Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 2220 ggr
Maxima06
0

Bula av rabiesvaccination?

Var inne den 2/1 med katterna och fick dem rabiesvaccinerade, idag har min ena honkatt en riktig bula där hon blev stucken. Hon är den enda som har fått en bula, ser ut som ur en tecknad serie. Är det någon som råkat ut för det? Den syns både framifrån och från sidan.

Ska ringa vetten men funderar på om det går att vänta till på måndag när min vanliga vet. har öppet eller om man ska ringa akut?

MalinL
0

Det har jag också råkat ut för när jag raqbiesvaccinerade en kattunge en gång. Bulan stannade kvar i kanske en månads tid och fanns där fortfarande vid leveransen, men då jag en månad senare hälsade på katten i hennes nya hem i tyskalnd så hade den försvunnit. katten mådde hela tiden bra, och har i dag, flera år senare inte haft några men efter detta.

MikaelAxelsson
0

Höll på att bli nojjig… vilken tur att du skrev tråden just nu. Hittade igår en knöl på Steve (knöl nummer två på ganska kort tid. Den förra visade sig vara en inkapslad infektion som nu har försvunnit) och kunde inte för mitt liv förstå varför han fått en till. Nu när jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på att Steve fick en rabies-spruta 28:e december och knölen sitter i den regionen. Hans knöl är inte jättestor, känns mer som en liten bula.

Han mår bra och är som vanligt, så förhoppningsvis är det samma sak våra kissar har råkat ut för som #1

Maxima06
0

Tackar för svar, det verkar inte helt ovanligt när man söker på internet, de andra katterna har också bulor när jag har känt efter ordentligt nu, men hon fick sin spruta på typ bakhuvudet så den syns väldigt tydligt. Bara hoppas på att bulan lägger sig något tills utställningen om 2 veckor.

Fick svar på ett annat forum och har hittat en som fått operera bort bulan.

"Om bulan försvinner inom någon/några veckor är det ingen fara. Om den kvarstår eller växer bör den absolut kollas upp. I sällsynta fall kan katter få vaccin/injektionsassocierade sarkom vilket bör tas bort så fort som möjligt."

Värt att hålla ett öga på alltså.