Problem i kattflocken
Har fått ett jätte problem så jag är glad för alla råd jag kan få..Hämtade en liten orientalhane på 12 veckor i onsdags, har sedan förut en orientalhane på snart 7 mån. och en huskatt på 2 år(kastrerad hane). Alla tre är osams och de två äldre slåss så pass mycket att den ena bajsar ner sig???? Jag har aldrig varit med om nått liknande.. det är inget smågnabb utan rent utsagt fullt allvar..De ger sig inte heller utan jag får separera dem när det blir för allvarligt. Jag har försökt med allt mutat, matat, haft dem separerade, haft en trasa med kattungens doft som de fått lukta på men så fort de får vara tillsammans så slåss de…..Vad ska jag göra?? De två äldre har aldrig slagits förut.
Försök ha dem separerade med en nätdörr så att de kan se och nosa på varandra men inte slåss. Håll dem så tills de inte längre visar aggressivitet.
Uff ja det var jo en ganske voldsom reaksjon.
Skjønner godt at du blir fortvilet.
Nå har det jo ikke gått så lang tid enda,det er jo ikke fullt tre dager engang. At de eldre vender seg mot hverandre tror jeg er ganske vanlig. Det er iallefall slik jeg har sett det her og sånn det var når vi introduserte siste katten vår.
Jeg synes du skal prøve å være tålmodig i noen dager til. Noen trenger kanskje litt lenger tid før roen senker seg og nykomlingen blir godtatt.
Enten prøve å ha alle tre sammen og ikke separer de, eller prøve å få de to minste til å bli venner først. spraye Feliway i rommet. Kjøpe noe ekstra god mat og gi de ved siden av hverandre hele gjengen.
Håper det går bedre om noen dager. Lykke til.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jag tycker att du har fått goda råd genom de andra inläggen här. Jag tycker att det låter som om detta är något över det vanliga på din beskrivning. Är din 7 månaders hane fertil?
Har nu fått råd av uppfödaren och de tycker jag ska kastrera min 7 mån hane omgående, så det bär iväg till veterinären imorgon..
Lykke til!!!
Håper det bedrer seg snart så du får kost deg med alle pusene og slipper å være på vakt hele tiden.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Lycka till hos veterinären!

Lycka till, hoppas att allt ordnar sig, för dig och katterna!!
Det är aldrig roligt med osämja bland katterna.