Siames iFokus

Siames

Etikett: tillsalu
Läst 2599 ggr
[zigsauer]
0

Kattunge sökes med ljus och lyckta

Hej !

Vi letar efter en kattunge nu kring jul.

Vi tänkte först köpa en vanlig huskatt runt 300-500kr. Men sen när jag såg mig omkring så blev jag mycket förtjust i Siames/oriental katter. Tyvärr har vi inte dom pengarna som en raskatt kostar, därför hör jag mig för om ni har eller om ni vet någon som säljer en kattunge med kanske skönhetsfel eller dyl till en lägre pris. Vi kan tänka oss runt 2000-3000 kr.

Vi garanterar att den får komma till ett mycket kärleksfullt hem. Vi har båda vana med katter och hundar.  Men vi har ej något djur i dag. Vår son på 2.5 år är mycket fin och snäll mot alla djur. Vår nya familjemedlem kommer även få träffa hundar.

Vänligen

Linda Gårdarv

www.lindagårdarv.se (Lite info om mig)

Sophey
5

Om du inte har rad med inkopet hur ska du ha rad med katten? Förvånad

Medarbetare på matlust

kalindas
3

Har ni någon katt innan? Siames o Oriental behöver en kattkompis. Helst en av samma ras. Kan bli väldigt krävande om de inte får uppmärksamhet hela tiden annars.

Ett tips är att ni söker två omplaceringskatter, så de har sällskap av varandra.
Alt. köper en vuxen och en kattunge från samma hem. Glad

/Elisa

[zigsauer]
5

Herregud, Sophey! Vilken dum kommentar!

Labolina_73
2

#1 det är ju inte riktigt samma sak,,,

/Linda

hannele44
4

Näe inte samma sak,men man bör vara medveten om hur mycket det kan sticka iväg med veterinär kostnader osv…våran ras har ju speciella sjukdomar som dyker upp-tex FORL ( kanske finns hos alla kattraser ?) Men man bör ha ngn form av bra försäkring eller buffert för sjukdomar som dyker upp-fast det vet säkert Zigsauer som haft djur förr Skrattande Men som sagt-dom behöver sällskap och helst av en liknade ras ..

Supinesophie
0

En lite äldre kattunge eller en vuxen omplaceringskatt kan vara nåt att fundera på kanske? De brukar vara billigare.

Sophey
2

hannele44 kom med det svaret som jag forsokte fa fram Skäms

Medarbetare på matlust

Maxima06
1

Kanske OT men finns det verkligen någon uppfödare som dumpar priset så pass pga en defekt på en annars frisk och kry kattunge?

[zigsauer]
0

Det är lite typiskt på dessa iFokus sidor att det är så många som ska kommenter vare sig det är relevant eller inte. Har man inget annat för sig, egentligen?

Jag har som sagt haft många djur jag vet att dom kostar! Vi vill börja med en katt för att se hur allt funkar m.m. sen får vi se…

Det kanske ingen som kan eller vill sälja till ett billigare pris. Jag ställde bara en enkel fråga.

tuska
10

Nee  Nu blev jag enormt fundersam… En liten kisse med skönhetsfel går ner i pris till 5000 kr skulle jag kunna tänka mej, sen behöver man katt nr. 2 och det blir 7000 kr till. Så va beredd på att punga ut minst 10.000 -12000 för katterna från då samma uppfödare, som då sänkt priset rejält.     Raskatter kostar en del, varför inte ta en fin "billig" kisse från ett katthem som kostar kring tusen lappen, chippsmärkt vaccinerad och Id märkt samt kastrerad.

Nilla
4

Jag är säker på att medlemmarna menar väl med sina råd. Glad

Som uppfödare vill man nog veta, att det nya hemmet har råd till de veterinärkostnader som katten ev behöver. Många av våra katter har exempelvis FORL (som någon nämnde) och kan behöver sanera munnen, dvs rycka ut alla sin tänder - dyrt.

Några dagars intensivvård på ett stort djursjukhus kan gå lös på 15 000-20 000 kr. Har man försäkring får man ändå punga ut med ca 5000 kr själv, så det gäller att ha en rejäl "kattbuffert". Katter blir ALLTID sjuka på jourtid och gärna på storhelger.

Det blir så klart lika dyrt när en husis blir sjuk och att rädda någon från ett katthem är en god gärning. Jag har själv två goda gärningar bland mina "dyrgripar".

Jag skulle råda dig att åka och besöka en uppfödare - umgås och prata katt, så att du känner dig helt säker på att det här är rasen för dig. En ensam katt kan bli en belastning, då de är mycket aktiva och krävande.

Det finns ofta vuxna omplaceringar som behöver goda hem. Att din katt får träffa hundar, är knappast till något nöje för katten - såvida inte hunden ingår i familjen. Lycka till. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
6

#9 Tyvärr så blir man efter ett tag luttrad för det är en hel del förfrågningar som din på dessa sidor.

Vi som älskar dessa katter vill ju att du och andra med dig som är intresserade av dessa katter förstår tex det här att vi är väldigt många som inte säljer en katt till ett kattfritt hem. Det vill säga att om du nu hittar någon som dumpar priset till så billigt som 3000 kronor så ska du alltså ha 6000 kr för att köpa 2 så billigt. Och så billigt är det med nöd å näppe en vuxen omplacering kostar.

Se det som tjat men vi försöker bara få dig å andra att förstå att det inte är lätt att få ihop ekvationen och inse hur det faktiskt ser ut. Hade du inte fått några svar alls, du vill ju bara ha svar av dom som har det du söker, så hade du kanske undra över varför svaren uteblivit. Nu vet du varför!

Wand
9

Jag kan inte tillägga något på kattfronten då jag inte har siames (än…) osv, men jag börjar verkligen tröttna på folk som ska klaga på folk på alla djursajter här på iFokus. Obestämd Det är ingen som är elak eller dryg, i alla fall inte medvetet, utan vi värnar enbart om djuren. Och även om man haft andra djur förr så är det ju bra att ta reda på allt man kan om det nya djuret innan man skaffar det, och då är det väl bara bra om någon slänger in med att de bör leva 2 och 2 och att det kanske kan bli svårt att hitta katter för så små summor? 

Jag har/haft hamster, chinchilla, hund, kanin, mus och gerbil, men jag skulle ändå aldrig skaffa ett annat djur utan att ta reda på ALLT innan, för inget djur är det andra likt.

Även då man har ett så litet djur som en hamster så kan man inom loppet av en sekund behöva akut veterinärvård på flera tusen kronor. Man ska alltid ha en sådan buffert, och det tror jag att TS har i bakhuvudet om hon haft andra djur, det kan ju även vara därför som priset på katten/katterna blir såpass begränsat - För att ha råd med allt runtomkring. 

Jag hoppas att du, TS, hittar det du söker. Men du bör ju inte sura ihop för att folk bryr sig om djuren, det är enbart dem vi tänker på.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[lisme]
2

#9 Grunnen til at flere har nevnt at ikke bør ha siameser/orientaler som alenekatt er rett og slett fordi de aller, aller fleste av dem ikke trives som alenekatt. Når katten ikke trives betyr det at immunforsvaret blir dårligere og den blir lettere syk. Den kan begynne å protesttisse i sofa/stol på tepper, andre møbler - ja hvor som helst. I tillegg kan jeg love at du får en katt som krever oppmerksomhet absolutt hele tiden, og enda får den ikke dekket sine behov. Vi startet med en huskatt der moren hans var siameser, og jeg holdt på å bli aldeles gal av katten! Etter ca 8 uker fikk i en siameser, og da først begynte det å bli hyggelig å ha katt. Jeg unner ingen å få samme erfaring som det vi gjorde, det var et mareritt!

[zigsauer]
1

Jo, jag förstår att att många vill ge goda råd och tips, men man kan välja hur man framför dem!!! Man kan ge råd med ödmjukhet.

Folk som kommer med pekpinnar och moralkakor och besserwisser har jag inte mycket för.

Jag läser alltid på det jag ska köpa vare sig det är en hundras, kattras eller en ny TV.

Precis som man kan köpa och ta han om en huskatt från ett katthem så kan det finnas raskatter med någon "defekt" eller liknande som oxå behöver ett bra tryggt hem.

Eller som jag skrev "eller dyl" så kan vi vara fodervärdar. Jag har ALDRIG sagt att katten ska få leva ensam.

OCH ni som ligger hemma på er kammare och inte har så mycket annat för er, så har vi inte dålig ekonomi! Men VI väljer vad vi vill lägga pengarna på. Vi har en bekant som arbetar som veterinär så GOD vård kommer katterna att få oxå.

Ingen har kanske svarat mig här, men jag har fått förfrågningar per telefon av mycktet trevlig, seriösa och duktiga kattuppfödare.

Så nu lämnar jag denna sida.

Tack för ALLA GODA RÅD. Det är alltid bra att få råd av människor som kan en viss kattras.

God fortsättning!

hannele44
0

Men va bra ! Då är det bara att önska lycka till !

Lejonhjarta
0

En underbar kattras du väljer så ja hoppas du hittar någon som passar. Glad

Djungelkottens
8

Citat från inlägg #15.

"OCH ni som ligger hemma på er kammare och inte har så mycket annat för er, så har vi inte dålig ekonomi! Men VI väljer vad vi vill lägga pengarna på. Vi har en bekant som arbetar som veterinär så GOD vård kommer katterna att få oxå."

Det fetstilade och understrukna gör mig beklämd. Man vill ha en raskatt men den får inte kosta så mycket för man väljer att lägga pengarna på annat än katten….

tuska
7

#18    Jag håller med dej, blev oxå väldigt beklämd.

hoffens
5

Man måste vara mycket försiktig vad man skriver här på iFokus. Väga vart enda ord på vågen. Folk dyker som hökar. Jag tänker inte skriva något mer, livrädd. Så tänker jag i dag. Alla är ju inte så duktiga att uttrycka sig i text.

[zigsauer]
2

Ja du, "Hoffens" snacka om att folk inte har något annat för sig.

Tittade endast in här igen för att se om det fanns någon som önskade omplacera eller dylikt för nu har vi snart  en lite kisse hos oss som ev vill ha en kompis.

Döm om min förvåning att folk här har fortsatt att kommentera..

Nu var det visst några som blev "beklämda" här oxå. Snacka om att dom sitter och letar fel i min text. Jag har aldrig varit med om maken…

Men man ska inte skratta, det är ju faktiskt ganska tragiskt.

Till Nilla:

"Jag är säker på att medlemmarna menar väl med sina råd. Glad"

Råd? Detta är ju påhopp!

Sen vill jag meddela att jag har fått kontakt via mail av några siamesuppfödare som inte vill visa sitt intresse här på tråden för att dom är rädda att bli påhoppade.

Till:Djungelkottens

"Man vill ha en raskatt men den får inte kosta så mycket för man väljer att lägga pengarna på annat än katten…."

Vem har sagt att vi inte vill lägga pengar på katten? Du måste ju ha problem?

Vi kanske önskar köpa två katter och vi lägger mycket pengar för bra vård och mycket bra kvalite på maten till våra djur!  Helt otroligt att man måste förklara vart enda ord här!

Har ni några funderingar så är det bara att skriva till mig. Inte hålla på att kommentera massa strunt här på sidan. Det blir ju inte alls seriöst.

Jag såg här på fokus att folk kanske måste avliva sin RASkatt om dom inte får ett nytt hem akut. Då är det väl jättebra att det finns såna som vi som söker katt osv. Någon hörde av sig vars siames inte klarade av andra katter  och behövde vara ENSAM katt. Det finns alltid någon katt för någon. Många säger oxå att hemme är viktigare än priset ibland.

Som sagt jag tittade endast in här igen för att se om det fanns någon som önskade omplacera eller dylikt för vi har nu snart  en lite kisse hos oss som ev vill ha en kompis.

Supinesophie
3

#21 Det blir lätt missförstånd på forum eftersom man inte kan tolka text på samma sätt som tal och så kan man ju läsa fel (eller formulera tokigt) och så fortsätter det så.

Att sen dumförklara någon för att de har misstolkat något är direkt otrevligt och jag skulle gissa att det är emot reglerna att illa menat säga "Du måste ju ha problem?" till någon…

On topic: Jag hoppas allt går bra med tillskottet/tilskotten! Ni kommer inte ångra rasvalet Glad

[zigsauer]
1

Det som Djungelkottens skriver:

"För man väljer att lägga pengar på annat än katten."

Det är väl ett påhopp och inget missförstånd.

Sen kan man ha problem,utan att vara dum, så där misstolkade du nog lite. ;-)

Linda

kalindas
3

Lika bra att be administratörerna låsa denna tråden, så slipper vi missförstånd och tjafs från båda håll…Glad

/Elisa

hannele44
1

Håller med Kalinda !!

[Nikkki]
2

här har alltid funnits sura kommentarer, tråkigt…

bry dig inte om dem zigsauer, lycka till!

Missannas
6

Oj vad turbulent det var här då. Jag är, som Nilla skriver, säker på att medlemmarna menar väl med sina råd. Det är lätt att missförstå varandra, speciellt när man inte känner varandra. Detta gäller naturligtvis från båda håll.

Det är ännu lättare att missförstå när man redan har dåliga erfarenheter av folk som vill ha en raskatt men inte anser sig ha råd med inköpet. Jag säger inte att du TS inte har råd med inköpet eller att du är olämplig att ha katt, det vet jag inget om.

Många som inte är insatta i raskattvärlden eller avel förstår inte varför en katt kostar flera tusen, samma personer förstår ofta heller inte att det ofta är mycket dyrare att ge sin katt det liv den förtjänar, jag tänker på dyr veterinärvård, bra mat, försäkring osv.

Vi värnar så om våra katter och vill dem så väl. Vi lägger också mycket pengar på dem och på att föda upp dem. Om man då läser här på forumet att någon vill ha en raskatt men "tyvärr inte har dom pengarna en raskatt kostar" så ringer en varningsklocka hos en del av oss. Det är inte ologiskt att den spontana tanken blir att om personen inte vill eller kan lägga pengarna på att betala för katten så kan eller vill inte personen lägga pengar på att ta väl hand om den heller, speciellt inte då den senare summan ofta blir mycket högre. Så behöver det naturligtvis inte förhålla sig men presumtionen finns där.

Det är synd att medlemmar känner att de inte vill skriva här på forumet av anledning att de är rädda för påhopp och att deras text ska feltolkas. Ingen vinner på det. Personligen tycker jag att vi är trevliga och bra på att visa varandra respekt, ibland blir det missförstånd precis som på alla andra ställen.

Till TS vill jag säga lycka till med den nya familjemedlemmen, du har en härlig tid framför dig Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Djungelkottens
8

Citat från ursprungsinlägget i tråden, min fetstil.

"Tyvärr har vi inte dom pengarna som en raskatt kostar, därför hör jag mig för om ni har eller om ni vet någon som säljer en kattunge med kanske skönhetsfel eller dyl till en lägre pris. Vi kan tänka oss runt 2000-3000 kr."

Citat från inlägg #15, min fetstil och understrykning.

"OCH ni som ligger hemma på er kammare och inte har så mycket annat för er, så har vi inte dålig ekonomi! Men VI väljer vad vi vill lägga pengarna på. Vi har en bekant som arbetar som veterinär så GOD vård kommer katterna att få oxå."

Dessa inlägg har TS skrivit. Jag inte är den enda som"missuppfattat" eller "feltolkat" TS.

Några fler kommentarer om vad som menas med det som TS skrivit i dessa inlägg har jag inte. Dock är det inte första gången jag och andra med mig har hört den här typen av kommentarer i samband med att en kattspekulant blivit upplyst om de saker som upplyses om i den här tråden.

Däremot undrar jag över det här!

Citat från inlägg #21, min fetstil.

"Vem har sagt att vi inte vill lägga pengar på katten? Du måste ju ha problem?"

Jag har även fått ett meddelande från TS där jag uppmanas "Sitt inte och hitta på massa svammel på siames-tråden!!! Har du verkligen inget annt för dig? Du måste vara bra uttråkad."

Fler skrivna uttalanden som gör mig ännu mer beklämd! Du får förlåta mig, men du gör helt enkelt inte något bra och seriöst intryck på mig med den här typen av kommentarer. Om jag hade varit en känslig och litet ängsligt lagd person så hade jag nog inte heller vågat skriva mer i den här tråden. Det finns faktiskt människor som skulle ha känt sig hotade av tonen i både inlägget och meddelandet.

Kalinda, du behöver inte vara orolig. Det blir inget mer "tjafs" från min sida i den här tråden men jag tyckte nog att jag hade rätt att få yttra mig på ett diskussionsforum som diskuterar om något som jag skrivit är ett missförstånd. Ett vill jag klarlägga innan jag slutar. Jag har inte skrivit att mitt inlägg baserar sig på ett missförstånd.

Missannas
0

Ni får fortsätta eventuell diskussion över PM. Nu låser jag tråden.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer