Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1533 ggr
Afrejd
2011-12-28 13:59
0

Spya

Idag  så upptäckte jag en spya. Den va lite på klösträdet o resten på golvet. Jag misstänker att de är min siames som spytt för hon är den ända som är på klösträdet.
Spyan va ingen hårboll utan va en spya med kattfoder bitar i.

Varför spydde hon? Hon har aldrig spytt hårboll förut och aldrig spytt spyor heller.

Min sambo sa att hon fick lite torkat renkött igår, kan det vara därför?
Imorse upptäckte jag även att hon tugga på en tejp rulle.

Vad kan detta vara, är det allvarligt?

Hon äter, dricker och bajsar normalt och inte spytt något mer.

Men är såklart ändå orolig.

Nilla
2011-12-28 14:12
1

Du behöver nog inte vara orolig. Man bör bli orolig om katten plötsligt kaskadkräks, men vanliga kräkningar är "normalt".

Katten kan ha ätit något olämpligt eller ätit torrfodret för fort. Då vänder det och kommer upp igen. Har hon ätit tejp eller kött som hon normalt inte är van vid, så kanske hon gör sig av med det. Köttet kanske var rökt?

Se till hennes allmäntillstånd. Du beskriver att hon uppför sig normalt. Kräks hon igen, ruggar upp sig och slutar äta - bör du kontakta veterinären. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
2011-12-28 16:06
2

Gammalt tips, lägg torrfodret på en bricka så kan hon inte glufsa i sig det för fort så att hon kräks pga det.

kalindas
2011-12-28 16:32
1

Om hon inte spyr normalt och ni inte bytt foder. Så gissar jag på renköttet eller tejpen. Glad

Fortsätter hon spy eller verkar dålig, kontakta veterinären.

/Elisa

Afrejd
2011-12-28 20:34
0

Tack för era svar ! :) Dagen har gått och hon har ätit blötmat, torrfoder och även fått sitt p-piller och inte spytt något mer :)

[figgelina64]
2011-12-28 20:50
0

Min balineshane Hugo kan oxå kasta upp när han ätit torrfoder, han har ibland lite bråttom så ingenting att oroa sig förGlad