Stygnen
Hej.
Sist jag kastrera min hon katt så fick hon stygn på magen som fick läka av sig själv o stygnen gick bort av sig själv.
Idag när jag kastrera min andra hon katt så gjorde jag de på ett annat ställe och nu fick hon en kompressor och måste åka dit o ta bort stygnen.
Men det jag undrar över är ska de verkligen va såhär? har ni haft såhär? (Se bild)
Jag tycker det ser riktigt konstigt och obehagligt ut !! Ser ut som dom sytt ihop skinnet över kompressorn..
Visst tror jag att dom vet vad dom håller på med men jag tkr de ser konstigt ut.

Har sett att de sytt på det sättet, men inte så tajt som de verkar ha sytt på din hona. Men det ser ju fint och rent ut så
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Min veterinär sätter också en lång kompress över dom riktiga stygnen. Men denna lossnar efter en dag ungefär. Och då har han inte sytt över någon hud på den. Utan den sitter ganska löst på bara-
Det ser lite konstigt ut på din katt….det känns som det skulle strama jättemycket i skinnet.
Och varför skulle du inte kunna ta bort stygnen själv (om du hade velat) det är ju onödigt åkande bil för katten för att göra något som mna kan fixa snabbt hemma.
hum… får se vad dom andra här inne svarar 
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Dessa tork är fastsydda med 4 suturer tycker jag mej se, det händer att de gör så på folk har jag sett vid nått tillfälle. jag tror inte det stramar men katten kommer säkert att försöka slita bort torken, en tratt blir nog nödvändigt skulle jag kunna tänka mej. Skulle tro att under detta "bandage" sitter stygn som går bort av sej själv. Ring veterinären och fråga. Kanske det går att ta bort de där "tussarna" om några dagar, och det bara är nå stödstygn han gjort
Va det en gammal veterinär som utförde kastreringen, ser lite klumpigt ut.
#3 de är precis som du säger hon har typ sytt över huden över kompressen eller va man ska säga..
Torken kan dom sätta fast med stygn men hon är sydd under. Jag kan väl inte tro annat
Jag har aldrig sett en sådan Kastrering. Har precis kastrerat två av mina honor och det blev tre små stålstygn i ett ca 3-4 cm långt sår. Det ser ju inte ut som om skinnet går ihop och är ihopsytt på flera ställen över kompressen. Ring och fråga eller…skicka bilden till en annan veterinär.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Menar du Nilla att vet. har bökat i torken och det finns bara dessa stygn. Är det inte ett fastsatt bandage med stygn ?
de finns stygn under….
Jag ska avvakta i ett par dagar sedan klippa upp dom där stygnen som håller fast kompressen och ta bort kompressen.
Ja då så då har h.n sytt fast ett bandage bara, ett trykförband får jag det till att vara. Men ring och hör om dom inte kan ta bort de där lite tidigare, hoppas hon är sydd med stygn som går bort av sej själv under detta banage.

Det är såvitt jag vet det gamla sättet att göra det på, kompressen ska sitta där de 2-3 första dygnen för att fånga upp sårvätska.
De riktiga stygnen sitter under. Så har det iallafall varit på de katter jag fått kastrerade som kommit hem med en sådan kompress på magen
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Kompressen sitter nok der for og beskytte såret.Katten kommer ikke til såret så slipper hun tratt.Min hunnkatt fikk ha body på seg.Den kjøpte man med fra vetrinær,da slapp man også tratt.Det er best.
Okej tack för era svar ! =) kompressen skulle sitta i 3 dagar sa hon sen kommer jag ta bort den om inte hon gör det. Jag har iaf mailat bilden till andra veterinärer IFALL att de skulle va nå fel o se va dom säger.
Tror också det är ett förband för att hålla de andra stygen rena och torra ett tag.
Prata med veterinären, skulle kunna tro att du kan ta bort förbandet ganska snart.
Men sålänge det sitter kvar bör du använda tratt.
Berättade inte veterinären för dej hur du skulle ta hand om såret?
/Elisa
Ne hon sa " de brukar åka aav av sig själv eller att kattten tar bort efter ett par dagar med bordde sitta kvar i minst 3 dagar " Om hon håller på med såret ska jag sätta på tratt och den 23 ska jag komma tillbaka o klippa bort stygnen.
dom har funnits sen 1985 så borde veta vad dom gör :P
De "Nya" veterinärerna lär sej att sy på ett annat sätt, en äldre veterinär kan det inte, de använder sina ståltrådar och öppnar hela buken. Ofta är de sydd med ståltråd invändigt oxå, så blev min gammelkatta kastrerad det fanns inget annat matrial då.
Förlåt om jag skrämde dig med mitt inlägg, men jag har som sagt inte sett en sådan Kastrering förr. Man lär så länge man lever.
#17 Ja precis. Antar dom e sydda med något sånt eftersom hon boka in en tid till mig att komma o ta bort stygnen.
#18 nej inte jag heller så förstår din reaktion =)
Många veterinärer syr även med björntråd. Dvs. sådan svart som kompressen är sydd med.
Troligtvis så är hon sydd med sådan.
Haft flera som sytts med det och det blivit jättefina ärr efter som knappt känns. Sällan problem med infektion efter heller. 
Det värsta jag var med om var när min första Siames Holly kastrerades. Hon syddes med ståltråd och fick inget smärtlindrande, var väl omkring 1991.
I en hel natt satt jag vaken med Holly i famnen medan hon skakade av smärta. 
Sen försökte hon dra ut ståltråden ur sin mage, så hon fick gå med en tratt i flera veckor och på den tiden fanns det inga genomskinliga.
Min stackars fina Holly! Men det gick bra till slut.
/Elisa
#20 Aa jag vetinte vad det är för tråd hon e sydd men men jag hoppas allt läker som det ska.
Nej åå stackars Holly =( Tur att allt löste sig till slut.

Det där var det märkligaste jag har sett, både som kattägare och kirurgsjuksköterska!
Mina honor har haft ett två cm stort snitt som varit sytt intracutant med suturer som resorberas av kroppen. Då sticker inga knutar upp och det är minimal risk för att de ska bita och dra i trådarna.
Min väninna berättade just att hennes hund blev opererad på det viset. De fick komma tillbaka för att ta bort de yttre stygnen redan andra dagen. Men en liten katt? Är det verkligen nödvändigt? 
I höstas blev mina hundar opererade, de hadde en tork fastsydd så där. En av hundarna en liten knöl i nacken den andra en knöl mellan revbenen. jag fick klippa stygnet efter två dagar och ta bort förbandet. Stygnet var djupt satt.
Min veterinär syr med ståltråd, men det blir bara ett stygn och katten behöver inte ha tratt.
Tycker du skall ringa till den klinik som kastrerade din andra hona och rådfråga innan du gör ngt själv då får du svar och slipper oroa dig…det hade jag gjort
Lycka till och det ser torrt rent och fint ut
Hur som helst har jag mailat bilden till andra veterinärer och dom har svarat att de här sättet används och det är inget farligt. Så nu vill jag låsa den här tråden
Då så, då vet vi att allt är som det ska. Tråden kommer att försvinna om ingen skriver i den. Vi har som regel att inte låsa eller plocka bort trådar.