Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 3461 ggr
Boppan
0

Vad krävs för att vara godkänd avelshane?

Hej,

jag har en underbar (såklart :) ) OSH hane på 6 månader.Dax att kastrera snart…

Men funderar lite på om det skulle tillföra aveln något att para honom innan. Själv är jag egentligen inte intresserad av avel, utan har honom som kompis.

Krävs det någon typ av godkännande för att det inte ska bli "bakgårdskatter"?

Undrar mest allmänt vad för typ av hanar som är intressanta att avla vidare på! Och brukar katten bli mer "hanig" om han har fått para sig innan Kastrering?

Förstår att det är viktigt att matcha med en hona som har rätt egenskaper. Men den kunskapen har jag inte, kommer såklart att ta hjälp om det nu blir aktuellt.

Lejonhjarta
0

Att ha har godkänd stamtavla först å främst.

Kollat blodprov så han är fri från Fiv och FeLv (tror d skrivs så).

PRA-testad (Kan man ta själv å skicka i till test)

Osäker på om det är krav på att man är med i antingen en sverak el wcf-ansluten förening….

Jag har säker glömt något som någon annan kan fylla på med.

Men att låta honom få en kull innan Kastrering är ett bra tänk då många hanar inte hålls fertila så länge av förklarliga skäl. Bra och få bredda aveln.Glad Har du inget kort på grabben så vi får se honom?Skrattande

Boppan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för snabbt svar! Stamtavlan är godkänd så det ska vara ok.

Har laddat upp bilder från mobilen nu, och plötsligt blev det kväller! Svårt att fota en katt som mest far omkring, eller sover :). Men ungefär så här ser han ut.

Boppan
0

Jaha lyckas bara få en bild i taget… Tar 2 till :)

Boppan
0

Glad

kalindas
0

Söt kille. Kyss

Han ska ha stamtavla och vara defektfri. Testad mot Fiv/felv, PRA (där han antingen ska vara fri eller bärare, har han PRA så är det avelsförbud) och sen kan det hända att honkattägaren vill ha andra tester som t.ex. Giardia.

Låna bara ut honom till honor med stamtavla.

När det gäller honan han ska para är det större krav.
Honkatten ska vara av samma ras eller syskon ras, ha stamtavla och testad för sakern ovan. Är hon bärare av PRA och din hane är bärare, så får du inte para honom med den katten.
Ägaren måste vara medlem i en kattklubb, antingen Sverak, WCF el TICA, få det bevisat av ägaren!
Du bör även neka de som inte har ett stamnamn, detta för att vara helt säker på att det inte blir ByB.

Vill du låna ut honom, så är det bra att skriva ut hans stamtavla här så får du se om intresse finns för honom.

Personligen tycker jag att de katter jag haft som inte fått para har blivit mindre stressade och mer tillgiva. Detta för jag kastrerat dem tidigt och de har inte hunnit bli haniga. De som jag lånat ut till parning har varit härliga killar, men lite mer haniga som kastrater. Men detta är ju lite olika från katt till katt. Glad

/Elisa

Boppan
0

Tack för svaret!

Frågan är om jag ska ge mig in i detta med allt vad det innebär. Nu är han en underbar, tillgiven familjemedlem och det är ju så vi vill att han ska vara. Får han smak för tjejjer så kanske han blir lite olycklig och stressad sen när kulorna försvinner. Tanken från början var att kastrera, men alltid kul att höra vad ni kunniga människor har för åsikter :).

Ska fundera och läsa på lite mer innan jag bestämmer något!

[figgelina64]
0

Du behöver oxå ta en tur till veterinären för att få stämplat i stamtavlan att båda testiklarna ramlat ner och är okejGlad

och inget navelbrock, men det finns stämplat i din stamtavla

Att katten varit utställd och bedömd är inte heller fel och att denne inte har ngn knick här och där på svansen är för oss honkattsägare trevligt att vetaGlad

Katter med RX stamtavla skall ha avelsgodkännade och hanar utan är jag lite osäker på då jag endast har parat med min egna hane som är IC.

Minst Champion har jag bestämt att jag vill para med likaså mina hemma både hon/hankatt då dem klarat av tre utställningar och med bra bedömning på temperamentGladGlad

När du testar för PRA tänk på att även bärare är mycket viktiga i sia/oriental aveln - lång/korthårFlört

Även stamtavlan är av intresse och att din katt följer standarden, vilket den säkerligen görGlad

Innan du tar emot honor ta kontakt med din uppfödare för hjälp då det skall skrivas kontrakt och alal tester både PRA och Fiv/felv skall lämnas skriftligt till dig samt kopia på honans stamtavla

Allt er emellan skall innan vara skriftligt och tydligt och säkert har ngn på SIA i fokus bra kontrakt att dela med sig av till dig. Det är inte lätt som ny och finns det hjälp att få så ta denFlört

Lycka till för det är inte så krångligt som det verkar utan är jätteroligt!!!

Lejonhjarta
1

Känner flera hanar som varit avelshanar som blivit supermysiga kastratkillar sedan dom kastrerats så det är inte alls säkert att det blir någon förendring på honom.

Sen är det en del som vill att katten skall vara utställd innan men det är inte alla som går efter detta.

Kollar du av att katten är frisk etc och sätter ut här att han finns till avel så är det upp till var och en att nappa på det. Det är väldigt roligt att se sina "barnbarn" sen. Glad

[figgelina64]
0

och Chipkastrering kan jag av erfarenhet med min hane Q rekommendera om du är osäker på om du vill ha din hane i avel eller inte…Glad

Boppan
0

Tusen tack för era svar och engagemang!

Är mitt i en flytt nu och ska sedan ta tag i detta :)