Cinzano har flyttat idag..
Jag hoppas verkligen att min fina, speciella lilla kattfröken denna gång har flyttat för sista gången i sitt liv!
Hennes nya husse Niklas från Eskilstuna har just varit och hämtat henne och jag är övertygad om att hon kommer att få all kärlek och uppmärksamhet i världen! Han har många års erfarenhet av siameser.
Cinzano förtjänar mer tid och uppmärksamhet än hon kan få här bland så många andra katter så därför omplacerar jag henne trots att hon är en av de mysigaste katter jag någonsin haft.
Hon får en kastrat-siameshona som heter Gloria som sällskap om dagarna. Håller tummarna nu för att det kommer att gå bra och att de blir vänner!
Håller tummarna att det fungerar! Lite osäker då kompisen är en hona. Men får hoppas det är en snäll hona som gillar en kompis! 
/Elisa
Åh snyft vad jag kommer att sakna henne
fina fina toschi
Bara en liten rapport från Toschies nya hem: Bilresan på två timmar gick bra och väl hemma, så gick hon orädd på upptäcksfärd direkt. Min siames Gloria var avvaktande och fräste några gånger. Hon har varit ensam sedan Dario somnade in för lite mer än två månader sedan. Nå, jag var lite paff att Toschie tog det så cool. Hon gick och åt, kollade in kattlådan, inspekterade alla rum och vrår, småpratandes och med pipiga jamanden och så ville hon kela emellanåt. Man skulle nästan kunna tro att hon varit här förut. Efter en lång bilfärd och trevlig kväll hos Anna-Lena, var det dags att slagga in vid ett på natten.
Toschie sov hos mig hela natten, medan Gloria valde fåtöljen med värmedynan. Jag gick dock upp ett par gånger för att kela och prata med Gloria, som normalt alltid sover hos mig.
Semesterdag med sovmorgon. Umgåtts och kelat med katterna hela morgonen. De håller sig på varsin kant, fräser åt varandra om någon kommer för nära, men mer än så är det inte. Toschie har verkligen självförtroende. Med tiden hittar de nog vänskapen och sällskapet hos varandra, utan att jag försöker påskynda något. Just nu sitter jag och arbetar vid datorn i arbetsrummet. Gloria ligger bakom min häck i arbetsstolen och Toschie ligger i fåtöljen med värmedyna en bit bort och sussar. Känns som ett privilegium att få ge Toschie ett hem med mycket kärlek och att hon och Gloria kommer att uppskatta varandras sällskap.
Åh, vad härligt! Dom kommer snart att vara bästisar och mysa tillsammans!
Cats are like potato chips - you can't have only one!
Låter som att det ska kunna fungera. 
Berätta gärna hur det går framöver.
/Elisa
Vad härligt! 
Håller tummarna!!
Lägg gärna upp bilder längre fram på båda.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
#7:an Du hittar en del bilder på Gloria och mina tidigare siameser på följande webbsida:
http://www.seawatching.net/katterna/portraits/index.html
Och från den en länk till min lilla fotodagbok.

Gud vad fin din fotodagbok är! Fantastiskt att du redan har hunnit ta så fina kort på henne!
Jag är SÅ glad över att det går så bra! 
Vilken fin fotodagbok med många härliga kattbilder. Hoppas att ni kommer att trivas tillsammans.
Det verkar gå bra, hoppas på det bästa för er!
#8 vilka fina bilder på fina katter!
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Så roligt att höra! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
En liten rapport från Toschies (Cinzano) nya hem.
Det har varit en spännande vecka. Så intressant att se hur Toschie och Gloria sakta men säkert sökt varandras närhet/vänskap. Från första natten har Toschie sovit vid min huvudkudde varje natt, medan det dröjde två nätter innan Gloria vågade sova i sängen igen. Redan i onsdags kunde de ligga rätt nära varandra, särskilt om någon av dem låg i husses knä liksom att äta bredvid varandra. Det har liksom rullat på och de har kommit närmare för varje dag. Toschie är väl den som var mest öppen, men Gloria har gjort lite "oskyldiga" inviter titt som tätt. Gloria kan fräsa till någon gång, men det är ytterst sällan numera. De sista dagarna har jag egentligen bara väntat på att Gloria ska sänka garden och bryta den tunna barriären, innan Toschie tröttnar;)
Så, idag, på lördag morgon, hoppade Gloria helt sonika upp i älsklingsfåtöljen, där Toschie redan låg, skruvade in sig i ena hörnan och la sig till rätta bredvid Toschie. Sedan dess har de lekt tillsammans, fast de gillar lite olika leksaker men samma lekar. Och jag kan se att Gloria är lycklig över sin nya kompis.
Ja, och Toschie är en helt bedårande katt, ju mer jag lär känna henne. Och hon är en "trampkatt", ja, ni vet, som trampar omkring med framtassarna när hon är kelsjuk, men bara i sängen. Känns underbart att bo ihop med två kelgrisar och jag kan numera cykla till jobbet utan dåligt samvete. Lägger upp en liten bild från i morse.
Fler bilder finns på min lilla kattdagbok.
Så härligt att höra och skönt för Toschie att äntligen få ett hem där hon kan stanna! 
/Elisa

Det låter som att Toschie har hittat hem och som att Gloria har fått en ny kompis. Förstår att det känns skönt, lycka till!
åååh jag får tårar i ögonen…..

Säger som nollåttan.
Åh, vad glad jag blir av att läsa detta. Myyysigt att dom får vara kompisar.
Cats are like potato chips - you can't have only one!
Så, en sista liten rapport om Toschie (Cinzano) och hennes nya hem. Tänk, imorgon annandag jul, har hon varit här i tre veckor. Känns som mycket längre, fast det kan även bero på hon är en sådan självklar medlem i familjen. Och det blev hon, som ni vet, väldigt fort. Redan efter fem dagar låg Toschie och Gloria och slumrade tillsammans på dagarna. Ett stort steg. Men, det avgörande steget, som jag väntade på, var när de skulle sova tillsammans på nätterna. Nå, nu är det ju inte alla katter som gör det, men jag hade sett att de gjorde trevande försök. Toschie förtsatte sova vid min huvudkudde och Gloria nere vid benen eller vid armhålan. Så, en natt, den åttonde natten, vaknade jag upp av någon anledning och då låg tätt ihopslingrade och sov tillsammans nere vid benen. Samma morgon låg de och tvättade varandra. I det ögonblicket visste jag att de funnit och accepterat varandra! Blev glad i hjärtat och fick glädjetårar. Sedan dess sover de alltid tillsammans i sängen med mig på nätterna.
De är för härliga att se tillsammans då de leker och kör genom lägenheten i racerfart! Det blir väl än roligare till våren när de har hela den stora innätade balkongen med alla klätterhyllor till förfogande. Ja, det är ett privilegium att få bo tillsammans med två röjiga och vackra damer. Även om jag leker med dem morgon och kväll, så är det skönt att de underhåller (motionerar;) varandra. Har nu lagt om deras kost, för att hålla Toschies vikt som den är och samtidigt få ner Glorias vikt på sikt.
Hehe, känner mig lite som en nybliven småbarnspappa (och jag är glad att känslan gäller två katter;). Vill hem direkt efter jobbet och jag blir alltid lika glad när de står och väntar innanför dörren. Och de pratar på som bara den. Det visade sig, kanske beroende på miljöombytet, att Toschie är en riktig pratkvarn och hon har exakt samma tonlägen och "ord" som min gamla siames Dagmar.
Idag, hade vi sovmorgon. Var uppe och gav dem mat vid halvsju och sedan gick vi och la oss. Vi vaknade vid kvart över elva typ. Tur att vi är likadana alla tre:)
Den som vill följa Toschies och Glorias bravader, liv och leverne kan fortsättningsvis göra det på min lilla fotografiska kattdagbok
Lägger upp en bild som jag tog på dem idag i deras älsklingsfåtölj.
God fortsättning alla kat4-entusiaster och kattälskare! Och till sist, Tack J, M och A-L, utan er hade inte Toschie hittat hem till oss!
Vilken fin berättelse ,blir alldeles tårögd ! Skönt att det gått bra -hoppas det fortsätter så 

/Elisa
Underbar läsning! 

Jag är SÅ glad och tacksam för att jag väntade på rätt tillfälle att omplacera Cinzano, det var många som hörde av sig, men den där prinsessan överlåter man inte till vem som helst ;-)
Saknar fortfarande hennes stretchande varje gång hon reste sig och hennes lite sorgliga uppsyn… sötnosen! Men jag vet att hon har det bra eller rättare sagt bättre hos dig!
Underbart att höra att det gått så bra 
Der har vi et supert eksempel på at omplassering kan være det beste for en katt! Så flott at du klarte å finne det perfekte hjemmet til henne!
Och jag är så himla glad, Anna-Lena, att jag fick förtroendet! Bästa tänkbara julklappen för oss alla tre. 
En solskenshistoria! Man blir tårögd och varm i hjärtat när man läser hur det gick för Toschie och Gloria.
Många kramar till de fina katterna och deras underbara husse.
J.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus