Bakterieløse på Synulox?
Vår ene katt er drektig i snart 7 ende uke og fikk utflod/flytning for noen dager siden.
Vi var hos veterinæren og etter blodprøver konstaterte han en ørliten infeksjon. Ultralyd viste liv og vi skal gå på Synulox resten av drektigheten.Hun er i super form og jeg håper såklart det skal gå bra.
Men jeg er så redd for dette med fading kitten syndrome. At kattungen/kattungene skal komme ut helt bakterieløse og dø etter kort tid. Vet at dere har noe som heter Lactiplus i Sverige og fant ut av vi har mye lignende her i Norge som inneholder disse "snille" melkesyrebakteriene og andre vanlige bakterier som kan kjøpes på helsekost butikker.
Hvordan gjør jeg det? Skal jeg begynne å gi mamman det nå eller skal man vente til etter at kattunger er født? Hvor mye skal de ha? Alle råd og tips mottas med stor takk.
Mvh Line
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nu är jag kanske ute och cyklar igen, men jag tror inte att synulox tar död på de "snälla" bakterierna i magen.
Nei jeg aner ikke jeg.Jeg tenkte det kanskje var lurt som forebyggende.

Synulox är ju den antibiotika man ger till dräktiga honor och små bebisar för att den är "mild" så jag tror inte att du behöver vara orolig. Hoppas att Rovardotter kommer in här snart för hon är jätteduktig på på hälso-grejer!
Ja synulox har jeg reddet mange kattunger på, der mor har hatt infeksjon. Synulox er ingen fare, er mild både for mor og småtroll. Men samtidig som du gir Synulox, kan det være lurt og også gi Yogurt naturell og eller biola.
Dette kommer til å gå så bra så….

Synulox kan användas på dräktiga djur.
Ja jeg vet at det er Synulox som blir anvendt på drektige fordi den ikke har noen farlig effekt på fostre,men den er jo bredspektret også. (Så det må jo si at den tar drepen på mange bakterier)
#4 Youghurt naturell og Biola inneholder jo slike naturlige melkesyrebakterier og det ga jeg til vårt første kull.
Men siden det har vært både livmorbetennelse og flere Synulox kurer denne gangen så er jeg jo litt ekstra redd for både det ene og det andre så da tenkte jeg at det kanskje hadde vært lurt med litt ekstra skyts.

Jag skulle nog hellre ge Synulox än att behöva riskera att kattungar dör av infektionen.
#7 - det er jeg helt enig i….
Det har jo vært dem som har gitt synolux visse dager på,så visse dager av,så visse dager på igjen i svangerskapet,nettopp pga en livmorinfeksjon. Krysser fingrene. Jeg hadde brukt synolux med god samvittighet.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#7 og #8 Nei da har dere ikke lest spørsmålet mitt ordentlig- SÅKLART gir jeg Synulox. Det er ikke det jeg mente i det heletatt. Jeg skriver jo at vi skal gå på det resten av drektigheten.
Poenget mitt var at jeg vet at mange i forbindelse med antibiotika kurer gir litt ekstra tilskudd av disse snille melkesyrebakteriene som mange slike kurer tar livet av.Derfor lurte jeg på om noen hadde noen tips ang hvor mye,når etc.

Hej
Ge du de snälla magbakterierna till din hona, de är helt ofarliga. Ge henne lite b-vitaminer också (de är stärkande och kan bidra till att förhindra missbildningar, samverkar bra med de goda magbakterierna och skyddar mage och tarm).
Visst är det många som behandlar med antibiotika och ibland behövs det verkligen och för att kompensera bortfallet av goda mag- och tarmbakterier ger man lactiplus eller liknande som yoghurt och fil med sådana bakterier i (det är lite kalk i det också - är bra för värkarbetet).
Du behöver inte vara rädd för att överdosera, varken de goda bakterierna eller b-vitamin (överskottet kommer ut den naturliga vägen). Fortsätt att ge din hona dessa goda bakterier när hon har fått ungarna också, när ungarna har gått över till fast föda börjar du ge dem lactiplus på maten också. Alla katter älskar smaken.
Hoppas att allt går bra.

#10 Ja nu ser jag ju att du inte undrade över Synuloxen
Ser också att du fått ett bra svar nu på din fråga!
#11 Hva er lactiplus?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Hej
Lactiplus är mjölksyrabakterier (vegetabiliska).
5 miljarder aktiva bakterier (Lactobacillus Rhamnosus, Lactibacillus Acidophilus, Lactococcus Lactis ssp, Bifidobacterium longum, Bifidobacterium Breve, Bifidobacterium Bifidum).
Rekommendationer till människa, citat från förpackningen: "2 kapslar dagligen i samband med måltid. Vid ökat behov kan doseringen höjas till 4-8 kapslar per dygn i 20 dygn, därefter kan doseringen minskas. Lactiplus kan användas under längre tid."
Användningsområde för människa, citat från förpackningen: "Tarmfloran består av miljarder bakterier som är nödvändiga för att vi ska må bra och bibehålla en god hälsa. Stress, antibiotikabehandling, utlandsvistelse, ensidig kost och föroreningar påverkar tarmfloran och det allmänna välbefinnandet negativt. Lactiplus ger ett stort tillskott av goda mjölksyrabakterier från flera olika stammar som neutraliserar de skadliga bakterierna."
Ytterligare förklaring: 70 % av immunförsvaret finns i tarmfloran (en hinna av goda bakterier). Med immunförsvar menas försvar mot skadliga bakterier samt att rätt bakterier håller sig på rätt ställen i kroppen. På varje cell i vår kropp går det 9 bakterier av olika stammar, alla ska finnas på rätt ställen där de både skyddar mot skadliga angrepp utifrån och inifrån och också får cellerna att fungera normalt. En god tarmflora gör också att näringsupptaget fungerar bra.
Bakterierna lever i symbios med våra celler, kan man säga lite förenklat. Exempelvis e.coli som ska finnas naturligt i tarmen, om tarmfloran är försvagad kan e.coli ta sig genom tarmväggen in i kroppen och börja vandra runt och göra stor skada på andra organ.
Människa, katt, gris mm har liknande behov av mjölksyrabakterier för sitt immunförsvar.
#11. Flott. Tusen takk.
Jeg har ikke funnet Lactiplus i Norge men har sett mye som har lignende innhold. Så om jeg går på en helsekost butikk kan de sikkert finne den jeg bør bruke. Jeg var litt redd for at man kanskje kunne overdosere men da høres det jo trygt ut.

Vad skulle vi gjort utan Rovardotters :)

Sacred Souls och Celia
Jag är glad att jag har upptäckt hur man kan hjälpa sina katter både att förebygga och reparera div problem och jag hoppas att fler ska kunna ta hjälp av det. Onödigt att katterna går ner sig av enklare problem när det ibland är så lätt att hjälpa dem. Tänk bara på hur det känns när ni själva äter antibitioka och blir sura i magen, får molande värk av det eller har ätit för fet eller på annat sätt fel mat och har magknip. Eller magsjuka. Ta några lactiplus eller liknande preparat och prova själva så vet ni bättre hur skönt det också känns för katten att få lindring. Läkare har under hela mitt liv rekommenderat att man tar antibiotika ihop med fil eller yoghurt så kunskapen har funnits länge, synd bara att man inte har tänkt mer på katter och andra djur och rekommenderat det oftare även till dem. Dessutom har man ganska nyligen vetenskapligt kunnat bevisa mer om hur immunförsvaret fungerar och vet att bakterierna har mycket större del i det än cellerna (förr trodde man tvärtom). Det är bakteriena som styr cellerna. Rubbar vi balansen mår vi dåligt.
De flesta av våra katter tillåts inte jaga levande byte utan får kokt föda och då missar de att få i sig en hel del av dessa goda bakterier som de så väl behöver för sitt immunförsvar, de blir då känsligare för infektioner av olika slag, dessutom förändrar p-piller ph-värdet i slemhinnorna och gör att de lättare får infektioner i livmodern (kan vara detsamma hos vissa kvinnor). Jag väntar på den dag man uppfinner vaginalsalva till katter som hjälper dem att upprätthålla rätt ph-värde. Den dagen tror jag att många infektioner detta slag skulle kunna förhindras. Det kanske är en fråga man skulle kunna diskutera med en vetgirig och openminded veterinär…
Hoppas det går bra med din katthona och hennes ungar.
#18 Ja hva skulle vi gjort uten deg
Tusen takk for all informasjon. Veldig spennende lesing.
Er det slik at Synulox er mild i så måte og ikke tar livet av de snille bakteriene eller spiller det ingen rolle om det er den eller annen type antibiotika/penicilin?
Man kan jo absolutt overføre det til mennesker også. Vår datter var syk nesten hele første leveår og gikk på den ene antibiotika kuren etter den andre.. Nye ting dukket jo opp hele tiden etter en endt antibiotika kur.

Hej igen
Jag tycker att du kan tänka så här: hon är redan nedsatt av sin infektion och behöver stärkas: B-vitamin + lactiplus (ökar aptiten, stärker vitaliteten, ökar näringsupptaget, ja allt bra för både henne och ungarna). Om du stärker henne nu så har hon goda chanser att återhämta sig och förhoppningsvis behöver hon inte äta mer antibiotika senare. Om hon blir frisk och stark, ger hon det vidare till sina ungar. Ungarna föds med det immunförsvar som de får från sin mor, det fylls på av digivningen men när de går över till fast föda ska de bygga sitt eget immunförsvar, då ger du dem också lactiplus så slipper du få de värsta magproblemen på dem. Tänkatt du ska bryta en negativ spiral och vända den åt motsatt håll. Lactiplus och b-vitamin kan man alltid ge sina katter då och då för att förhindra en hel del problem, allt i måttliga mängder, inga överdrifter åt något håll. Nu behöver hon allt stärkande hon kan få. Ge henne kalkrika produkter också (ost, fil, ev lite benmjöl om det är ekologiskt), det behövs nog på slutet när hon ska föda. Där är jag lite osäker men Celia brukar ge kalk, hon kan berätta mer om det och varför det är bra.

Om du inte hittar kan du ge Probade Gel, det är probiotika till hundar men passar till alla djur enl. min veterinär. Du hittar det hos veterinärer och välsorterade djuraffärer.
Lycka till!
Tusen takk alle.
Vi skal til veterinæren til fredag så da skal jeg høre ang. Probade gel også.
Jeg har så lyst å være med deg på fredagen.
Dette går nok fint!