Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 1135 ggr
Celia
0

Undvik IAMS foder

Djurskyddet.se uppmanar oss djurägare att inte köpa IAMS produkter.

"En representant från den amerikanska djurrättsorganisationen PETA levde under täckmantel i ett år på IAMS testlaboratorium i USA och dokumenterade och rapporterade vad hon såg.

Anställda på laboratoriet talade om att djurplågeri förekom men inget gjordes. Bland annat pratade man om hur en levande kattunge spolats ner i avloppet. Observatören rapporterade om stereotyper, sjuka djur som vägrades veterinärvård, hundar som frös ihjäl, hundar som invalidiserades genom att man skar bort stora muskelstycken från djurens ben etc." Läs mer och se filmen om IAMS djurplågeri på Petas webbsida: http://www.iamscruelty.com

Mymlan
0

Låt säga man har en katt som endast tål IAMS hur gör vi då med katten? låta den ha sin klåda/kräkningar eller vad den nu har för symtom. Hypotetisk fråga bara. Denna information ang IAMS tilltag har cirkulerat X antal år i denna koncern ingår Whiskas, Friskies etc.. Och skulle alla i sverige sluta köpa IAMS inte lägger de ner detta, vårat land är ju för dem en droppe i havet. Vad har deras land för lagar kring djurplågeri? sänd motioner, protest brev dit och till deras makthavare endast DE kan göra ngt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Celia
0

Hej Mymlan

det är Djurskyddet som säger detta (ovanstående är citerat från deras sida) och bara upplagt här som information och debattämne :)

Fråga Djurskyddet vad man ska ge istället. De hade förresten en lista över foder som inte testas på djur.

Har du testat Orijen eller BARF?

Mymlan
0

Om dessa foder finns i 15 kg säckar så är de av intresse. Små säckar är för mig oekonomiskt. Så för mig är det Precept 15 kg, HILLS 15 kg eller IAMS 15 kg som gäller.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

yahtzeecats
0

Hej, gaaaaaaaaaaaah. Vad jag hatar djurförsök, och den livssyn som tycker att vi har rätt att utnyttja djuren på det sättet.

Gäller detta också Eukanuba?

Celia
0

#4 - inte en aning. Jag stängde av videosnutten när det visades hundar som skrek av ångest och smärta. Där fanns mycket info på Peta-sidan, kanske där står något om Eukanuba också…

Juliette-
0

Dom här nyheterna har ju varit uppe för flera år sen med?
Är de nån som vet de faktiskt är såhär fortfarande? Jag tror ju inte de??

Celia
0

#6 - jag uppfattade detta som en het nyhet då jag kom in på Sveriges djurskydds hemsida. Jag vet att det har varit uppe många gånger förr, men det sas också att det trots allt fortsatte. Men jag vet inte om detta är en gammal eller ny film.

Det som stör mig allra mest, bortsett från djurens lidande, är hur människor kan stå ut med ett sådant yrke - dag ut och dag in :(

Juliette-
0

Gud kan de vara så sjukt att de faktiskt fortsatt? har inte sätt denna film utan en annan förut.. :( Gud jag är glad jag inte ger Iams här hemma..

Fruktansvärt mår dåligt.. stackars djur och vilket lidande.. vet inte om jag ska gråta eller vara arg.. Hur fan kan de få hålla på? Ursäkta språket.. men jag kan inte använda milda ord när de handlar om sådanna här saker

Celia
0

Jag har svårt att tro att djurförsök upphör. Företagen blir bara mer skickliga på att dölja det…

mandymoo
0

Ja jag har alltid undvikit Eukanuba till mina hundar.

Men visste inte att dom tillhörde samma som Whiskas o Friskes. Var hittar man den informationen?

Canoodles
0

Det var flera av de stora fodertillverkarna inblandade i denna händelse som skedde i slutet av 90-talet. Det hände hos ett externt lab och Iams drog sig omedelbart ur samarbetet. Av någon anledning har Iams fått ta hela smällen trots att som sagt fler var inblandade.

Var i kontakt med djurskyddet angående detta och de säger själva att anledningen till att man inte nämner de andra är att man tydligen bara kunde bevisa Iams samarbete med detta lab.

mandymoo
0

Okey - alla gör en får ta smällen. Men om det nu var i slutet på 90-talet. Hur är det nu? Det är ju mera intressant faktiskt…

Celia
0

#12 - det ligger som en nyhetsblänkare på Djurskyddets första sida, då tror man ju att det är aktuellt igen… Jag vet som sagt inte hur det står till idag, om det nu är så att 'nyheten' nästan är 10 år gammal :(

Denna kommentar har tagits bort.
HeidiK
0

Denne "nyheten" er jo gammel, og den har vært diskutert mye frem og tilbake på forskjellige fora. Så man vet snart ikke hva man skal tro om denne saken.

Om det er sant eller ikke skal ikke jeg ta standpunkt til, men som en liten regel for meg selv tar jeg det meste fra PETA med en sunn skepsis, da PETA er temmelig ekstreme. 

Når det gjelder Iams/Eukanuba fôrer jeg uansett ikke med det her hjemme til mine katter, da de får veldig mye avføring, det lukter ekstra ille og pelskvaliteten forringes. Derfor fôres det ikke med det hos meg fordi mine katter ikke trives optimalt på det.

Micare
0

Ethical consumer har en bra site vad gäller produkter som är djurtestade. Då det gäller olika djurfoder har jag tidigare hittat referenser till artiklar som publicerats kring b.la vivosection som ses som en smärtsam procedur då man testar olika foderprodukter på djur;http://www.ethicalconsumer.org/

Det finns säkert rötägg inom PETA, men det är en ideel organisation som står upp mot marknaden för en god sak. Att stämpla dem som terrorister som förekommer i press är att gå för långt tycker jag. Deras viktigaste funktion är att upplysa oss som konsumenter så att vi kan göra etiska val.

flis
0

#3 Mymlan. Orijen finns att köpa i 20kg påse.Kostar lite över 800kr, alltså mkt billigare än småpaket. Förut köpte jag 2½kg för 199kr. Men det är väldigt få djuraffärer som tagit in fodret.