självrisk på 1500kr och 20% på resterande belopp. 125 dagar i en försäkringsperiod. Nu har ju jag haft tur att ha två friska katter så jag har ingen aning på vad det brukar landa på vid veterinärbesök förutom vaccinering. Vilken tycker ni man tjänar mest på att ha för två unga friska innekatter? Folksam är billigare och IF kostar nästan dubbelt så mycket! :-O Fast IF verkar ju bättre i och med att de ersätter FORL som jag har läst skräckhistorier om den sista tiden här på iFokus ( jag beklagar och lider med er som varit och är drabbade ), men hur sannolikt är det att det skulle hända?

Busarna
0

Usch… Nu har jag kikat på Agria och Sveland också… Agria ersätter medcinskt foder med tillägsförsäkring med 800kr. Ersätter EJ FORL. Självrisk 1100kr och 15% utöver det. Försäkringsperiod är 125 dagar. Har jag glömt något annat som är utmärkande för Agrias försäkring? Sveland har som NYHET att de ersätter FORL med upp till 2000kr men de ersätter EJ medicin och EJ medicinskt foder om jag förstått det rätt? Självrisk 1100kr och 15% utöver det. Försäkringsperiod är 125 dagar. Har jag missat något annat som är utmärkande för Sveland? Prismässigt ligger Agria och Sveland lika medan Folksam är billigast och IF dyrast. Uj uj uj…vad jobbigt det här blev.:-/ Vad tycker ni som har mer erfarenhet än mig??? Är det nåt annat jag missat som är viktigt i försäkringen eller bra? Självklart kan priserna variera beroende på vilken självrisk man väljer, hona/hane, etc… Men jag utgick från migsjälv.

Nilla
1

Jag har Agria och de ersätter som du sa inte FORL. Anser att risken är ganska stor att katten får FORL. Detta vet försäkringsbolagen.

Jag har fem katter och två som sanerat sina munnar. Min vännina har en oriental med FORL.

Beroende på vilken veterinär du väljer, så kan det kosta skjortan. Djursjukhusen sanerar munnen för ca 10 000-15 0000 kr, tror jag. Då räcker inte 2000 kr långt, så det alternativet skulle jag skippa.

Det finns också veterinärer som gör behandlingen "efter behov" - man tar ut det som är nödvändigt, de tänder som fungerar sitter kvar. Man har sedan täta återbesök, där man plockar ut resten. På det viset sprider man ut kostnaden.

På Agria har jag valt självrisken 2100 kr och får då den minsta procenten på "det hela". Av erfarenhet vet jag att några dygn med intensivvård går på ca 15 000 kr.

Jag har mist två katter det senaste åren och det kostade 15 000 kr för den första katten, katt nr två insjuknade i samma veva och låg inne på Malmö Djursjukhus á 10 000 kr. Hon blev frisk då, men avled hastigt i höstas och det två dygnen hon spenderade med intensivvård, gick på strax under 15 000kr.

Livförsäkring kan vara bra att teckna. Om katten avlider kan man begära att försäkringsbolaget direktreglerar mot livförsäkringen. Har man tur, täcker livet veterinärräkningen.

Ja, har man inte försäkring är man rökt…om man inte har redigt med pengar på banken, vill säga.  Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Hur gamla är dina katter?

Jag skulle vara lite försiktig med att byta. I alla fall inte förrän du har ett friskintyg både på tänder och resten av katten.

För även om de nya bolaget säger att det inte behövs, så kan man inte lita på att de inte letar upp nåt gammalt veterinärbesök där de hittar nåt de kan skylla på för att inte betala ut.

Skulle behålla Folksam på de katter du har.

/Elisa

Busarna
0

#3 oj, det hade jag inte ens tänkt på! Det låter ju hemskt att de kan göra så! De är 2 och 3 år, unga friska killar. Den ena var lite snuvig för nåt år sen men är kärnfrisk annars! :) Satt och räknade på en katt vad årsbeloppet skulle bli: Folksam = 1097kr IF = 2252kr Agria = 1557kr Sveland = 1442kr Så det skiljer en hel del! Och allihopa täcker lite olika saker… Så nu vet jag varken ut eller in, hahaha. Mängdrabatt får jag inte hos nån eftersom det bara är två. Är det verkligen som du säger Kalindas blir man ju mörkrädd och vågar inte byta. Men precis som #2 Nilla skriver misstänker jag också att tandproblem är rätt vanligt, och vad jag förstår ersätter ju inte Folksam, inte Agria heller, då återstår svindyra IF som verkar ersätta det mesta, och Sveland som ersätter lite grann.

kalindas
0

När det gäller tandproblem så är det bättre att ta för en vana att fixa tänderna hos veterinären en ggr året och dra ev. dåliga tänder.
På min Spokie jag hade för många år sedan, var jag och fixade hans tänder 2ggr året.

Visst kan de de gå bak och kolla ev. sjukdomar. Jag flyttade min Jackson till agria från folksam, då jag ville ha alla katter på samma ställe. Han var väl ca 2år då.
Jag frågade om de ville ha friskintyg, men de behövdes inte sa de.
En månad efter flytten fick Jackson diarre och det visade sig i slutändan vara en inflammerad tarm och han blev frisk med kortison.
Men Agria vägrade betala, detta för att Jackson ett år innan varit inne för diarré, då pga att han ätit sillfilé. Men de skyllde på att han hade kroniskt dålig mage, vilket inte var sant.
Så jag blev 4000kr fattigare och ångrade att jag bytte bolag.

/Elisa

Busarna
0

Nej, vad trist Kalindas. Jo, visst förstår jag att de kan gå bakåt och kolla, men det enda en av dom behandlats för var ena ögat som han blundade med och fick då ögonsalva. Jag tror precis som du skriver att det är bra att kolla tandstatus ofta, jag ska be veterinären börja göra det när de vaccineras 1 gång per år. Blev ledsen när jag läste om alla som haft problem med FORL och andra tandsjukdomar, så jag kände att jag ville försäkra mig om att jag kunde göra allt som krävdes så att mina killar ska må bra. Och det var där så många försäkringsbolag skilde sig åt. Nåväl, tack för era svar. Sov gott allihopa! :)

Elegantangel
0

Du bör aven titta på hur stort vård belopp de olika bolagen har, t.ex kan man pa agria välja mellan 25000kr och50000kr min rekomendation är att ta det hogsta beloppet, har haft vårdkostnader på ca 40000kr på en katt undet en försakrings period. Titta aven på hur försäkringen ser ut for katten nar den blir gammal, vissa bolag sänker då vårdbeloppet.