skitsnack
Jag undrar varför det är så mycket skitsnack och förtal inom kat.4 uppfödare?
Jag har fött upp hundar tidigare under många år och upplevde inte hundvärlden så. Min syster introducerade mig för siameser redan för flera år sedan och jag blev helt såld. Har under det senaste halvåret varit i kontakt med flera uppfödare inom kat.4 köpt katt osv.
Flertalet av mina kontakter talar illa om varandra, har tex. blivit varnad för att inte köpa katt från den och den för den uppfödaren är si och så eller att djuren där ifrån är sjuka på olika sätt, kattungarna dör ofta, osv. Den avelshanen är aggresiv osv. Det sägs en hel del! Har märkt att det finns grupperingar inom uppfödarna vilket är så tråkigt för det är ju viktigt med samarbete. Det är viktigt för våra djur att vi håller ihop och jobbar tillsammans i avelsarbete, utställning osv. Vi människor är ju olika och det får vi vara, man behöver inte tala illa om någon för det.
Det finns ju urtrevliga uppfödare och kattmänniskor med så känn er inte alla träffade, har haft trevliga kontakter med!
Önskar er alla en trevlig Lucia
Det är lika mycket bland de andra kategorierna
Men synd ändå !
Vad intressant att du tar upp just hundvärlden, för jag har inte samma erfarenheter av hundvärlden som du har. Jag är själv varken hund- eller kattuppfödare men har en väninna med väldigt mycket kontakt med uppfödare inom en viss hundras. Och där är det ett enormt snack, uppfödare som avlar på vissa höfter, föredrar vissa färger, inte mh-testar utan avlar snarare på utseende än hälsa och mentalitet, har en "dålig attityd" osv osv och olika uppfödare håller varandra bakom ryggen och det är mycket inofficiell pajkastning.
Detta förekommer med största sannorlikhet även inom kattvärlden (både kat 4 och andra kategorier) vilket är väldigt tråkigt. Om alla uppfödare hjälptes åt att förbättra sina verksamheter och vågade uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt inför dem det gällde så tror jag att avelsarbetet skulle dra enorm nytta. Tyvärr är det konkurrens och lite "sköt dig själv och snacka gärna skit om andra som inte tycker som du" attityd. Jättetråkigt

Tyvärr så är nog det vanligt ja, men inte bara inom kat4.
Men ja, det hade varit mycket bättre om folk la sin energi på annat än skitsnack. Det leder ju ingen vart utan skapar bara osämja och osäkerhet. Nej bättre att alla samarbetar
Och är raka istället med vad de tycker istället för att gå bakom ryggen och snacka. Alla kan ju inte tycka likadant, men det är viktigt att respektera andras åsikter.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Jag upplever det som särskilt mycket skitsnack inom kat 4 världen faktiskt. Tidigare höll jag på med en annan ras och där upplevde jag att det varf mycket mer skitsnack jmf med dessa raser.
#3 när jag hade hundar så var både uppfödare och hundmänniskor mycket mer tillsmötesgående och intresserade av varandra, upplevde en större välvilja och intresse för samarbete Lite skitsnack fanns ju alltid men inte så mycket ändå.l Kanske jag hade tur! Nej klart att det inte bara är inom kat 4. bara jag som inte känner till med de andra raserna. Vilja bara säga hur min första upplevelse var i kontakt med kattfolk i kat.4 då jag kontaktade uppfödare och ville köpa katt. #4 Visst är det så att det är viktigt att vi respekterar varandra även om vi inte tycker samma. Vi har ju samma mål, det bästa för våra djur.
Skönt att man inte känner av skitsnacket.
Kanske det som upplevs som skitsnack för andra, går in i mitt öra och ut genom det andra. Visst är jag ibland lite nyfiken av mej, men får jag inte redapå vad jag önskar om andra uppfödares katter, så angår det mej inte, då är det skit och detsamma.
Det kan ringa kattunge köpare hit och jag hänvisar då till dem som jag vet har ungar.
Skönt att bara ha vänner inom kattvärlden.
Det är tyvärr inte ovanligt.
Men - det är inte ovanligt heller att en uppfödare hör av sig till en annan uppfödare tom när man inte känner henne/honom personligen, och hjälper med tips och råd. Det värmer i hjärtat när det sker. 
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Tycker faktiskt det är ovanligt lite skitsnack inom kat4. I alla fall om man jämför med många andra raser/djuruppfödningar, som är inriktade på utställning och tävling.
Det som jag tror snackas om mest är väl vad som anses vara en "äkta" siames och vad som inte anses vara det. Men tycker även detta har minskat en del.
Sen har jag en fördel att jag varit akriv i WCF/IDP, där vi ofta försöker hjälpa och stötta varandra och inte i Sverak, där jag tror tävlingsklimatet är betydligt hårdare än på våra utställningar.
Vet flera ggr som Sverak medlemmar ställt ut hos oss och kommer med kommentarerna. "Men de hälsar ju på oss och gratulerar oss till vinsten! De känner ju oss inte ens!"
De är så vana att få svarta och avunsjuka blickar på utställningarna de brukar gå på…
/Elisa

Härinne berättar uppfödare både för och nackdelar om sin avel och det tycker jag är jättebra. 

Tyvärr.. jag tror att det är samma sak inom hela djurvärlden mer eller mindre…..
Så jäkla trist… men att det är inom katterna vet jag,, samma i dom andra kat iaf…
//Linda

#9 Du hann före mig… "Vi" i WCF får ofta höra att det är en helt annan stämning på utställning etc hos oss. Det var en av anledningarna att jag valde att gå med i en WCF-ansluten kattklubb när jag började med kattutställning å avel igen…
Men tror vi har mindre här inne än många andra grupper. Skitsnack förekommer bland alla tyvärr…
Det er ikke bare innen dyreverdenen folk snakker skitt om hverandre. Min mann bygger modeller, foreløpig av fly, og deltar aktivt både på utstillinger og forum. Jeg trodde ikke at det ville være samme hang til bakvaskelser blant menn som blant oss kvinner, men der tok jeg grundig feil!
Vi har vært utsatt for bakvaskelser og direkte forsøk på sabotering av kattungesalg og kattungekjøp. Noen av disse forsøkene har vært vellykket i sabotørenes øyne, andre ikke. Vi har vært utsatt for sjikane på nettet blant annet i våre egne gjestebøker som er tilknyttet hjemmesiden vår. Jeg fatter ikke hvorfor folk er på denne måten, hva skal de oppnå? Noen har hevdet at de er sjalu på oss, men hva er det å være sjalu på? Avkommene våre har stort sett vært kaniner, så det er ikke den gode kvaliteten på kattungene som gjør at det snakkes. Vi har vært åpne om sykdommer, defekter og parasitter og jeg trodde faktisk at det skulle hjelpe på snakket. Men så langt har det ikke gjort det. Vi får håpe at det blir bedre 
Jeg har hørt mye skitt om andre oppdrettere, men det går for det meste inn det ene øret og ut det andre. Både jeg og min mann liker å dra på utstillinger og da er det en selvfølge at vi ønsker de andre utstillerne lykke til og gratulerer når det har gått bra. Det er jo vanlig folkeskikk å være hyggelig, og vi blir veldig skeptiske når vi treffer på folk som gjerne snakker om andre i negativ retning. Vi ville aldri ha kjøpt kattunge hos en oppdretter som snakker negativt om en annen oppdretter og kattungene derfra, og det håper jeg at flere følger!
Jag började min "kattbana" för 12 år sedan, då med norsk skogkatt. Jag upplevde en hel del skitsnack då inom den rasen (bland annat hot), vilket också var anledningen till att jag slutade ställa ut och vara aktiv med mina katter.
Ärligt talat har jag träffat många otroligt trevliga människor inom kategori4! De allra flesta är trevliga, ödmjuka och vill andra väl. De som inte är sådana, väljer jag att inte lyssna på eller inleda en djupare relation till. Jag försöker också att se "nyktert" på snack - informationen går in genom ett öra, ut genom det andra och sen försöker jag bilda mig en egen uppfattning om saken.
Jag har också hållt på med hundar en hel del, och upplevt samma typ av skitsnack där. Man har en för bra hund, en inte tillräckligt bra hund, är för dålig hundförare, tränar med fel metod, tränar för mycket eller för lite eller ägnar sig åt fel hundsport.
Jag tror att snack är något som lätt uppstår i hobbys som man lägger ner hela sin själ och sitt hjärta. När ens hobby dessutom är djur som är en kär familjemedlem, blir de såklart ännu viktigare och känslor kommer med i bilden. Det är inte en ursäkt, men kanske en förklaring till varför det blir såhär.
Jag tror det bästa sättet att hantera snack, är att "lägga upp snacket på bordet", fråga den som säger något om han/hon har belägg för sitt påstående och om denne har pratat med den det berör. Eller bara säga "jag hör vad du säger, men jag väljer att bilda mig en egen uppfattning".
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Men så tråkigt, jag märker det inte fast jag bryr mig inte heller om det, kanske därför. Bäst är att ignorera det för ju mer man uppmärksammar desto mer fäste får det…
Tror man själv på det man sysslar med så tycker jag det räcker långt. Att lyssna på skit snack ligger absolut inte för mej, det är väl därför som jag inget skit hör. Att man sen tycker mindre eller mera om vissa uppfödare och dess katter är ju inget skit i sej.
vi passar ju inte alla för varandra och talar inte samma språk, men vi har ju alla, värdens finaste katter
Jag tycker att det är övervägande bra sammanhållning i kat 4. När ngn ibland försöker prata skit med mig hummar jag lite vagt och tänker att du pratar säkert skit om mig också bakom min rygg. Är det om ngn jag känner väl nämner jag vad som sagts så att de vet att inte anförtro sig till den personen. Vi borde alla hålla ihop och inte vara avundsjuka och missunsamma.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

#17 jaa precis.. man strävar ju åt samma mål så varför inte hjälpas åt att nå dit?
//L